!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> Ecclesia Report  




Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 524, 16 Ιανουαρίου 2012            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Νέα ευρήματα από τη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη

Πιστοί χρειάζονται, όχι χρήματα!

Πεντζίκης αυτοβιογραφούμενος

Από το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας της Ελλάδος (89,5)

"Η ψαλτική τέχνη στην πράξη"

«Χίος, Λέσβος και η εκκλησιαστική γλυπτική στο Αιγαίο»




Ο Πατρολόγος Στυλιανός Παπαδόπουλος

Σημαντικά κείμενά του παρουσιάζονται
στη Μυριόβιβλο βιβλιοθήκη





ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Νέα ευρήματα από τη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη

Ένα μνημειώδες οικοδόμημα των παλαιοχριστιανικών χρόνων έρχεται στο φως σε οικόπεδο της κεντρικής Θεσσαλονίκης, όπου πραγματοποιούνται ανασκαφικές έρευνες εδώ και πέντε μήνες. Το κτίριο, με την πλακόστρωτη αυλή, τις πλαϊνές στοές και την εντυπωσιακή μαρμάρινη σκάλα, πιθανότατα οικοδομήθηκε τον 6ο αιώνα και χρησίμευσε ως τόπος λατρείας, όπως μαρτυρούν τα εγχάρακτα χριστιανικά σύμβολα στους τοίχους. Υπέρ της συνέχισης της ανασκαφής, που εκτιμάται ότι θα συμβάλει καθοριστικά στη μελέτη μιας ελάχιστα γνωστής φάσης κατοίκησης της συμπρωτεύουσας, γνωμοδότησε προχθές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Ωστόσο, πριν από την επανέναρξη της έρευνας θα πρέπει να βρεθεί χρηματοδότης, αφού οι 22 ιδιοκτήτες του οικοπέδου- εμβαδού 1.640 τ.μ.-, μεταξύ των οδών Δουμπιώτη και Φιλώτα, έχουν ήδη καταβάλει πάνω από 260.000 ευρώ.

Ένα νόμισμα της εποχής του Αρκαδίου, πολύτιμο για τη χρονολόγηση του κτίσματος, μία κρήνη και βυζαντινά ψηφιδωτά δάπεδα είναι ορισμένα από τα μικρότερα ευρήματα της ανασκαφής. Τα ασυνήθιστα αρχαία κιονόκρανα, που έχουν ενσωματωθεί στο παλαιοχριστιανικό μνημείο, δεν αποκλείεται να μεταφέρθηκαν εκεί από άλλες περιοχές. Ωστόσο, κάποια από τα εντοιχισμένα μέλη πιστεύεται ότι προέρχονται από ρωμαϊκά κτίρια της περιοχής, όπως το κυκλικό κτίσμα στο διπλανό οικόπεδο. Εκεί λειτουργεί σήμερα σημαντικός υποσταθμός της ΔΕΗ, που σχεδιάζεται να αναβαθμιστεί στο άμεσο μέλλον. Αίτημα του ΚΑΣ είναι να μην επεκταθούν οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις, δεδομένου ότι η μεταφορά του δεν είναι εφικτή.

Η τοποθεσία φαίνεται ότι παρέμεινε σε χρήση σχεδόν αδιάλειπτα από την ύστερη αρχαιότητα μέχρι τους νεότερους χρόνους, αφού στο οικόπεδο, όπου βρίσκεται το μνημειώδες κτίριο, έχουν εντοπιστεί, επίσης, ένα ολόκληρο νεκροταφείο της μεσοβυζαντινής περιόδου με αρχαιότερα μέλη εντοιχισμένα σε κάποιους τάφους και ένας απορριμματικός λάκκος των οθωμανικών χρόνων. Στην ευρύτερη περιοχή έχουν κατά καιρούς ανακαλυφθεί ρωμαϊκά αγάλματα, που σήμερα εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Οι έρευνες θα συνεχιστούν στο υπόλοιπο οικόπεδο - ώς τώρα έχουν διερευνηθεί περίπου 400 τ.μ.- αλλά και σε μεγαλύτερο βάθος, για να εξακριβωθεί αν υπάρχουν αρχαιότερες φάσεις.

Στην πρώτη συνεδρίαση του ΚΑΣ για το 2012, η Γ.Γ. Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, έκανε ένα σύντομο απολογισμό της δραστηριότητας του Συμβουλίου, υπογραμμίζοντας ότι το πρόβλημα των συσσωρευμένων εκκρεμοτήτων έχει πλέον λυθεί. Μόνο το 2010 εξετάστηκαν 1.892 υποθέσεις, ενώ το 2011 συζητήθηκαν 1.412, 500 εκ των οποίων αφορούσαν αιτήματα ιδιωτών.

Πηγή Καθημερινή, 12/1/2012

Κορυφή σελίδας


Πιστοί χρειάζονται, όχι χρήματα!

Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. Χρυσόστομος κληθείς να σχολιάσει τις πληροφορίες ότι χρειάζεται μισό δισεκατομμύριο ευρώ για να συντηρηθούν και να αναστηλωθούν οι κατεχόμενες εκκλησίες και μνημεία που βρίσκονται στην κατεχόμενη περιοχή της Κύπρου ανέφερε:

«Δεν χρειαζόμαστε χρήματα. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι να αφήσουν τους πιστούς να εισέλθουν στους ναούς, προκειμένου να τους αναστηλώσουν και να τους καθαρίσουν», προσθέτοντας ότι «η Εκκλησία είναι έτοιμη να δώσει όλα τα υλικά και ο λαός να βάλει τα εργατικά χέρια, έτσι ώστε να επιτευχθεί η συντήρηση των μνημείων με λιγότερα χρήματα».

Ο Μακαριώτατος δήλωσε ότι «αυτό ζητήσαμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από τα Ηνωμένα Έθνη», αλλά και ο ίδιος προσωπικά στις συναντήσεις του με τον Μουφτή των Τουρκοκυπρίων.

Δυστυχώς, όμως, μέχρι στιγμής η φωνή της Εκκλησίας δεν έχει εισακουστεί με συνεπακόλουθο να απειλούνται με κατάρρευση τα πανίερα μνημεία μας.

Κορυφή σελίδας


Πεντζίκης αυτοβιογραφούμενος

Στο επεισόδιο της εκπομπής "ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ" που προβάλλεται από το αρχείο της ΕΡΤ, αυτοβιογραφείται ο λογοτέχνης και ζωγράφος ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ. Ξεκινώντας με την αφήγηση των παιδικών του αναμνήσεων παρέχοντας στοιχεία για την οικογένειά του, αναφέρεται κατόπιν στις σπουδές Φαρμακευτικής στο Παρίσι και το Στρασβούργο κατά τα έτη 1926-1929. Ο ίδιος τονίζει πως αξίες όπως η αρετή της φτώχειας και η πνευματικότητα σημάδεψαν την καλλιτεχνική του παραγωγή ενώ παρουσιάζει πεζογραφήματα, μελέτες και ποίηματά του όπως, το πρώτο του βιβλίο με τίτλο "Ανδρέας Δημακούδης" (1934) με το οποίο πρωτοεμφανίζεται στον λογοτεχνικό χώρο. Ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, βαθιά θρησκευόμενος, μιλάει μεταξύ άλλων, για την αντίληψη του χώρου και του χρόνου στην Ορθόδοξη Εκκλησία, αναλύει στοιχεία της κοσμοθεωρίας του που ανιχνεύονται στα κείμενά του και αναφέρεται στην μαθηματική μέθοδο της ψηφαρίθμησης την οποία εφαρμόζει στο έργο του. Τέλος, αναφερόμενος στη ζωγραφική του, μιλάει για το ιδιαίτερο εικαστικό του ιδίωμα.

Κατά τη διάρκεια της εκπομπής προβάλλεται φωτογραφικό υλικό από οικογενειακές στιγμές, τα φοιτητικά του χρόνια, καθώς και φωτογραφίες της αδερφής και της συζύγου του συγγραφέα. Επίσης, προβάλλονται πλάνα από το εσωτερικό του σπιτιού του, αλλά και από την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Δείτε το video

Κορυφή σελίδας


Από το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας της Ελλάδος (89,5)

Σήμερα στις 22:00 ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΣ
Η εκπομπή του Ρ/Σ: «Ύμνοις και ωδαίς», που παρουσιάζει ο Κώστας Παππάς, με καλεσμένο τον Αρχιμανδρίτη π. Ανανία Κουστένη, έχει θέμα: «Η έννοια του χρόνου στην υμνολογία της Εκκλησίας».

Κορυφή σελίδας


"Η ψαλτική τέχνη στην πράξη"

Σήμερα Δευτέρα 16 Ιανουαρίου, ώρα 18.00, στον λόφο του Στρέφη, στο ΚΕΝΤΡΟΝ ΕΡΕΥΝΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, θα γίνει η πρώτη συνάντηση του σεμιναρίου με θέμα "Η ψαλτική τέχνη στην πράξη". Εισηγητής του σεμιναρίου θα είναι ο πρωτοψάλτης και άρχων οφφικιάλος του Οικουμενικού Θρόνου, Δημήτριος Νεραντζής.

Κατά την διάρκεια του σεμιναρίου, ο πρωτοψάλτης κ. Δημήτριος Νεραντζής θα διδάξει τον παραδοσιακό τρόπο εκτέλεσης των μελών της βυζαντινής μουσικής, εφαρμόζοντάς τον στα Στιχηρά και στα Δοξαστικά όλων των ημερών της Μεγάλης Εβδομάδας του Πέτρου του Πελοποννησίου.

Συγκεκριμένα, κάθε συνάντηση περιλαμβάνει τρία μέρη:

1. Σύντομη θεωρητική ανάλυση επί συγκεκριμένων σημείων της βυζαντινής παρασημαντικής.

2. Ερμηνεία Στιχηρών και Δοξαστικών Μ. Εβδομάδος από τον κ. Δημήτριο Νεραντζή, ο οποίος θα εξηγεί στην πράξη τα θεωρητικά σημεία του πρώτου μέρους.

3. Πρακτική εξάσκηση όλων των συμμετεχόντων επί των στιχηρών και των δοξαστικών της Μ. Εβδομάδος.

Το σεμινάριο περιλαμβάνει 10 δίωρες συναντήσεις, αρχής γενομένης από την Δευτέρα 16-01-2012. Από την επόμενη εβδομάδα οι συναντήσεις θα λαμβάνουν χώρα κάθε Τετάρτη, στις 18.00.

Δείτε την αναλυτική περιγραφή του σεμιναρίου εδώ.

Συμμετοχές για το σεμινάρια μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να δηλώνουν στα παρακάτω στοιχεία επικοινωνίας του Κέντρου:

• 210 8237447, 5-8μ.μ., Δευτέρα-Πέμπτη
• 6970 948771, υπόλοιπες ώρες και ημέρες
karaskepem@gmail.com

Κορυφή σελίδας


«Χίος, Λέσβος και η εκκλησιαστική γλυπτική στο Αιγαίο»

Το Αιγαίο, η ελληνική θάλασσα ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ανατολή, με τα μικρά και μεγάλα νησιά του, συγκεντρώνει έναν δικό του πολιτισμό, μια πολιτισμική προσφορά ανεκτίμητη, έξι χιλιάδων χρόνων. Ωστόσο, η συμβολή του στην καλλιτεχνική δημιουργία σε διάφορους τομείς των νεότερων χρόνων είναι λιγότερο γνωστή και δεν έχει ερευνηθεί πάντα διεξοδικά. Η εκκλησιαστική τέχνη, ανάμεσα στην αρχιτεκτονική εφαρμογή, την καλλιτεχνική δημιουργία και τη λατρεία, έχει να παρουσιάσει εξαιρετικά δείγματα σε μάρμαρο, ξύλο, αλλά και γύψο, έργα ουσιαστικά άγνωστα και απρόσιτα στους ερευνητές και στο ευρύτερο κοινό. Αυτόν το χώρο της εκκλησιαστικής τέχνης έρχεται να καλύψει η εκτεταμένη έρευνα των καθηγητών του ΑΠΘ Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά και Γιώργου Καραδέδου.

Η συστηματική μελέτη και αποτύπωση των μνημείων εκκλησιαστικής μαρμαρογλυπτικής ξεκίνησε το 1990 αρχικά στα νησιά των Κυκλάδων κατά τον 16ο ως τον 20ό αιώνα από ερευνητική ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τους Αλεξάνδρα-Γουλάκη Βουτυρά, αρχαιολόγο-ιστορικό της τέχνης, και Γιώργο Καραδέδο, αρχιτέκτονα, αναστηλωτή. Στην ομάδα συμμετείχαν ο καθηγητής Γιώργος Λάββας, καθώς και μεταπτυχιακοί φοιτητές, νέοι αρχιτέκτονες και αρχαιολόγοι.

Το υλικό, κυρίως της Άνδρου, που σχετίζεται σχεδόν στο σύνολό του με εργαστήρια της Χίου, οδήγησε τους ερευνητές στο ΒΑ Αιγαίο, προπαντός στα νησιά Χίο και Λέσβο και η έρευνά τους περιέλαβε πλέον όχι μόνον μαρμάρινα έργα, αλλά και τις απομιμήσεις τους σε άλλο υλικό, καθώς και ξυλόγλυπτα που σχετίζονται με αντίστοιχα εργαστήρια μαρμαράδων. Έτσι, στον παρόντα τόμο συγκεντρώνονται και επαναπροσδιορίζονται ζητήματα και συμπεράσματα που παρουσιάστηκαν σε άλλες μελέτες των συγγραφέων, μέσα από το πρίσμα του πλούσιου υλικού που εντοπίστηκε στη Χίο και τη Λέσβο. Ερευνήθηκαν περισσότεροι από 120 ναοί και μονές των δύο νησιών και σχολιάζονται περισσότερα από 1.800 έργα: τέμπλα, άμβωνες, θρόνοι, προσκυνητάρια κ.λπ. Η πλούσια σχεδιαστική και σχεδόν πλήρης φωτογραφική τεκμηρίωση των μνημείων σε ναούς της Χίου και Λέσβου (περισσότερες από 2.500 ψηφιακές φωτογραφίες στον κατάλογο) συνοδεύουν την έκδοση σε CD.

Η σημασία της Χίου και των χιώτικων εργαστηρίων μαρμάρου και ξυλογλυπτικής στον 17ο και κυρίως στον 18ο ως τις αρχές του 19ου αι., η δυναμική ανάπτυξη της Τήνου τον 19ο και 20ό αι. στη μαρμαρογλυπτική και η διάδοση της εκκλησιαστικής τέχνης με όλες τις μετεξελίξεις της στα μεταβυζαντινά και νεότερα χρόνια, είναι μια συναρπαστική ιστορία που ξετυλίγεται μεθοδικά και με προσοχή στην παρούσα μελέτη. Η έκδοση τελεί υπό την αιγίδα του Τμήματος Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ