Κεντρική σελίδα Επιτροπής


Σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα. Προβληματισμοί και εφαρμογές στόν εκκλησιαστικό χώρο, υπό το πρίσμα συγκεκριμένων εμπειριών σε Ιερές Μητροπόλεις και Ενορίες


Πιστεύουμε ὅτι ὅταν κάποιος θελήσει νά μιλήσει αποτελεσματικά καί νά συζητήσει ενδελεχώς γιά τό θέμα, πού μᾶς ἀπασχολεῖ, πάνω σέ πραγματική και ποιμαντική βάση, θά πρέπει νά εἶναι ἀπαλλαγμένος ἀπό ἐνο­χι­κά σύνδρομα καί ψευδοδιλλήματα τοῦ τύπου «φακελώνει ἡ Ἐκκλησία;» «εἶναι μέσα στη διακονία μας η συγκέντρωση προσωπικῶν καταγραφῶν καί η συλλογή ἐνο­ριακῶν δεδομένων;».  

Ἄν κάτι τέτοιο δέν ἔχει ξεκαθαρισθεῖ (μέσα του), τότε θά πρέπει νά ἐπιζητήσει διαφορετικοῦ ἐπιπέδου καί ἄλλης θεματικῆς συζήτηση γιά συμπνευματισμό.

Λόγῳ τοῦ λίαν περιορισμένου χρόνου πού διαθέτουμε θά διατυπώσουμε λακωνικά τή θέση πού πρεσβεύουμε γιά νά προχωρήσουμε στή συνέχεια στά πιό πρακτικά: Χρειαζόμαστε τή μεγαλύτερη δυνατή συγκέντρω­ση στοιχείων, πληροφοριῶν, δεδομένων καί μάλιστα ποιμα­ντι­κῶν, μέ τή μεγα­λύ­τερη δυνατή μέριμνα, σεβασμό καί ἀγάπη γιά τόν πλη­σίον καί μάλιστα γιά τόν ποιμαινόμενο.

  Ἔρχόμαστε τώρα, πολύ ταπεινά, ἀποδεχόμενοι τήν τιμητική, ὅπως ἄλ­λωστε εἶναι γιά τόν καθένα, πρόσκληση τῆς Ἐκκλησίας μας, διά τῆς ὑπο­γρα­φῆς τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κκ. Ἱερωνύμου, νά παραθέσουμε ἀπτά παραδείγματα τῆς ἀξιοποίησης τῶν τεχνολογικῶν διευκολύνσεων γιά τήν καταγραφή καί τήν βελτιστοποίηση τοῦ σύγχρονου ποιμαντικοῦ ἔργου τῆς Ἐκκλησίας μας.       

1. Ἀρχίζουμε μέ τήν συγκέντρωση ποιμαντικοῦ-πνευματικοῦ ὑλικοῦ (τη χρονική περίοδο 1998-1999) ἀπό τό σύνολο τῶν ἐνοριῶν τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν. Ξε­κι­νή­σαμε ἀπό ἕνα γραπτό ἐρωτηματολόγιο (δημιουργία τοῦ ὁμότιμου σή­με­ρα καθηγητή Ποιμαντικῆς στό τμῆμα Κοινωνικῆς Θεολογίας, κ. Ἀλέ­ξαν­δρου Σταυρόπουλου).

Η όλη καταγραφή έγινε σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων και είχε ως αποτέλεσμα τήν τελική ἐργασία πού ὑποβάλλαμε γιά τήν ἀπόκτηση μεταπτυχιακοῦ τίτλου σπουδών, μέ τόν τίτλο «Οργάνωση και ζωή των Ενοριών της Ιεράς Αρχιεπι­σκο­πής Αθηνών. Παρουσίαση καί αξιολόγηση ερευνητικών αποτελεσμάτων. 142 Ενορίες συναντούν ... τόν 21ο αιώνα».[1]

 Ἀπό τήν πληθώρα τῶν δεδομένων, καταγράψαμε σέ φόρμες συγκεκριμένα στοιχεῖα ὅπως Αριθμός Ενοριτών, Εκκλησιαζόμενοι, Μαθητές Σχολείων, Νεανικά Κέντρα, τετραγωνικά μέτρα αυτών, μέσα ψυχαγωγίας και εποπτικά μέσα, Νεανικές ενοριακές δραστηριότητες, 2η Θεία Λειτουργία, Κύκλοι μελέτης Αγίας Γραφής και σχετική συμμετοχή, προσκυνηματικές εκδρομές, ύπαρξη Φιλοπτώχου ταμείου, αιμοδοσίας, ενοριακού δελτίου.      

Θα μπορούσε κάποιος, τελείως ξένος με το αντικείμενο, να αναρωτηθεί «και τι έγινε που η καταγραφή ήταν ηλεκτρονική; Το μεγάλο ευεργέτημα είναι η ευκολία στην πρόσβαση, στην επεξεργασία, την αναζήτηση, τη σύγκριση και την συμπλήρωση. Ό,τι δηλαδή χρειάζεται κάποιος που συλλέγει, ερευνά, καταγράφει, συγκρίνει και τέλος καταλήγει στα στοιχεία αυτά που τον βοηθούν να αποκτήσει την πραγματική και πλήρη εικόνα τού αντικειμένου,  που τον αφορά.    

Μπορεῖ, μάλιστα, αὐτό νά γίνεται σέ τακτική βάση –λόγῳ τῆς εὐκαιρίας πού δίνει τό διαδίκτυο, ἀποτυπωμένα τά ἐρωτήματα σέ μία ἠλεκτρονική φόρμα, από πολλούς συνεργάτες, ανά πάσα στιγμή, με την μεγαλύτερη ευκολία, χωρίς μεγάλη κατανάλωση χρημάτων και κυρίως εργατοωρών.

2. Συμπληρωματικά με την πιο πάνω ενασχόλησή μας δημιουργήσαμε ερωτηματολόγιο για την διεξαγωγή έρευνας στην κατεύθυνση τής «Ποι­μα­ντι­κής Ενεργοποίησης της μνήμης των πόλεων». Αποτυπώθηκαν έτσι, υπό τόν τίτλο «Στα ίχνη των Αγίων. Θεραπευτικός Τουρισμός «εντός των τειχών». Θεραπευτική περιδιάβαση των Ενοριών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών», πληροφορίες αγιολογικού-εκκλησιαστικού χαρακτήρα αλλά και βιβλιογραφι­κών και άλλων σχετικών εν­δια­φερόντων δεδομένων. Τέτοιες πληροφορίες αφορούσαν: Ιερά λείψανα, Ει­κό­νες και κειμήλια, που διέθετε η Ενορία/  ή κάποια σχετιζόμενη μορφή αγίου ή άλλης χριστιανικής προσωπι­κό­τητας με την Ιστορία της Ενορίας. [2]    

3. Από τα πρώτα πράγματα που θεωρήσαμε απαραίτητο να πράξουμε όταν αναλάβαμε την Γραμματεία της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος, με την ευλογία τού Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Νικολάου, πριν από 8 χρόνια, ήταν η δημιουργία μιάς ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων με στοιχεία «πρώτων βοηθειών» και στην συνέχεια άλλων χρήσιμων στοιχείων, τόσο για τους:

* ΕΦΗΜΕΡΙΟΥΣ
(όπως όνομα συζύγου, αριθμός τέκνων, διάφοροι αριθμοί μητρώων (υγειονομικής ασφάλισης, ΤΠΟΕΚΕ, αστυνομικής ταυτότητας, ΑΦΜ, Αριθμός Στρατολογικού Μητρώου κ.ά.), όσο και για τις

* ΕΝΟΡΙΕΣ
(αξίζει να σημειώσουμε την καταγραφή πέραν των Ενοριακών Ναών, των παρεκκλησίων, των εξωκκλησίων, των ιδιωτικών ναών αλλά και των ερειπωμένων ναών σε ολόκληρη την έκταση της Μητροπόλεως Φθιώτιδος) αλλά και τομέων όπως μέλη ενοριακών συμβουλίων, Προσωπικό Ναού, Οικονομικά μεγέθη και μέλη ενορίας, -   

Βέβαια, έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους και εταιρείες λογισμικού, με αντικείμενο εκκλησιαστικό (Υποστήριξη και Μηχανογράφηση Μητρο­πό­λεων, Ενοριών), που με άκρως φιλότιμες προσπάθειες αγω­νί­ζο­νται να βοηθήσουν στην αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων στην Εκκλησία (κυρίως από την πλευρά της Διοίκησης).

Ας σημειωθεί πώς κάτι τέτοιο θα ήταν πιο αξιόπιστο, έγκυρο, λειτουργικό, φθηνότερο και πολλά ακόμη άλλα, εάν είχε δημιουργηθεί ή θα δημιουργηθεί κάτι παρόμοιο, από την Ιερά μας Σύνοδο. Κάτι τέτοιο θα διευκόλυνε την ύπαρξη μίας κοινής γραμμής, ενός κοινού τύπου σε έντυπα, ως πρός την διατύπωση και τη μορφολογία εγγράφων, την σύννομη αντιμετώπιση μισθολογικών θεμάτων και άλλων, σε όλη την έκταση της Ελλαδικής Εκκλησίας μας.          

           Ο επιτυχής όρος «προτυποποίηση» που χρησιμοποίησε ο καθηγητής κύριος Μυρίδης, για τίς εκκλησιαστικές ιστοσελίδες είναι όλως ιδιαιτέρως κατάλληλος και χρήσιμος καί στην περίπτωσή μας, που παραθέτουμε την ανάγκη τής προτυποποίησης τής λειτουργίας και εφαρμογής των μητροπολιτικών ή ενοριακών γραφείων, από τα απλά διαδικαστικά, γραμματειακά, λογιστικά, τα περί των γάμων, βαπτίσεων και θανάτων, έως τα άκρως ποιμαντικά (τα της νεότητος, τής διακονίας, τής επικοι­νω­νίας.][3]

Βέβαια επειδή η εργασία αυτή είναι ουσιώδης και θεμελιώδης για την μελλοντική «κατ΄άνθρωπον» εξέλιξη της Ενορίας και την εύρυθμη λειτουρ­γία Μητροπόλεως, θα πρέπει να γίνει η ανάθεση τού έργου μέ γνώμονα την αξιοσύνη αυτών, που θα το αναλάβουν και όχι απλώς με κριτήριο την διοχέτευση κονδυλίων σε κάποια απλώς καλά παιδιά.

4. Ένα ακόμα παράδειγμα ποιμαντικής εκκλησιαστικής δραστηριότητας, η οποία μπορεί να τύχει των ευεργετικών ιδιοτήτων ενός ηλεκτρονικού μέσου ως προς την καταγραφή και ευελιξία, είναι η υπηρεσία Υπηρεσία Αιμοδοσίας, μιας Μητρόπολης ή, σε κλίμακα, μιάς ενορίας, αποτελεί η δουλειά, που έχει γίνει από το σχετικό επιτελείο, στην Μητρόπολή της Φθιώτιδας. Εκεί με τη βοήθεια ενός επιστήμονα συνεργάτη μας, στήθηκε ένα προγραμματάκι με φόρμες, όπου αποτυπώνονται τα στοιχεία όπως ομάδα Αίματος, πόσες φιάλες έχει δώσει ο κάθε εθελοντής και πότε, σε ποια Ενορία ανήκει κλπ. --

Αποτέλεσμα είναι να υπάρχει παρακολούθηση τόσο τής προσφοράς όσο και τής ζήτησης, για την περίπτωση, που υπάρξει ανάγκη για συγκεκριμένη ομάδα αίματος.

5. Θα ήταν παράλειψή μας εάν δεν μνημονεύαμε και μόνο ως απλή αναφορά την ποιμαντική ευαισθησία τού πρίν από χρόνια σεισμόπληκτου Εφημερίου π. Αναστασίου Μπαστούνη. Συνεργάτες της Ενορίας του πατρός Αναστασίου προχώρησαν γρήγορα στην συγκρότηση ενός ηλεκτρονικού προγράμματος, το οποίο τού επέτρεπε με ακρίβεια, με ευκολία και με πληρότητα να έχει εικόνα και να δίνει την ανάλογη βοήθεια σε πληγέντες ενορίτες της ενορίας του στην Ιερά Μητρόπολη Αττικής. Σε κείμενό μας που τότε είχαμε δώσει στο αξιόλογο περιοδικό της Εκκλησίας μας Εφημέριος, το οποίο, υπογραμμίζω παρεπιπτόντως, εκδίδεται και σε ηλεκτρονική μορφή, κάναμε μία πρόταση, πού δεν έχει ευδοκιμήσει ακόμα. Προτείναμε τότε να υπάρ­ξει, κατά τα πρότυπα του κρατικού σχεδιασμού για περιπτώσεις έκτα­κτης ανάγκης, με το όνομα ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ, ένα παράλληλο εκκλησιαστικό πρό­γραμμα, που να περιέχει τον αναλυτικό τρόπο δράσης της Εκκλησίας, σε κάθε φυσική καταστροφή, με ένα μάλιστα όνομα, που προέκυψε μετά από μία δημιουργική συζήτηση με τον καθηγητή μας κύριο Σταυρόπουλο, που δεν ήταν άλλο από το … ΠΛΗΣΙΟΚΡΑΤΗΣ. 

6. Επιγραμματικά, να σημειώσουμε μόνο ότι σημαντικό ρόλο εντός τής Εκκλησίας μας, ως προς την ποιμαντική της υποδομή, διαδραματίζουν και τα ηλεκτρονικά προγράμματα Τυπογραφείου (Quark XPress) ή Εικόνας (Photoshop που περιέχεται στην Creative Suite Adobe) ή και τα σχετικά με την επεξεργασία ήχου και Βίντεο (Movie Maker).

Λόγω του ότι η Εκκλησία μας παρουσιάζει μια αξιολογότατη και θαυμαστή παραγωγή σε έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά και ενημερωτικά φυλλάδια), ή ακόμα σε προϊόντα ήχου, λόγω και της ύπαρξης τοπικών εκκλησιαστικών ραδιοφωνικών σταθμών (οι οποίοι κάνοντας χρήση ηλεκτρονικών προ­γραμ­μάτων λειτουργούν απρόσκοπτα και χωρίς την ανάγκη ανθρώπινης παρουσίας όλο το εικοσιτετράωρο (πχ με το πρόγραμμα Megamix ή Raduca, καθώς και του Soundforce τής Creative), λόγω τού ότι πολλές φορές προ­χω­ρά σε κυκλοφορία μικρών ή μεγαλύτερων τηλεοπτικών παραγωγών, όλα αυτά μάς υποχρεώνουν, αν θέλουμε να έχουμε αυτοτέλεια, να μαθαίνουμε και να αξιοποιούμε, τα απλά κατά βάση προγράμματα, για την ανάπτυξη των σχετικών εφαρμογών.

Και τέλος,

7. Στα θετικά (ως νύξη μόνο να αναφέρουμε την ανάπτυξη δεκάδων γραμ­ματο­σει­ρών με βυζαντινούς, εκκλησιαστικούς χαρακτήρες, και να υπογραμ­μίσουμε την ενσωμάτωση στην γενική και παγκόσμια έκδοση του Office της Microsoft την δυνατότητα τής γραφής με άνεση σε πολυτονικό σύστημα, συμβατό με το Διαδίκτυο αλλά και, κατά την συνήθη πρακτική, με τις επόμενες εκδόσεις. Πράγμα που δεν ίσχυε πριν το 2003, με αποτέλεσμα την ύπαρξη πολλών αλχημειών για την διάδοση και δημοσίευ­ση πολυτονικών κειμένων, ή απλώς το ξαναγράψιμο όλων αυτών με άλλο πρόγραμμα κειμενογράφου.)

Συνεπώς: Η τεχνογνωσία, το «knowhow» όπως είναι ο πιο τεχνο­κρα­τικός όρος, παρέχεται από τους ειδικευμένους προγραμματιστές των ηλε­κτρο­νικών υπολογιστών και μέσων. Αυτό το οποίο μάς κεντρίζει ως Εκκλησία είναι η πρόκληση να βρούμε και να δούμε το τι πρέπει να γνωρίζουμε, το know, ώστε στη συνέχεια να απο­τα­θούμε στον όποιο ειδικό, πού θα μάς βοηθήσει στην τεχνική, το how.

Δεν μπορώ, κλείνοντας, να μην σάς εκμυστηριευτώ το γεγονός ότι αναζητώντας χθες ένα φάκελο για να βάλω το σημερινό αυτό σχόλιο, ανέσυρα ένα συμβολικό ντοσιέ. Η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, πριν από μία δεκαετία, στις 2 Δεκεμβρίου του 1998, είχε πραγματοποιήσει Επιστημονική  Ημερίδα με τον τίτλο: «Η Εκκλησία και η Πρόκληση τής Πληροφορικής». Πιστεύουμε ότι πλέον έχουν ωριμάσει οι συνθήκες ώστε από τον προβληματισμό, που παράγει κάθε Πρόκληση, νά περάσουμε στην υλοποίηση, με τον απαραίτητο επαγγελματισμό αλλά και την απαιτούμενη ποιμαντική σοβαρότητα και ευαισθησία. (Σάς ευχαριστώ διότι τιμήσατε με την προσοχή σας την μικρή μου αυτή παρέμβαση. Ελπίζω να μην σας κούρασα πολύ.) 


[1] Υποσημειωτικά να προσθέσω ότι λόγω της συγκυρίας να διεξαχθεί η έρευνά μας κατά την αρχή της ποιμαντορίας του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, με την αποτύπωση έτσι των πεπραγμένων τής αρχιερατείας, ως προς την αρχιερατική διακονία εντός τής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, του επίσης μακαριστού Σεραφείμ, δίνεται σήμερα η ευκαιρία –την οποία σύμφωνα με πληροφορίες μας την έχει εντοπίσει ο άγιος Αχελώου κ. Ευθύμιος, ως υπεύθυνος της Κεντρικής Επιτροπής Ποιμαντικού Έργου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών– να πραγματοποιηθεί παρόμοια έρευνα, η οποία, με μία συγκριτική μελέτη, θα αποτυπώνει τα όσα πραγματοποιήθηκαν κατά την αρχιερατεία τού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου. Στην συνέχεια δεν αποκλείουμε την μετά από χρόνια, ή και σε τακτά διαστήματα, διεξαγωγή σχετικών ερευνών, όπου θα παρακολουθούν και θα αποτυπώνουν τα όσα υλοποιούνται στο σήμερα. Με το αποτέλεσμα αυτό μέσα από μία ποιμαντική μεθοδολογία και έρευνα θα έχουμε ένα αξιόπιστο και αξιοποιήσιμο υλικό χρήσιμο στην ποιμαντική αλλά και την εκκλησιαστική πορεία και ιστορία τής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

[2] Η ωφέλεια από τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων ήταν μεγάλη λόγω τόσο της συγκέ­ντρωσης του υλικού όσο και της επεξεργασίας μέσω των ευκολιών που πα­ρέ­χουν προγράμματα όπως το Excel.  

[3] Θυμάμαι ακόμα την θετικότατη εντύπωση που μας προκάλεσε πρόγραμμα τής ενορίας Ευαγγελίστριας Πειραιώς – σε κάποια από αυτές τίς ευεργετικές ποιμαντικές επισκέψεις της Θεολογικής μας Σχολής- όπου, ήδη από ετών είχε στοιχεία και διευθύνσεις και το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο έστελνε ακόμα και ευχετήριες κάρτες στους ενορίτες, που γιόρταζαν).  

Κεντρική σελίδα Επιτροπής