!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> Ecclesia Report  




Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 536, 1 Μαρτίου 2012            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Η γραφειοκρατία τροχοπέδη στη σχέση Εκκλησίας - Πολιτείας

Διεθνές Συνέδριο για τον Ιωάννη Μέγιεντορφ

Παλαιοχριστιανικός τάφος μοναδικής αρχαιολογικής αξίας

Η Βυζαντινή τέχνη σε διάλογο με την αφηρημένη: το παράδειγμα των Kandinsky και Kirkeby

Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στους 89,5




"L'origine de la controverse palamite:
la premiere lettre de Palamas a Akindynos"


Ο JEAN MEYENDORFF δίνει μία άλλη θεολογική διάσταση στις Ησυχαστικές Έριδες (στην γαλλική)




ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Η γραφειοκρατία τροχοπέδη στη σχέση Εκκλησίας - Πολιτείας

Η πρώτη συνάντηση εργασίας που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων με θέμα: «Πολιτεία και Εκκλησία: Σχέσεις συνεργασίας σε μία εποχή κρίσης» και με τη συμμετοχή ιερέων της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί παρουσία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.

Ο Μακαριώτατος στην ομιλία του αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στη σημασία της στενής συνεργασίας μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας επ’ ωφελεία του ανθρώπου αλλά και της κοινωνίας εν γένει, "συνεργασία που γίνεται ακόμη πιο επιτακτική σε μία εξαιρετικά κρίσιμη για τον τόπο περίοδο" όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, υπογράμμισε ο Μακαριώτατος, οχήματα όπως η επιτροπή που είχε συσταθεί είναι εξαιρετικά χρήσιμα, υπό την έννοια ότι βοηθούν να επιλύονται τα όποια ζητήματα εν τη γενέσει τους στο πλαίσιο ψύχραιμου και νηφάλιου διαλόγου, ώστε αυτά να μην εξελίσσονται σε κρίσεις.

Ο Μακαριώτατος δήλωσε εξαιρετικά απογοητευμένος από τη συνεργασία του με τα περισσότερα Υπουργεία, κάνοντας λόγο για «απίστευτη γραφειοκρατία, αλλά και ασυνεννοησία ανάμεσα στις πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων και τις διοικητικές τους δομές».

«Όταν η Εκκλησία επιχειρεί να πραγματοποιήσει και να επεκτείνει το κοινωνικό και το προνοιακό της έργο, πάντα ξαφνικά παρουσιάζονται προσκόμματα πάσης φύσεως» είπε. Και συνέχισε: «Δεν μπορεί για την έκδοση άδειας λειτουργίας ενός φιλανθρωπικού ιδρύματος να απαιτούνται περισσότερα από τρία χρόνια σε μία μάλιστα περίοδο που η Εκκλησία προσπαθεί με κάθε τρόπο να αναλάβει το έργο της προνοιακής μέριμνας.

"Δεν μπορεί ουσιαστικά η Πολιτεία να της στερεί τη δυνατότητα να επιτελέσει το κοινωνικό της έργο, ιδιαίτερα σε μία περίοδο που αυτό μπορεί να αποτελέσει κλειδί για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής".

Με αφορμή, τέλος, το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ σχετικά με το πρόγραμμα "ΗΛΙΟΣ" ο Μακαριώτατος επισήμανε πως "δεν μπορεί η Εκκλησία να αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία σε σχέση με την αξιοποίηση της περιουσίας της με τους χειρότερους δυνατούς όρους, σε αντίθεση με τους επίδοξους γερμανούς επενδυτές". "Φαίνεται πως η Εκκλησία στη χώρα μας, παρά τη μακρόχρονη προσφορά της στον λαό και το έθνος, αντιμετωπίζεται ως οργανισμός βήτα και γάμα κατηγορίας" κατέληξε.

Κορυφή σελίδας


Διεθνές Συνέδριο για τον Ιωάννη Μέγιεντορφ

Από τις 9 έως τις 11 Φεβρουαρίου 2012, το Ινστιτούτο Ορθόδοξης Θεολογίας Άγιος Σέργιος στο Παρίσι, διοργάνωσε διεθνές συνέδριο προκειμένου να τιμήσει την 20η επέτειο από το θάνατο του πρωτοπρεσβύτερου Ιωάννη Μέγιεντορφ (1926-1992), ενός από τους πιο σημαντικούς ορθόδοξους θεολόγους του περασμένου αιώνα.

Το Ινστιτούτο Άγιος Σέργιος θέλησε με αυτήν του την εκδήλωση να αποτίσει φόρο τιμής στον παλιό του σπουδαστή και καθηγητή, δίνοντας την ευκαιρία να παρουσιαστούν ανακοινώσεις και εισηγήσεις που αναφέρονταν σε όλες τις πτυχές του έργου του (Χριστολογία, Εκκλησιολογία, παλαμικές σπουδές, Βυζαντινή θεολογία, Βυζαντινή ιστορία, Βυζάντιο και σλαβικός κόσμος, διαχριστιανικός διάλογος, διάλογος Εκκλησίας και σύγχρονου κόσμου, κ. ά.).

Στο συνέδριο έλαβαν μέρος με εισηγήσεις τους στα γαλλικά ή τα αγγλικά κορυφαίοι ορθόδοξοι θεολόγοι απ’ όλο τον κόσμο, καθώς και θεολόγοι και ιστορικοί από άλλες χριστιανικές παραδόσεις (Μητροπολίτης Διοκλείας Κάλλιστος Ware, π. Andrew Louth, π. Nicolas Lossky, π. Boris Bobrinskoy, π. Νικόλαος Λουδοβίκος, Paul Meyendorff, Michel Stavrou, Joost van Rossum, André Lossky, Jean-François Colosimo, Sergej Horuzhy, Ivana Noble, Marie-Hélène Congourdeau, κ. ά.).

Από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ι.Μ.Δημητριάδος και Αλμυρού έλαβε μέρος ο Διευθυντής της Δρ Παντελής Καλαϊτζίδης, με εισήγηση στα γαλλικά που είχε ως θέμα της: «π. Ιωάννης Μέγιεντορφ και π. Ιωάννης Ρωμανίδης: δύο διιστάμενες ερμηνείες της παλαμικής θεολογίας». Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με παννυχίδα που τελέστηκε στη μνήμη του τιμώμενου θεολόγου, ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η έκδοση του τόμου με τα κείμενα του εν λόγω συνεδρίου.

Κορύφωση αυτού του τριημέρου αποτέλεσε η πανηγυρική συνεδρίαση του Ινστιτούτου κατά την οποία ανακηρύχθηκε σε επίτιμο διδάκτορα του Αγίου Σεργίου ο Μητροπολίτης Μαυροβουνίου κ. Αμφιλόχιος (Ράντοβιτς), Δρ της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Βελιγραδίου, σημαίνουσα προσωπικότητα της Ορθόδοξης Σερβικής Εκκλησίας. Τον «Ακαδημαϊκό Έπαινο» του τιμώμενου ιεράρχη διάβασε ο πρωτοπρεσβύτερος Jivko Panev, Καθηγητής του Ινστιτούτου. Η ανακήρυξη σε επίτιμο διδάκτορα του Σεβ. Μαυροβουνίου συνέπεσε με την κυκλοφορία από τις εκδόσεις Cerf (σειρά: Orthodoxie) της γαλλικής μεταφράσεως της διδακτορικής του διατριβής: Το μυστήριον της Αγίας Τριάδος κατά τον Άγιο Γρηγόριον Παλαμάν.

Η πανηγυρική συνεδρίαση του Ινστιτούτου ολοκληρώθηκε με τον απολογισμό των δραστηριοτήτων του κατά το ακαδημαϊκό έτος 2010-11 που παρουσίασε ο Κοσμήτωρ πρωτοπρεσβύτερος Nicolas Cernokrak, και εν συνεχεία με την πανηγυρική ακαδημαϊκή ομιλία που παρουσίασε ο καθηγητής του Ινστιτούτου Yvan Koening με θέμα: «Το άκτιστο φως στην εκκλησιαστική διδασκαλία και παράδοση: η εμπειρία των πρώτων αιώνων».

Περισσότερες πληροφορίες για τις εισηγήσεις του συνεδρίου βλ.
http://www.saint-serge.net/evenements/passes.html#colloquemeyendorff

εκ της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών της Ι.Μ.Δημητριάδος και Αλμυρού

Κορυφή σελίδας


Παλαιοχριστιανικός τάφος μοναδικής αρχαιολογικής αξίας

Με αρχιτεκτονικά μέλη από το ανάκτορο των Αιγών είχε κτισθεί ένας τάφος της Παλαιοχριστιανικής εποχής που ήρθε στο φως τον περασμένο Νοέμβριο κατά τις αρχαιολογικές εργασίες που πραγματοποιούνται στο χώρο του μνημείου. Όπως διαπίστωσε μάλιστα η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιγών τα συγκεκριμένα μέλη προέρχονται από τον άνω όροφο του κτιρίου, η εικόνα του οποίου αποκτά τώρα σαφέστερα χαρακτηριστικά.

«Ο μοναδικός και απροσδόκητος αρχιτεκτονικός θησαυρός, που μόλις άρχισε η συστηματική συντήρηση και η μελέτη του είναι ένα εύρημα με τεράστια αξία», λέει η ίδια. «Μαζί με τους ιωνικούς αμφιπεσσοκίονες και τα επιστύλια τους, που είχαν βρεθεί παλαιότερα, μας επιτρέπεται να αποκτήσουμε με τον πιο σαφή και χειροπιαστό τρόπο μια πραγματική εικόνα για το κτίριο, το οποίο διέθετε άνω όροφο, γεγονός απολύτως σπάνιο, αν όχι μοναδικό για μνημεία αυτής της εποχής», προσθέτει η αρχαιολόγος, η οποία θα παρουσιάσει το εύρημα αλλά και όλο το έργο συντήρησης και αναστήλωσης του ανακτόρου στο πλαίσιο της 25ης Συνάντησης για το Αρχαιολογικό Εργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, που άρχισε χθες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Ο τάφος, ευρύχωρος και κιβωτιόσχημος αποκαλύφθηκε στα δυτικά του βοηθητικού περιστυλίου του ανακτόρου και περιείχε μία ταφή και έξι ανακομιδές. Αλλά η μεγάλη έκπληξη δεν ήταν το περιεχόμενό του αλλά το υλικό κατασκευής του. Γιατί ήταν ολόκληρος κατασκευασμένος από λίθινα ψευδοπαράθυρα, από ένα σε κάθε πλευρά, δύο στο δάπεδο και δύο ως καλυπτήρες.

«Συνολικά λοιπόν είχαν χρησιμοποιηθεί οκτώ παράθυρα, από τα οποία τα έξι σώζονται σε πάρα πολύ καλή κατάσταση και διατηρούν όλες τις λεπτομέρειες με τις αρμοκαλύπτρες και την απομίμηση των εφηλίδων στην εξωτερική πλευρά τους και την απομίμηση του ξύλινου σκελετού στην εσωτερική, σώζοντας ακόμη και κομμάτια από τα κονιάματα τους που ανακαλούν την εικόνα του μαρμάρου», λέει η κυρία Κοτταρίδη.

Τόσο οι διαστάσεις όσο και οι κατασκευαστικές και δομικές λεπτομέρειες των ψευδοπαράθυρων βρήκαν απόλυτη αντιστοιχία σε ένα λίθινο παράθυρο του μνημείου, που είχε βρεθεί παλαιότερα. Ετσι οι υποθέσεις που είχαν διατυπωθεί γι΄ αυτό το ανάκτορο γίνονται βεβαιότητες.

Όπως προσθέτει η ανασκαφέας: «Στον όροφο του σοφά μελετημένου μνημειακού πρόπυλου, τα ανακουφιστικά ανοίγματα που σίγουρα υπήρχαν επάνω από τα μετακιόνια έκλειναν με λίθινα ψευδοπαράθυρα, ανάμεσα από τα οποία υπήρχαν ιωνικοί ημικίονες. Η καινοφανής όσο και πρωτοποριακή αυτή εικόνα που ξεπερνά τα όρια του κλασικού, εισάγοντας στην γοητεία της ελληνιστικής σκηνογραφίας άφησε τον απόηχό της στον «τάφο της Κρίσεως» στην γειτονική Μίεζα και τώρα μπορεί να αναστηθεί όχι μόνο στα σχέδια και στην εικονική ουτοπία, αλλά στον πραγματικό χώρο, πέτρινη, αυθεντική και χειροποίητη με όλο το βάρος και την αναστημένη αλήθεια της».

Το παζλ του ανακτόρου των βασιλέων της Μακεδονίας φαίνεται ότι σιγά σιγά συμπληρώνεται. Έτσι η κυρία Κοτταρίδη μπορεί να παρουσιάσει σχεδιαστικά την νέα πιο ολοκληρωμένη πρόσοψη αυτού του κτιρίου, για το οποίο, πριν να αρχίσουν οι ανασκαφές ελάχιστα ήταν γνωστά.

Πηγή: Το Βήμα (29/2/2012)

Κορυφή σελίδας


Η Βυζαντινή τέχνη σε διάλογο με την αφηρημένη: το παράδειγμα των Kandinsky και Kirkeby

Με αφορμή την έκθεση του Δανού Per Kirkeby στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, ξεκινά σειρά διαλέξεων, που θα δοθούν στο χώρο της έκθεσης. Την αρχή κάνει η Ιστορικός της Τέχνης Ιωάννα Αλεξανδρή την ερχόμενη Κυριακή 4 Μαρτίου, στις 12.00.

Οι Ρώσοι στοχαστές και καλλιτέχνες του 20ου αιώνα μελέτησαν τη βυζαντινή τέχνη, την εικαστική και πνευματική αξία των εικόνων κι επιχείρησαν να ερμηνεύσουν τον ιδιόμορφο ζωγραφικό τρόπο τους. Ειδικά ο Vassily Kandinsky (φωτογραφία) σημειώνει ότι οι ρωσικές εικόνες επηρέασαν όλη την καλλιτεχνική του πορεία. Αντίστοιχα, ο Per Kirkeby ανακαλύπτει τη βυζαντινή τέχνη τη δεκαετία του 1960 σε ένα ταξίδι του στην Ελλάδα και έκτοτε επηρεάζεται από την παράδοση των εικόνων. Μέσα από την ξενάγηση στην έκθεση θα παρουσιαστεί η ενεργή επίδραση του Βυζαντίου στο έργο των δύο καλλιτεχνών και θα αναζητηθούν οι επιρροές της βυζαντινής τέχνης στο λεξιλόγιο της σύγχρονης.

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο: Βασ. Σοφίας 22, τηλ. 213 213 9500, Χάρτης

Κορυφή σελίδας


Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στους 89,5

Το ιστορικό της Εικονομαχίας και ο συμβολισμός της εικόνας παρουσιάζονται αυτήν την Κυριακή στην εκπομπή ΜΕΓΑΛΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ, 22:00-24:00, με τη Σμαραγδή Καράγιωργα. Καλεσμένοι είναι ο Νικόλαος Ζίας, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ο Δημήτρης Μόσχος, Λέκτωρ Γενικής Εκκλησιαστικής Ιστορίας της Θεολογικής Σχολής στην Αθήνα.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ