Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος
Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)

Τεύχος 768, 30 Απριλίου 2015
Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν


 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος: «αληθινοί χριστιανοί είμαστε στο μέτρο που παραμένουμε πιστοί στην ευαγγελική εντολή της αγάπης όλων ανεξαιρέτως των ανθρώπων»

«Το Φως των Γραμμάτων» στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Το Άγιον Όρος «ταξιδεύει» στα μεγάλα Μουσεία του κόσμου

Bazaar Βιβλίων στο Μουσείο Μπενάκη





Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
για τo μείζον θέμα
της ενδοοικογενειακής βίας
από το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμόρφωσης




ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος: «αληθινοί χριστιανοί είμαστε στο μέτρο που παραμένουμε πιστοί στην ευαγγελική εντολή της αγάπης όλων ανεξαιρέτως των ανθρώπων»

Ομιλία με θέμα την «Εξάπλωση του φαινομένου του θρησκευτικού φανατισμού και τη μαρτυρία και το μαρτύριο των Χριστιανών στον σύγχρονο κόσμο», έκανε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος στο Διεθνές Διεπιστημονικό Συνέδριο, με τίτλο «Θρησκεία και βία», που πραγματοποιείται στο Α.Π.Θ. το τριήμερο 27-29/4.

Ο κ. Ιγνάτιος αναφέρθηκε, αρχικώς, «στην εξάπλωση της βίας και του φαινομένου του θρησκευτικού φανατισμού κάθε μορφής και προέλευσης, ιδιαίτερα, όμως, του ισλαμικού». Όπως τόνισε, «Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες εγκλημάτων που διαπράττονται στο όνομα του Θεού ή στο όνομα της θρησκείας, ενώ η διαδικτυακή και τηλεοπτική αναμετάδοση των εγκλημάτων αυτών αυξάνει τη φρίκη και τον αποτροπιασμό, διαχέοντας παράλληλα στις δυτικές κοινωνίες, όπως και στον τόπο μας, το αίσθημα ανασφάλειας και αβεβαιότητας, καθώς και την εχθρότητα έναντι των άλλων, ιδιαίτερα όσων έχουν πιο σκούρα επιδερμίδα από τη δική μας και ασπάζονται τη θρησκεία του Ισλάμ…». Επισήμανε δε ότι «η θρησκευτικής εμπνεύσεως βία κατακλύζει πλέον και αποσταθεροποιεί την ίδια την Ευρώπη…».

Αναφερόμενος ειδικώς στους Χριστιανούς της Μέσης Ανατολής, παρατήρησε ότι «Δεν είναι η πρώτη φορά που στην πολύπαθη αυτή περιοχή οι χριστιανοί αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Αυτό, όμως, που διαφοροποιεί την παρούσα συγκυρία από κάθε προηγούμενη είναι το γεγονός ότι λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο μιας ευρύτερης αναταραχής, όπου τα αιτήματα του αραβικού λαού (κυρίως της νεολαίας) από το Μαρόκο έως τις χώρες του Κόλπου, και από την Αίγυπτο μέχρι τη Συρία, για δημοκρατία και ελευθερία συνυφαίνονται, συγχέονται ή γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από τον χειρότερης μορφής και επιθετικότητας ισλαμικό φονταμενταλισμό, όπως χαρακτηριστικά αυτός εκφράζεται μέσα από τον Σαλαφισμό και ακόμη πιο πρόσφατα από τον Τζιχαντισμό του Ισλαμικού Κράτους. Τα ακραία αυτά ρεύματα, εκτός από μια υπερσυντηρητική, και στην περίπτωση του Ισλαμικού Κράτους πολεμική, ερμηνεία του Κορανίου και της ισλαμικής παράδοσης, επιδιώκουν ρητώς μια καθαρόαιμη (απαλλαγμένη από ξένα στοιχεία) ισλαμική Μέση Ανατολή και την ισλαμοποίηση ή αλλιώς την έξοδο των χριστιανών από τις πανάρχαιες εστίες τους…»

Ακολούθως, ο κ. Ιγνάτιος προέβη σε μια σειρά παρατηρήσεων, που φωτίζουν και αποκαλύπτουν τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος: «Α. Το φαινόμενο για το οποίο γίνεται λόγος επιβεβαιώνει, με τον πιο δραματικό τρόπο, τον προβληματικό χαρακτήρα του μονόπλευρα εκκοσμικευμένου μοντέλου της Δύσης…, την χρεωκοπία των αναλύσεων που λαμβάνουν υπόψη μόνον οικονομικά και γεωπολιτικά στοιχεία, όπως και την κατάρρευση του σεναρίου εκείνου που ήθελε τον παγκοσμιοποιημένο άνθρωπο να μεταβάλλεται σε μια ύπαρξη παραγωγής και κατανάλωσης, απελευθερωμένης δήθεν από θρησκευτικές δεσμεύσεις και μισαλλοδοξίες. Β. Ο θρησκευτικός φανατισμός δεν αποτελεί φαινόμενο μόνον των ημερών μας, αλλά διαχρονικό πειρασμό για τους πιστούς όλων των θρησκειών που βιάζονται να υποκαταστήσουν την κρίση του Θεού και επείγονται να αποδώσουν δικαιοσύνη στο όνομά Του, αλλά συχνά ενάντια στο θέλημα και τη διδασκαλία Του. Γ. έρχονται πάλι στο προσκήνιο πολιτικές, αναλύσεις και δράσεις, που λαμβάνουν υπόψη τον συνολικό άνθρωπο, με τις ποικίλες και περίπλοκες ανάγκες του, τα αγωνιώδη υπαρξιακά του ερωτήματα, τις συναισθηματικές του αντιδράσεις και την επιθυμία του να συγκροτεί κοινότητες, όπου θα έχει ρόλο, αξία και σκοπό. Πρόκειται για παραμέτρους, που η χριστιανική Δύση εξοβέλισε από την καθημερινότητα και τους σχεδιασμούς της και τώρα τα βλέπει, βίαια και ανεξέλεγκτα, να αναφύονται εντός των τειχών των μεγαλουπόλεών της. Δ. έχουμε επειγόντως ανάγκη από μοντέλα ειρηνικής συνύπαρξης, διαλόγου, ανοχής και καταλλαγής μεταξύ των θρησκευτικών κοινοτήτων. Τρόποι επικοινωνίας, αλληλογνωριμίας και αποδοχής. Μέθοδοι υπέρβασης του φανατισμού, της μισαλλοδοξίας και της εμπλοκής σε φαύλους κύκλους βίας και αντιποίνων. Αποδεικνύεται πως μόνον μέσα από αυτόν τον δρόμο θα μπορέσουμε να ξαναμιλήσουμε για ένα πολιτισμό με ποιότητα και σεβασμό στη διαφορετικότητα. Ε. «Το ζητούμενο δεν είναι απλώς ανεξιθρησκία, απλή ανοχή, αποφυγή της θρησκείας σε ποικίλους παροξυσμούς, αλλά κάτι πολύ πιο θετικό: Αμοιβαίος σεβασμός και κατανόηση, αλληλεγγύη, δημιουργική συνεργασία σε κοινές ανθρωπιστικές επιδιώξεις και στην επαγρύπνηση για το οικοσύστημα της περιοχής, σταθερή προσπάθεια για κοινωνική αρμονία, ανθεκτική έμπρακτη αγάπη» (Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος). Στ. Το φαινόμενο του θρησκευτικού φανατισμού, όμως, καλεί και εμάς τους Ορθόδοξους Έλληνες σε μετάνοια και αυτοκριτική εγρήγορση καθώς και στην υπέρβαση του διαχρονικού πειρασμού μας πως είμαστε ο νέος περιούσιος, ο νέος εκλεκτός λαός του Θεού, ένας πειρασμός που συχνά οδηγεί στον αποκλεισμό των άλλων και των διαφορετικών, καθώς και στην απόρριψη των ξένων, των προσφύγων και των μεταναστών. Επιτρέψτε μου να θυμίσω στην αγάπη σας ότι είμαστε αληθινοί χριστιανοί στο μέτρο και το βαθμό που παραμένουμε πιστοί στην ευαγγελική εντολή της αγάπης όλων ανεξαιρέτως των ανθρώπων, ανεξαρτήτως φυλής, φύλου, θρησκείας, κοινωνικής τάξης και προέλευσης, μιας αγάπης που περιλαμβάνει ακόμη και τους εχθρούς…».

Εν κατακλείδι, ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε ότι «Σε ένα κόσμο βίας και ποικιλώνυμων συγκρούσεων, οι χριστιανοί καλούνται να δώσουν σήμερα τη δική τους απάντηση και μαρτυρία. Μια απάντηση πιστή στο πνεύμα του Ευαγγελίου, και ιδιαίτερα στο σταυρικό ήθος της αγάπης, της συγχώρησης και της αποδοχής/υποδοχής στο πρόσωπο του κάθε άλλου της εικόνας του Θεού• και μιας μαρτυρίας που δεν εξαντλείται στα ωραία λόγια και τις ιδεολογικού τύπου διακηρύξεις, αλλά που, μιμούμενη το ήθος των αγίων και των μαρτύρων της Εκκλησίας, δίνει έμπρακτες απαντήσεις και δεν διστάζει, όπως στην περίπτωση των χριστιανών της Μέσης Ανατολής, από πιστότητα στο λόγο του Χριστού και από αγάπη για όλους, ακόμη και για τους ίδιους τους δήμιους, να φτάσει μέχρι και το μαρτύριο».

Ολόκληρη την ομιλία μπορείτε να τη διαβάσετε στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος www.imd.gr

Κορυφή σελίδας


«Το Φως των Γραμμάτων» στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Την Τρίτη 5 Μαΐου 2015 και ώρα 19.00 εγκαινιάζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο η έκθεση «Το Φως των Γραμμάτων» που διοργανώνεται από την Πρεσβεία της Βουλγαρίας στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο των εορτασμών της 1150ής επετείου από την αποστολή των Αγίων Ισαποστόλων Κυρίλλου και Μεθοδίου στη Μοραβία και τη δημιουργία του σλαβικού αλφαβήτου, που ξεκίνησαν το 2013, έτος της επετείου. «Το Φως των Γραμμάτων» δημιουργήθηκε από το Ίδρυμα «Ελένα και Ιβάν Ντoύιτσεβ» και παρουσιάζει σε εποπτικό υλικό τα σημαντικότερα βουλγαρικά σωζόμενα χειρόγραφα που χρονολογούνται από τον 10ο μέχρι τον 18ο αιώνα. Επίσης στην έκθεση παρουσιάζονται πρωτότυπα βουλγαρικά χειρόγραφα όπως, ψαλτήριο του 1692, ωρολόγιο του 1755, ειλητάριο-φυλακτό του ύστερου 17ου αιώνα.

Με αφορμή τη συνεισφορά των Αγίων αδελφών Κυρίλλου και Μεθοδίου στον εκχριστιανισμό των σλαβικών λαών και στην ανάπτυξη του βουλγαρικού γραπτού πολιτισμού, η έκθεση καταδεικνύει μεταξύ άλλων τη στενή σχέση, ιστορική, θρησκευτική και πολιτιστική της Βουλγαρίας με το Βυζάντιο. Χάρη στη δημιουργία του σλαβικού αλφαβήτου, άλλωστε, στα τέλη του 9ου αιώνα ξεκινά η πνευματική ακμή της Βουλγαρίας και η συνεισφορά της στη δημιουργία της πολιτιστικής πολυμορφίας του σύγχρονου ευρωπαϊκού κόσμου.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πλαισιωθούν από την ομιλία της δρος Vassia Velinova, Διευθύντριας του Ιδρύματος «Ελένα και Ιβάν Ντoύιτσεβ». Χαιρετισμούς θα απευθύνουν η δρ Αικατερίνη Δελλαπόρτα, Διευθύντρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου και η Α.Ε. η Πρέσβης της Βουλγαρίας στην Ελλάδα Emilia Kraleva.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από την Τετάρτη 6 Μαΐου. Διάρκεια έκθεσης: 6 Μαΐου – 8 Ιουνίου 2015. Ωράριο Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου: Δευτέρα έως Κυριακή 08:00 – 20:00. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 213 213 9500, 213 213 9572

Κορυφή σελίδας


Το Άγιον Όρος «ταξιδεύει» στα μεγάλα Μουσεία του κόσμου

Σημαντική διεθνή πολιτιστική παρουσία είχε το πρώτο 4μηνο του 2015 η Αγιορειτική Εστία.

Τον Φεβρουάριο παρουσιάστηκε στο Μουσείο Ιστορίας των θρησκειών της Αγίας Πετρούπολης, η Επετειακή Έκθεση «Η Θεσσαλονίκη και το Άγιον Όρος στην ανατολή του 20ου αιώνα», που είχε οργανωθεί με την ευκαιρία των εκδηλώσεων συμπλήρωσης 100 χρόνων από την ταυτόχρονη σχεδόν απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και του Αγίου Όρους. Το ενδιαφέρον της Έκθεσης αυτής βρίσκεται στο γεγονός της εξασφάλισης ιστορικού φωτογραφικού υλικού από Μουσεία και αρχεία του Παρισιού, της Μόσχας, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και συνοδεύεται από δίγλωσσο (ελληνικά και γαλλικά) Κατάλογο με ενδιαφέροντα ιστορικά και τεχνοκρατικά κείμενα που αναφέρονται στην εποχή, στους φορείς του αρχειακού υλικού και την σημασία των φωτογραφιών. Η έκθεση πρόκειται να ταξιδέψει το 2016, έτος πολιτιστικών ανταλλαγών Ρωσίας-Ελλάδος και σε άλλες πόλεις της Ρωσίας.

Τον Μάρτιο εγκαινιάστηκε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του Βελιγραδίου η Έκθεση Φωτογραφίας «Άγιον Όρος, Φωτογραφίες 1956-2001: Παναγιώτης Βοκοτόπουλος» παρόντος του Ακαδημαϊκού Παναγιώτη Βοκοτόπουλου.. Η έκθεση διοργανώθηκε με τη συνεργασία της Σερβικής Ακαδημίας, του Ιδρύματος φίλων του Αγίου Όρους και του Δήμου Βελιγραδίου.

Τέλος τον Απρίλιο εγκαινιάστηκε στο Δημοτικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ρόδου σε συνεργασία με τον Δήμο Ρόδου και την Περιφέρεια Αιγαίου διευρυμένη η ίδια Έκθεση του Παναγιώτη Βοκοτόπουλου με φωτογραφίες της περιόδου 1956-2001, παρουσία των φωτογράφου Ακαδημαϊκού Παναγιώτη Αβραμόπουλου.

Κορυφή σελίδας


Bazaar Βιβλίων στο Μουσείο Μπενάκη

Το Μουσείο Μπενάκη, μετά τη μεγάλη ανταπόκριση του κοινού τα δύο προηγούμενα χρόνια, οργανώνει φέτος το τρίτο bazaar βιβλίου, στο Κτήριο της οδού Πειραιώς, από την Πέμπτη 14 μέχρι και την Κυριακή 17 Μαΐου 2015, στις ώρες λειτουργίας του κτηρίου (Πέμπτη, Κυριακή: 10:00 - 18:00, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 22:00).

Στο εφετινό bazaar θα διατεθούν 240 τίτλοι, που έχουν εκδοθεί από το Μουσείο Μπενάκη, με έκπτωση 50% και 70% επί της λιανικής τιμής πωλήσεώς τους. Οι θεματικές κατηγορίες των εκδόσεων καθρεφτίζουν τη φυσιογνωμία, τα ενδιαφέροντα και τις δραστηριότητες του Μουσείου Μπενάκη και εκτείνονται από την Κλασική Ελλάδα, τον Βυζαντινό πολιτισμό, τη Λαογραφία, τη Νεοελληνική Ζωγραφική, τη Γλυπτική και την Ευρωπαϊκή Τέχνη, μέχρι τη Φωτογραφία, την Αρχιτεκτονική, τη Νεοελληνική ιστορία και τη Φιλολογία.

Για ηλεκτρονικές παραγγελίες μπορείτε να στείλετε μήνυμα στο lkaragelou@benaki.gr.

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Την Κυριακή 17 Μαΐου, στο πλαίσιο του bazaar, το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου Μπενάκη προτείνει στα παιδιά μία πρωτότυπη δράση στην έκθεση «Soloúp. Αϊβαλί: Ένα ταξίδι στο χρόνο» με αφορμή την κυκλοφορία του graphic novel "Αϊβαλί" του Soloúp από τις εκδόσεις Κέδρος.

Μία διαδρομή στον περιπετειώδη κόσμο του σκίτσου, η απόδοση ενός γεγονότος με μαρκαδόρο, η υποταγή του θέματος στον περιορισμένο χώρο του καρέ κι από εκεί στη σελίδα του βιβλίου.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ