!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> Ecclesia Report  




Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)






Τεύχος 603, 24 Ιανουαρίου 2013            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τι είναι για την Εκκλησία ο Μετανάστης

Έφυγε ο Μιχάλης Αδάμης

«Κήπος & Παράδεισος. Μεταφορά και πραγματικότητα»

Τα τελευταία ευρήματα στις Βυζαντινές αρχαιότητες με ένα κλικ




Συναυλία προς τιμήν του
συνθέτη Μιχάλη Αδάμη



Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, 18 Φεβρουαρίου



ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Τι είναι για την Εκκλησία ο Μετανάστης

Ακολουθεί απόσπασμα από την ομιλία του Μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης Παύλου, που πραγματοποιήθηκε χθες κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου "Εκκλησία και Αριστερά". Το συνέδριο συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στις 22 και 23 Ιανουαρίου, στην Αίθουσα Τελετών της Παλαιάς Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.

«Ο τρόπος ζωής της Εκκλησίας είναι ο τρόπος ύπαρξης του Τριαδικού Θεού. Ο ένας κατά την ουσία και τριαδικός κατά τις υποστάσεις Θεός είναι Αγάπη. Δεν ΕΧΕΙ, αλλά ΕΙΝΑΙ αγάπη. Ο κατ’εικόνα Θεού δημιουργημένος άνθρωπος είναι ένας κατά την φύση και πολλαπλούς κατά τις υποστάσεις-πρόσωπα. Στόχος είναι ο άνθρωπος, ο κατ’αυτόν τον τρόπον υπάρχων να ΕΙΝΑΙ και εκείνος Αγάπη.

Είναι πολύ χαρακτηριστικές μερικές επισημάνσεις από το Ευαγγελικό κείμενο και την πατερική παράδοση.

Ο Θεός είναι αγάπη! Εφόσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων ΕΜΟΙ εποιήσατε!

Ήμουν ΞΕΝΟΣ και συνηγάγετέ με! Είδες τον Αδελφό σου, είδες Κύριον τον Θεόν σου!

Ο Άγιος Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος δεν μας αφήνει περιθώρια ψευδαισθήσεων: «Αυτός που λέει ότι αγαπά τον Θεό και μισεί τον αδελφό του είναι ψεύτης! Πως μπορείς να αγαπάς τον Θεό που δεν τον είδες και να κακοποιείς τον αδελφό σου που τον βλέπεις καθημερινά;» (Α Καθολ. Ιωάννου δ, 20).

Μέσα λοιπόν από αυτή την προοπτική ο μετανάστης είναι και αυτός άνθρωπος όπως όλοι οι άλλοι και την ίδια στιγμή είναι ένας εμπερίστατος άνθρωπος που κάτω από δύσκολες συνθήκες εγκατέλειψε την πατρίδα του αναζητώντας μια καλύτερη ζωή και ακόμη ένα θύμα όσων εμπορεύονται ανθρώπινες υπάρξεις προς ίδιον όφελος.

Δεν επιχειρώ να αγιοποιήσω τον μετανάστη, αλλά δεν δέχομαι ότι αυτός είναι παιδί ενός κατώτερου Θεού. Εάν καυχώμεθα για τον δικό μας πολιτισμό και την δική μας πίστη, οφείλουμε όλα αυτά να τα αποδεικνύουμε στην πράξη και στην καθημερινότητα και όχι να τα επικαλούμεθα φαρισσαϊκά. Χαίρομαι που η Εκκλησία μας καθημερινά διακονεί όλους εκείνους που φθάνουν στην πόρτα της. Χαίρομαι για όλους εκείνους που διακονούν τους εμπερίστατους αδελφούς μας εντοπίους και μετανάστες και μαγειρεύουν καθημερινά για χάρη τους. Χαίρομαι γιατί ο λαός παρά τις δυσκολίες του δεν έχασε την αρχοντιά του και μοιράζεται το πιάτο του με άλλους.

Είπα προηγουμένως ότι δεν επιχειρώ να αγιοποιήσω τον μετανάστη. Στο μέτρο που ο μετανάστης η και ο ντόπιος παρανομεί πρέπει να έχει απέναντι του μια Πολιτεία που θα επιβάλλει προς κάθε κατεύθυνση το νόμο και τη δικαιοσύνη και δεν θα είναι παράλυτη και ανίκανη στην αντιμετώπιση τους, ώστε να παρέχει την ευκαιρία σε κάθε είδους σαπρόφυτα να την αντικαθιστούν».

Κορυφή σελίδας


Έφυγε ο Μιχάλης Αδάμης

Οι ύμνοι που ακούστηκαν χθες στον ναό της Αγίας Ειρήνης της οδού Αιόλου από τα μέλη της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας (προεξάρχοντος του πρωτοψάλτη και διευθυντή της Λυκούργου Αγγελόπουλου) ήταν συναισθηματικά φορτισμένοι. Ήταν το ύστατο χαίρε στον - για χρόνια - πρόεδρό τους, συνθέτη και ερευνητή Μιχάλη Αδάμη (φωτογραφία). Μιας διαπρεπούς προσωπικότητας της λόγιας, αβανγκάρντ αλλά και της βυζαντινής μουσικής.

«Η βυζαντινή µουσική είναι ένας πλήρης µουσικός πολιτισµός, µε αρχές, ήθος και φιλοσοφία», έλεγε με έμφαση στα «ΝΕΑ» το 2011 ο συνθέτης που έφυγε χθες στα 84 χρόνια.

Ο Μιχάλης Αδάμης - ακάματος και χαμηλών τόνων - μετέγραψε και ανασυνέστησε από χειρόγραφα την Ακολουθία των Τριών Παίδων εν Καµίνω αλλά και ανακάλυψε και μετέγραψε το «Αινείτε» του Μανουήλ Γαζή, την παλιότερη απόπειρα πολυφωνικής γραφής στο Βυζάντιο.

Είναι χαρακτηριστικό επίσης πως πρώτος ο διαπρεπής μουσικός και ερευνητής ήταν αυτός που έβαλε τον ψάλτη ως σολίστ σε έργο σύγχρονης μουσικής. Παράλληλα ήταν και ένας από τους θεμελιωτές της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής και από τη δεκαετία του 1960 πρωτοπόρος μαζί με τον Γιάννη Χρήστου - για εκείνον έγραψε και το έργο «Μοιρολόι» - στην ηλεκτρονική μουσική, ιδρύοντας και το πρώτο ηλεκτρονικό μουσικό εργαστήρι στη χώρα μας το 1965.

Ο Μιχάλης Αδάμης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1929 και υπήρξε μαθητής του Γ. Α. Παπαϊωάννου, ενώ συνέχισε με λαμπρές σπουδές πάνω στη σύνθεση και την ηλεκτρονική μουσική στις ΗΠΑ (Βοστώνη). Υπήρξε θεμελιωτής της σύγχρονης μουσικής στην Ελλάδα και πρωτοπόρος της πρακτικής μουσικής παιδείας. Πολυγραφότατος, άφησε περισσότερα από 300 έργα όλων των ειδών για ορχήστρα, οργανικά και φωνητικά σύνολα, ηλεκτρονικά, συνθέσεις για την εκκλησία, το θέατρο και την τηλεόραση.

Ηταν επίσης αυτός που διαμόρφωσε το πρόγραμμα και τη δημιουργία τού Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο οποίο υπήρξε και επίτιμος διδάκτορας.

Κορυφή σελίδας


«Κήπος & Παράδεισος. Μεταφορά και πραγματικότητα»

Το Ημερολόγιο του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου για τη νέα χρονιά είναι αφιερωμένο στην αναζήτηση και τον ορισμό της έννοιας του Παραδείσου.

H επιλογή του θέματος συνδέεται άμεσα με το σκεπτικό της διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του Βυζαντινού Mουσείου, μέρος κάποτε του παριλίσσιου τοπίου. Tο φυσικό τοπίο του κήπου μαζί με το στοιχείο του νερού, σταθερό γνώρισμα όλων σχεδόν των βυζαντινών κήπων αναψυχής, θα συνδεθεί υπαινικτικά με την φιλοσοφία του χριστιανικού Παραδείσου για την ανασύνθεση των κήπων του Mουσείου. Σημαίνουσα θέση έχουν μέσα σε αυτό οι υπαίθριες αρχαιολογικές εκθέσεις που εντάσσονται στο μουσειολογικό σκεπτικό περί Παραδείσου.

Με την ευκαιρία της έκδοσης του ημερολογίου παρουσιάζεται στην ισόγεια αίθουσα του πρόσφατα ανακαινισμένου Μεγάρου της Δούκισσας της Πλακεντίας, μια μικρή ομότιτλη έκθεση με επιλεγμένα αντικείμενα από τις συλλογές του Μουσείου. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 23 Ιανουαρίου έως τις 14 Απριλίου 2013.

Τέλος, ο Σύλλογος Φίλων του ΒΧΜ διοργανώνει από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2013 ομώνυμο κύκλο διαλέξεων (www.byzantinemuseum.gr), ενώ ετοίμασε και το φετινό «τυχερό» (γούρι), το οποίο απεικονίζει έναν Μονόκερο (λεπτομέρεια από το έργο Η δημιουργία του κόσμου, αρχές 18ου αιώνα).

Κορυφή σελίδας


Τα τελευταία ευρήματα στις Βυζαντινές αρχαιότητες με ένα κλικ

Το βιβλίο «2000-2010. Από το ανασκαφικό έργο των Εφορειών Αρχαιοτήτων», εκδόθηκε πριν από λίγες ημέρες από τη γενική γραμματεία Πολιτισμού, και αποτελεί συνέχεια της ηλεκτρονικής έκδοσης που είναι διαθέσιμη εδώ.

Σε περισσότερες από 400 σελίδες, καταγράφεται το έργο 38 Εφορειών Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, 26 Εφορειών Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και των Εφορειών Παλαιοανθρωπολογίας Σπηλαιολογίας Βόρειας και Νότιας Ελλάδας.

Μέσα από συνοπτικά κείμενα και φωτογραφίες παρουσιάζονται τα ευρήματα από συστηματικές ανασκαφές και σωστικές έρευνες. Μεταξύ αυτών αναφέρονται: η αποκάλυψη του θεμελίου του πρόπυλου του Ιερού του Διονύσου κατά τις εργασίες της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας, ενός μνημείου που αποτέλεσε ζητούμενο της έρευνας για περισσότερα από 100 χρόνια και τα ευρήματα των σωστικών ανασκαφών για την κατασκευή του μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

«Οι ανασκαφές των Εφορειών Αρχαιοτήτων είναι πολλές και εντυπωσιακές και υπήρχε μέχρι σήμερα ένα κενό στην ενημέρωση του κόσμου γύρω από αυτές. Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε πρώτα την ηλεκτρονική έκδοση και στη συνέχεια και το βιβλίο, προκειμένου να φανεί ο όγκος και το μέγεθος του ανασκαφικού έργου, ο πλούτος της χώρας σε αρχαία, αλλά και η δουλειά των αρχαιολόγων να τα σώσει, να δώσει λύσεις οικονομικές και να τα αναδείξει», εξηγεί στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων η γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΑΙΘΠΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ