Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί κάθε Τρίτη και Παρασκευή, δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Πολιτιστικών Προγραμμάτων και Διαδικτύου της Εκκλησίας της Ελλάδος
Προσοχή: οι απόψεις και ειδήσεις που δημοσιεύονται εδώ δεν απηχούν οπωσδήποτε τις απόψεις της Εκκλησίας της Ελλάδος.


Τεύχος 275, 2 Δεκεμβρίου 2008            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν


 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΜΑΣ «ΑΝΟΙΓΕΙ» ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ

ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΝΕΑ ΜΟΝΙΜΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ –ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΟΥ WEB ΩΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ


Ο Κλάδος Πολιτιστικών Προγραμμάτων
και Διαδικτύου σας ενημερώνει



Η ΟΜΟΡΦΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΣΤΟ ΓΑΛΑΤΣΙ


το κείμενο της Νανώς Χατζηδάκη
συνοδεύεται από φωτογραφικό υλικό



ΕΙΔΗΣΕΙΣ


ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΜΑΣ «ΑΝΟΙΓΕΙ» ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ

Όταν πριν από λίγες ημέρες επέστρεψε η αμφιπρόσωπη εικόνα της Aποκαθήλωσης που είχε κλαπεί από το μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου Σερρών, πολλοί απ’ όσους παραβρέθηκαν στην παρουσίασή της στο Βυζαντινό Μουσείο (όπου θα φιλοξενηθεί για να συντηρηθεί), αναρωτιόντουσαν: «Μα πώς έγινε και αφαίρεσαν την πίσω πλευρά της;». Για τους συντηρητές και τους επιστήμονες είναι συνηθισμένη πρακτική, όμως το ευρύ κοινό αγνοεί πώς μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο, όπως και τους τρόπους που μπορεί να «γιατρευτεί» ένα τραυματισμένο έργο τέχνης. Όλα αυτά αποτελούν μικρές ιστορίες, τις οποίες το Βυζαντινό Μουσείο σκοπεύει να τις εκμεταλλευθεί. Η εικόνα από τις Σέρρες θα επιστραφεί γρήγορα στον τόπο της, όμως οι αποθήκες του Βυζαντινού Μουσείο Αθηνών είναι γεμάτες από ανάλογους θησαυρούς που μπορούν να «διηγηθούν» τη δική τους περιπέτεια.

Ο σχεδιασμός ενός μουσείου, δεν γίνεται πια για τα αντικείμενά του αλλά για το κοινό.

Οι νέες κατευθύνσεις μουσειολογίας, υπογραμμίζει στην «Κ» ο διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου Δημήτρης Κωνστάντιος, «είναι περισσότερο ο κοινωνικός ρόλος παρά ευρηματοκεντρικός ή αντικειμενοκεντρικός». Έχοντας και την πενταετή πια εμπειρία από το Πανεπιστήμιο Μυτιλήνης όπου διδάσκει διαχείριση μουσείου, εξηγεί πώς αυτό συμπαρασύρει όλη την πολιτική ενός μουσείου. «Οι περιοδικές εκθέσεις σχεδιάζονται έτσι ώστε να είναι κατανοητές στους πολίτες, τα έντυπα και οι εκδόσεις του να είναι αντιληπτά απ’ όλους, ενώ σε αυτή τη λογική αξιοποιούνται ακόμη και οι αποθήκες και τα εργαστήρια που βγαίνουν στο φως».

Στην Αθήνα το Βυζαντινό Μουσείο μπορεί να υπερηφανεύεται εδώ και δύο χρόνια για τον άθλο που πραγματοποίησε. Εργαστήρια και αποθήκες μοιάζουν με υπερσύγχρονα χειρουργεία νοσοκομείων και όχι χώροι όπου στoιβάζονται και συχνά ξεχνιούνται έργα τέχνης. Για το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο η αρχιτέκτων του μουσείου Αυγή Τζάκου σχεδίασε κινητές μονάδες για κάθε συλλογή, εξειδικευμένα ράφια και συρτάρια για τα γλυπτά, ειδικές μονάδες για τα έκτακτα περιστατικά που έρχονται προς αποκατάσταση, χώρους με κατάλληλο κλίμα για τα χειρόγραφα, ειδικά πλυντήρια για την πλύση των υφασμάτων κ.ά.

Πίσω από τις κουίντες

Αντικείμενα που είναι κλεισμένα στις αποθήκες είναι σαν να μην υπάρχουν. Μόνο όταν βγαίνουν αποκτούν αξία. Επομένως ο νέος ρόλος των μουσείων τα συμπαρασύρει σε άλλο σχεδιασμό. Τα πράγματα δεν ηρωοποιούνται τόσο πολύ όπως στο παρελθόν. Τώρα οφείλουμε να δείξουμε την καθημερινότητα του μουσείου. Ο επισκέπτης δεν πρέπει να κάθεται σε μια απόσταση από τα εκθέματα αλλά να του γίνονται οικεία. Το άνοιγμα των αποθηκών και εργαστηρίων είναι μέρος αυτής της καινούργιας αντίληψης. Βέβαια, όλα δεν μπορούν να βγουν στο κοινό, όμως μπορούμε να φτιάξουμε ιστορίες. Ο κόσμος πρέπει να βλέπει και πίσω από τις κουίντες. Δεν μπορεί να είναι σε καθημερινή βάση. Τα αντικείμενα θέλουν ειδικές συνθήκες θερμοκρασίας, υγρασίας κ.λπ.

Όμως μέσα από προγράμματα και επιλεγμένες επισκέψεις όλα γίνονται. Οι αποθήκες και τα εργαστήρια του ΒΧΜ καταλαμβάνουν έκταση που ξεπερνά το ένα στρέμμα. Είναι σχεδόν τα μισά υπόγεια του μουσείου. Τι χαρακτηρίζει τους χώρους; Ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, το φως (βλέπουν σε ένα αίθριο) ενώ όλα σχετίζονται με την υψηλή τεχνολογία. Σχεδιάστηκαν μάλιστα με τέτοιο τρόπο ώστε, όταν το μουσείο το εκτιμά, να είναι επισκέψιμοι οι χώροι αυτοί στο κοινό. Οι μελετητές ήδη έχουν τραπέζια εργασίας για να μελετήσουν τα αντικείμενα που θέλουν, ενώ συχνά τρυπώνουν σε κάποιες αίθουσες και τα παιδιά με τους μουσειοπαιδαγωγούς τους ή και ενήλικες στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα (υπεύθυνος είναι ο Στάθης Γκότσης) εδώ, επεκτείνονται σε διάφορες κατηγορίες κοινού. Αυτό προέρχεται από την αντίληψη του μουσείου ότι ανοίγει στο σύνολο της κοινωνίας, υπογραμμίζει ο διευθυντής του ΒΧΜ.

Τι αποκομίζει ο επισκέπτης στο Βυζαντινό Μουσείο; Την ιστορία, την ιδιότητα του υλικού, πώς ένα μουσείο είναι ζωντανός οργανισμός, πώς φροντίζει τα αντικείμενά του και τους δίνει επιπλέον ζωή. Η συντήρηση κρύβει εκπλήξεις που θα ήθελε να μάθει το κοινό. «Προχθές, για παράδειγμα, ενώ συντηρούσαμε έναν Επιτάφιο είδαμε πώς τον είχαν φροντίσει πριν από 150 χρόνια. Μια κεντήστρα συντηρήτρια η οποία βρήκε παλιά επιγραφή και για να μη τη χαλάσει, την ξανάραψε στο πίσω μέρος του κειμηλίου προκειμένου να διατηρηθεί στο μέλλον. Υπάρχουν πολλές τέτοιες ιστορίες που γοητεύουν τους επισκέπτες. Γι’ αυτό ετοιμάζουμε τον ερχόμενο Ιούλιο την έκθεση «Κειμήλια Προσφύγων». Τα κειμήλια δηλαδή που έφεραν οι πρόσφυγες το 1922 στην Ελλάδα.

Ξεχώρισαν όμως ακόμη 16 έργα για τις πρωτότυπες ιστορίες που έχουν να «πουν» στο κοινό.

Την άνοιξη ολοκληρώνονται τα έργα

Τέλος του χρόνου τελειώνουν επιτέλους οι φυτεύσεις, όμως δυστυχώς για την πόλη και τους Αθηναίους η περίφημη ενοποίηση με το Λύκειο του Αριστοτέλη στην οδό Ρηγίλλης, μένει πίσω. Το θέατρο στον περιβάλλοντα χώρου του μουσείου είναι έτοιμο, ενώ αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται η μεταφορά των γλυπτών και των ταφικών συνόλων για τις υπαίθριες εκθέσεις.

Το καφέ-εστιατόριο και το πωλητήριο ως κτίρια ολοκληρώθηκαν αλλά θα ανοίξουν μαζί με τα παλιά κτίρια που «βλέπουν» στη Βασιλίσσης Σοφίας και θα στεγάζουν τη διοίκηση. Το συγκρότημα θα λειτουργήσει ολόκληρο την άνοιξη, μαζί με το δεύτερο μέρος της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου.

Τα εγκαίνια της έκθεσης για το Μεταβυζάντιο -«η μεγαλύτερη έκθεση που έγινε ποτέ για την περίοδο από τον 15ο έως τον 19ο αιώνα»- τονίζει ο Δ. Κωνστάντιος «θα είναι το μεγάλο γεγονός». Τα 1.600 αντικείμενα βγαίνουν για πρώτη φορά από τις αποθήκες. Ο επισκέπτης θα δει τις μοναδικές τοιχογραφίες από την Απόλπαινα της Λευκάδας (του 1450), μια ομάδα έργων του ζωγράφου Αγγέλου Ακοτάντου, τη συλλογή των Κρητικών εικόνων, τις περίφημες κεντήστρες της Κωνσταντινούπολης αλλά και αντικείμενα της καθημερινής ζωής.

της Γιώτας Συκκά από την Κυριακάτική Καθημερινή

Κορυφή σελίδας


ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΝΕΑ ΜΟΝΙΜΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ –ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Πρόσκληση για μια πιο στενή γνωριμία με τη Θεσσαλονίκη αποτελεί η επίσκεψη στο Λευκό Πύργο, ο οποίος άνοιξε ξανά τις πόρτες του στο κοινό. Η έκθεση, που οργανώθηκε από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, παρουσιάζει με συνοπτικό τρόπο όψεις της ιστορίας της Θεσσαλονίκης διαχρονικά, με στόχο να κεντρίσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη, τα μνημεία και τα θεματικά μουσεία της.

Πρόθεση της έκθεσης δεν είναι να «μουσειοποιήσει» την πόλη, αλλά να τη «συστήσει» στους επισκέπτες και ακόμη περισσότερο στους κατοίκους της, στοχεύοντας στη δημιουργία μιας νέας ουσιαστικής σχέσης με την πόλη. Φιλοδοξία του νέου μουσείου είναι να αποτελέσει την αφετηρία μιας περιήγησης στη Θεσσαλονίκη, χωρίς να υποκαθιστά τους υπόλοιπους μουσειακούς χώρους. Ένα επιπλέον στοιχείο που χαρακτηρίζει την έκθεση, από μουσειογραφική άποψη, είναι ότι ο σχεδιασμός της έγινε με γνώμονα τον σεβασμό της αρχιτεκτονικής ταυτότητας του μνημείου. Η έκθεση δεν ανταγωνίζεται ούτε κρύβει το μνημείο, αντίθετα το αναδεικνύει.

Πέρα από την έκθεση στο μνημείο το εκθεσιακό σενάριο αναπτύσσεται σε δύο ακόμη συμπληρωματικά και αλληλένδετα επίπεδα πληροφόρησης: έναν οπτικό δίσκο DVD-ROM και την ιστοσελίδα www.lpth.org. Το DVD-ROM, το οποίο περιέχει το σύνολο του υλικού και των εφαρμογών, θα δοθεί στα σχολεία. Οι επισκέπτες της ιστοσελίδας θα βρουν πρωτότυπες εφαρμογές όπως ψηφιακό χάρτη της πόλης, όπου μπορεί κανείς να εντοπίσει μνημεία, μουσεία και χώρους πολιτισμού και να έχει χρήσιμες πληροφορίες για αυτά, χρονογραμμή γεγονότων που αφορούν άμεσα ή έμμεσα στην ιστορία της Θεσσαλονίκης, επιστημονικά κείμενα καταξιωμένων ιστορικών και αρχαιολόγων, βιβλιογραφία για την πόλη της Θεσσαλονίκης, αλλά και συνταγές εδεσμάτων που φανερώνουν τη γευστική ποικιλία που χαρακτηρίζει τη διατροφική ταυτότητα της πόλης.

Η έκθεση στο Λευκό Πύργο είναι ανοιχτή από Τρίτη έως και Κυριακή, με ωράριο λειτουργίας 08:30-15:00

Αξίζει να δείτε το καλαίσθητο ημερολόγιο του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, αφιερωμένο στην ιστορία της πόλης (τιμή:15 ευρώ)

Κορυφή σελίδας


Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΟΥ WEB ΩΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Επιστημονική ημερίδα με θέμα «Η επιστήμη του Web ως Κοινωνική Επιστήμη» διοργανώνει την Τρίτη 2 Δεκεμβρίου το Κέντρο Ψυχο-κοινωνιολογικής Έρευνας της Διακυβέρνησης των Δυνητικών Κοινοτήτων του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

Αντικείμενο της εκδήλωσης είναι η παρουσίαση των βασικών θέσεων και των προβληματισμών που εκθέτει στο έργο του ο Τιμ Μπέρνερ-Λι, ο «πατέρας» του Παγκόσμιου Ιστού (World Wide Web). Εκτενής αναφορά θα γίνει και για τις δυνητικές κοινότητες που αναπτύσσονται στο διαδίκτυο.

Σημαντικές προσωπικότητες από τον ακαδημαϊκό χώρο θα αναπτύξουν επίσης ζητήματα που αφορούν τη σύζευξη της πληροφορικής, της κοινωνιολογίας, της επιστήμης των υπολογιστών και την επιστήμης του Παγκόσμιο Ιστού.

Η εκδήλωση διοργανώνεται στην Αίθουσα Σάκη Καράγιωργα, στον δεύτερο όροφο. Η έναρξη είναι στις 5:00μμ.

Κορυφή σελίδας





ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

    


ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ