!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> Ecclesia Report  




Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 563, 18 Ιουνίου 2012            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Η συλλογή Λοβέρδου επιστρέφει «σπίτι» της

Η Εκκλησία της Κύπρου αρωγός σε άπορες οικογένειες της Βορείου Ελλάδος

«Να γνωριστούμε με τα μνημεία του τόπου μας»

Οστά του Ιωάννη του Βαπτιστή;








Εικόνες από τη συλλογή Λοβέρδου
στο eikastikon.gr





ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Η συλλογή Λοβέρδου επιστρέφει «σπίτι» της

Το 1979 οι κληρονόμοι του Κεφαλλονίτη συλλέκτη Διονυσίου Λοβέρδου παρέδωσαν στο Βυζαντινό Μουσείο για συντήρηση και φύλαξη περίπου 660 αντικείμενα εκκλησιαστικής τέχνης (15ος-19ος αι.), δηλαδή ένα μεγάλο μέρος της συλλογής που ο συλλέκτης είχε συγκεντρώσει κατά τη διάρκεια της ζωής του. Στο Μουσείο δωρήθηκε επίσης το διώροφο κτήριο επί της οδού Μαυρομιχάλη 6 στην Αθήνα, γνωστό και ως οικία Τσίλλερ-Λοβέρδου. Το κτήριο, έργο του Ερνέστου Τσίλλερ, κατασκευάστηκε το 1882 και χρησίμευσε ως κατοικία του Γερμανού αρχιτέκτονα μέχρι το θάνατό του, το 1923. Το κτήριο περιήλθε αργότερα στην κατοχή του Δ. Λοβέρδου και, μετά από τις απαραίτητες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις του αρχιτέκτονα Αριστοτέλη Ζάχου, λειτούργησε ως οικία αλλά και ως Μουσείο Λοβέρδου, που στέγασε την ομώνυμη συλλογή (1930).

Με τις περίτεχνες τοιχογραφίες, τα μωσαϊκά δάπεδα, τις επιζωγραφισμένες οροφές και τον γλυπτό διάκοσμό του, το νεοκλασικό μέγαρο επί της οδού Μαυρομιχάλη 6 θα αποτελούσε μουσείο ακόμα και χωρίς τα σπάνια εκθέματα ή τις τροποποιήσεις που υπέστη τη δεκαετία του ’30 για να στεγάσει τη συλλογή τέχνης του Κεφαλλονίτη τραπεζίτη.

Το έργο συντήρησης και αποκατάστασης του Μεγάρου Λοβέρδου εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ τον περασμένο Απρίλιο, ενώ με σταθερούς ρυθμούς συνεχίζονται οι απαραίτητες διαδικασίες για την επαναλειτουργία του μουσείου, το οποίο είναι εκτός πρόσβασης για το ευρύ κοινό από το 1979.

H πρόταση για τη διαμόρφωση του Μουσείου Συλλογής Λοβέρδου εστιάζει τόσο στην αρχική φάση του κτιρίου, που οικοδομήθηκε σε σχέδια Ερνέστου Τσίλλερ, με στόχο να χρησιμεύσει ως κατοικία και γραφείο του αρχιτέκτονα, όσο και στο όραμα του μετέπειτα ιδιοκτήτη του να μυήσει το αθηναϊκό κοινό στα μυστικά της μεταβυζαντινής θρησκευτικής τέχνης. Παράλληλα, η αξιόλογη συλλογή του - μία από τις μεγαλύτερες στο είδος της, αποτελούμενη από 470 εικόνες, 169 χειρόγραφα, ξυλόγλυπτα, υφάσματα και άλλα αντικείμενα- θα επιστρέψει στον αρχικό της χώρο, αφού ολοκληρωθεί η συντήρησή της στα εργαστήρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.

Η μουσειογραφική πρόταση λοιπόν, των μελετητών του Βυζαντινού Μουσείου, που έλαβε την έγκριση του Συμβουλίου Μουσείων, αποσκοπεί στην ανάδειξη αφενός του χαρακτήρα του διατηρητέου μνημείου και αφετέρου της ιστορίας των συλλεκτών του μεσοπολέμου, με έμφαση στον ίδιο το Διονύσιο Λοβέρδο και τη συλλογή του. Παράλληλα, φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα σύγχρονο και φιλικό προς το κοινό μουσείο στο κέντρο της πόλης.

Οι επισκέπτες θα εισέρχονται στο κτήριο από το επίπεδο του πρώτου ορόφου, όπου θα ξεκινάει η μουσειακή περιήγηση στα περίπου 360 τ.μ. εκθεσιακών χώρων, με αφετηρία την ενότητα «Οικία του αρχιτέκτονα Τσίλλερ».

Στη συνέχεια, θα πληροφορούνται για τη μετατροπή του σπιτιού σε μουσείο και για τη συγκρότηση της συλλογής Λοβέρδου, πριν περάσουν στους χώρους παρουσίασης της συλλογής, στον πρώτο όροφο και το ισόγειο του μεγάρου. Στο ισόγειο βρίσκεται, επίσης, το παρεκκλήσι της οικίας Λοβέρδου και το περίφημο «Ελληνικό Δωμάτιο» με την υπογραφή της λαογράφου Αγγελικής Χατζημιχάλη. Στον δεύτερο όροφο διαμορφώνεται βιβλιοθήκη, χώρος περιοδικών εκθέσεων και αίθουσες πληροφόρησης του κοινού με τη χρήση ψηφιακών και διαδραστικών εφαρμογών. Τέλος, ολόκληρο το κτίριο θα καταστεί προσβάσιμο για ΑΜΕΑ.

Το τμήμα της Συλλογής Λοβέρδου που βρίσκεται στο Βυζαντινό περιλαμβάνει χειρόγραφα, έργα ξυλογλυπτικής (μεταξύ αυτών ένα μεταβυζαντινό τέμπλο), εκκλησιαστικά άμφια, και πλούσια συλλογή μεταβυζαντινών φορητών εικόνων, αξιόλογα δείγματα της κρητικής και της επτανησιακής ζωγραφικής. Από τα έργα της συλλογής που παραδόθηκαν στο Μουσείο, διακόσια περίπου χειρόγραφα ανήκαν αρχικά στον Επτανήσιο φιλόλογο και συλλέκτη Αλέξιο Κολυβά, από τον οποίο και τα αγόρασε ο Λοβέρδος.

Κορυφή σελίδας


Η Εκκλησία της Κύπρου αρωγός σε άπορες οικογένειες της Βορείου Ελλάδος

Στο πλαίσιο της βοήθειας που προσφέρει η Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου σε άπορες οικογένειες και στα συσσίτια για άπορους των Εκκλησιών στη Βόρεια Ελλάδα, ο Πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Κύπρου, π. Ιερώνυμος Πυλιώτης, πρόσφερε στις αρχές του μήνα, για τέταρτη φορά από τον Φεβρουάριο του 2012, 47 τόνους με τρόφιμα και κρέας σε 10 Ιερές Μητροπόλεις στη Βόρεια Ελλάδα (Εδέσσης, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, Δημητριάδος και Αλμυρού, Σισανίου και Σιατιστής, Πολυάνης και Κιλκισίου, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, Σιδηροκάστρου, Βέροιας, Νάουσης και Καμπανίας, Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας, Καστοριάς) στο Δήμο Καλαμαριάς και στο Γενικό Προξενείο της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη (άπορες οικογένειες Κυπρίων).

Κατόπιν εισήγησης του Γενικού Προξένου και της Προέδρου του Συλλόγου Κυπρίων Ξάνθης, δόθηκε βοήθεια και σε 3 φορείς της πόλης (Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης και Περιθεωρίου, Ψυχολογικό Κέντρο Β. Ελλάδας και Γηροκομείο Ξάνθης).

Κατά την παραμονή του στη Θεσσαλονίκη, ο Πρωτοσύγκελλος είχε συνάντηση με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.κ. Άνθιμο, τον οποίο ενημέρωσε για τη βοήθεια που προσφέρει η Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου σε άπορες οικογένειες στην Ελλάδα, αναφέροντας ότι, «παραμένει στη διάθεση του Πανοσιολογιότατου για τυχόν βοήθεια όσον αφορά τις ανάγκες της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης σε τρόφιμα». Συζήτησαν επίσης, τα προβλήματα που δημιουργεί η οικονομική κρίση και στις δύο χώρες.

Κορυφή σελίδας


«Να γνωριστούμε με τα μνημεία του τόπου μας»

Με το σύνθημα «Τα μνημεία δεν έχουν φωνή, έχουν εμάς», η εκστρατεία του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει στόχο να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα μνημεία από τις περικοπές. Σε συνέντευξη που παραχώρησε η Πρόεδρος του Συλλόγου Δέσποινα Κουτσούμπα στην πρωινή εκπομπή της Κατερίνας Χουζούρη στον 89,5, απηύθυνε δραματική έκκληση στους πολίτες και στους αρμόδιους φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού.

«Οι πόροι για τον πολιτισμό ποτέ δεν ήταν αυτοί που έπρεπε, όμως ειδικά τα τελευταία χρόνια τα χρήματα δεν επαρκούν για τα στοιχειώδη. Τα Μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι συχνά δεν έχουν το προσωπικό για να μένουν ανοιχτά και μάλιστα μεσούσης της τουριστικής περιόδου, ενώ είχαμε και κλοπές σε μεγάλα Μουσεία της χώρας, όπως σ’ αυτό της Ολυμπίας και στην Πινακοθήκη.

Όσα χάθηκαν βεβαίως, είναι αναντικατάστατα και είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν γιατί ξέρουμε από την εμπειρία μας πως τέτοιες κλοπές έχουν να κάνουν με διεθνή κυκλώματα, τα οποία σχετίζονται με ιδιώτες, σημαντικούς συλλέκτες. Την άσχημη εικόνα στο εξωτερικό ενισχύει και η γενικότερη κατάσταση της χώρας. Εμείς από την πλευρά μας κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μένουν τα Μουσεία μας ζωντανά, ανοιχτά σε όλο τον κόσμο».

Η κ. Κουτσούμπα σημείωσε ακόμη με έμφαση πως η ανασκαφή και η έρευνα στον τόπο έχουν ολοκληρωτικά βαλτώσει και συνέχισε λέγοντας: «πέρα όμως, από τη δραματική έκκληση που κάνουν οι έλληνες αρχαιολόγοι, χρειάζεται και οι πολίτες να ευαισθητοποιηθούν και να γίνουν πιο ενεργοί σε θέματα που άπτονται του πολιτισμού. Τα Μουσεία μπορούν ν’ αποτελέσουν χώροι αναψυχής, κέντρα πολιτισμού με εκδηλώσεις για όλη την οικογένεια και μάλιστα χωρίς κόστος. Για παράδειγμα, η Ακαδημία Πλάτωνος είναι ένας χώρος που συμβάλλει στην ποιότητα ζωής των πολιτών σε μια υποβαθμισμένη περιοχή. Αξίζει να γνωρίσουμε και ν’ αγαπήσουμε αυτούς του χώρους».

Κορυφή σελίδας


Οστά του Ιωάννη του Βαπτιστή;

Έξι μικρά οστά που βρέθηκαν προ διετίας µέσα σε σαρκοφάγο σε µεσαιωνικό µοναστήρι της Βουλγαρίας δεν αποκλείεται να ανήκουν στον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν επιστήµονες που εξέτασαν τα οστά µε τη µέθοδο της χρονολόγησης µε άνθρακα και οι οποίοι κατέληξαν στο συµπέρασµα πως τα οστά προέρχονται από το ίδιο άτοµο, το οποίο έζησε στον 1ο αιώνα µ.Χ.

Η ανακάλυψη των οστών έγινε στη διάρκεια ανασκαφών το 2010 κάτω από εκκλησία στο νησί της Βουλγαρίας Σβέτι Ιβάν, που σημαίνει Άγιος Ιωάννης. Κάτω από την Αγία Τράπεζα βρέθηκε μια μικρή μαρμάρινη σαρκοφάγος, η οποία περιείχε ανθρώπινα οστά -μια φάλαγγα, το μπροστινό μέρος ενός κρανίου, ένα δόντι, αλλά και τρία οστά ζώων.

Ο Τόμας Χίγκαμ και ο Κρίστοφερ Ράμσεϊ προσπάθησαν να χρονολογήσουν τα οστά, αλλά μόνο η φάλαγγα περιείχε αρκετό κολλαγόνο για να μπορεί να εφαρμοστεί η μέθοδος του άνθρακα. "Μας προκάλεσε έκπληξη το γεγονός ότι τα οστά είναι τόσο παλιά. Πιστεύαμε ότι ήταν πιο πρόσφατα του 3ου ή του 4ου αιώνα", τόνισε ο Δρ Χίγκαμ. "Το αν είναι ή όχι ο Ιωάννης ο Βαπτιστής είναι μια ερώτηση στην οποία δεν μπορούμε να απαντήσουμε σήμερα και ίσως δεν θα μπορέσουμε να το κάνουμε ποτέ", επισήμανε.

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης κατάφεραν να ανασυνθέσουν τμήμα του γονιδιώματος των οστών και η ακολουθία του DNA έδειξε ότι ανήκουν στο ίδιο άτομο, που το πιθανότερο ήταν να πρόκειται για άντρα, με γενετικά χαρακτηριστικά από τη Μέση Ανατολή.

Δίπλα στη σαρκοφάγο, οι βούλγαροι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν ένα μικρό κουτί από ηφαιστειακή πέτρα με επιγραφή στα αρχαία ελληνικά που αναφέρεται στον Ιωάννη και την ημέρα της γιορτής του.

Το κείμενο ζητεί τη βοήθεια του Θεού για τον "υπηρέτη του Θωμά", που σύμφωνα με ορισμένες θεωρίες είχε αναλάβει να μεταφέρει τα οστά στη Βουλγαρία.

Από τις αναλύσεις στο κουτί προέκυψε πως πραγματικά προέρχεται από την Καππαδοκία. Οι επιστήμονες πιστεύουν πως τα οστά έφτασαν στο νησί της Βουλγαρίας από την Αντιόχεια, όπου είχε φυλαχτεί μέχρι τον 10ο αιώνα το δεξί χέρι του Ιωάννη.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ