Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί κάθε Τρίτη και Παρασκευή, δωρεάν.
Προσοχή: οι απόψεις και ειδήσεις που δημοσιεύονται εδώ δεν απηχούν οπωσδήποτε τις απόψεις της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Ε.Α.Ο.



Τεύχος 190, 24 Μαΐου 2007            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν


 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟ ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΜΑΣ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗΣ

ΠΡΟΝΟΜΙΟ ΟΙ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΙΚΟΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΞΗΡΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΕΥΕΡΓΕΤΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ

ΔΡΥΪΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΑΝΔΡΕΑΣ: «Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΞΕΦΡΑΓΟ ΑΜΠΕΛΙ;»

ΚΩΝ/ΝΟΣ ΔΕΣΠΟΤΟΠΟΥΛΟΣ: «Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ε΄ ΕΣΩΣΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ»



ΣΥΛΛΟΓΗ ΛΟΒΕΡΔΟΥ
Στο eikastikon παρουσιάζουμε
επιλογές από τη σημαντική
συλλογή του Βυζαντινού
Μουσείου. Δείτε αξιόλογα
δείγματα της Κρητικής και
Επτανησιακής ζωγραφικής.



ΕΙΔΗΣΕΙΣ


ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟ ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΜΑΣ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗΣ

Βαρυσήμαντη ομιλία, με θέμα «Μεταλλαγμένη ιστορία. Η εξαλλοίωση της Ιστορίας και της Μνήμης» εκφώνησε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος στο Συνεδριακό Κέντρο «Ι. Βελίδης» στη Θεσσαλονίκη (23/5/2007), προσκεκλημένος των Λεωνιδείων Εκπαιδευτηρίων της συμπρωτεύουσας.
Ο Μακαριώτατος έκανε συγκεκριμένες αναφορές σε συστηματικές προσπάθειες παραχάραξης της ιστορικής μνήμης και γνώσης, τα τελευταία χρόνια στην Ελληνική Εκπαίδευση και επικέντρωσε την προσοχή του στα τέσσερα βοηθητικά βιβλία «ιστορίας» που προορίζονται για τους καθηγητές.
Επεσήμανε χαρακτηριστικά: «διαβάζοντας τα τέσσερα βοηθητικά των εκπαιδευτικών βιβλία, διαπιστώνουμε ότι η παραχάραξη της ιστορίας μας αθωώνει την Τουρκία από όλα τα εγκλήματά της σε βάρος των Ελλήνων και, μάλιστα, την παρουσιάζουν ως αθώα δύναμη, ανεξίθρησκη, φιλειρηνική και φιλάνθρωπο, σε βαθμό που ο Έλληνας της Τουρκοκρατίας να μην αντιλαμβάνεται τη διαφορά ανάμεσα στον Πατισάχ και το Βυζαντινό Αυτοκράτορα. Γι’ αυτό και δεν γίνεται λόγος για κρυφό σχολειό, αλλά αντίθετα, τονίζεται ότι οι Τούρκοι έδιναν αμέσως έγκριση σε όποιον ήθελε να διδάξει γράμματα στα Ελληνόπουλα, και μάλιστα πίεζαν τους Έλληνες γονείς να μη κρατούν αγράμματα τα παιδιά. Για τον ίδιο λόγο δεν γίνεται λόγος για επιδρομές, λεηλασίες, αρπαγές περιουσιών, κακοποιήσεις, απαγωγές και πούλημα των σκλάβων στα δουλοπάζαρα, αλλά αντίθετα τονίζεται ότι οι Τούρκοι έδιναν αφειδώς προνόμια στους Έλληνες, τους συμπαραστέκονταν με διευκολύνσεις στην εμπορική τους δραστηριότητα και, μάλιστα τους έσπρωχναν στην προκοπή. Ακόμη και το φρικτό παιδομάζωμα που γέμιζε την υπόδουλη Ελλάδα θρήνους, παρουσιάζεται ως «πρωτότυπο σύστημα στρατολόγησης το οποίο μετέτρεπε νεαρούς μη μουσουλμάνους υπηκόους σε μία προνομιακή κοινωνική ομάδα, περήφανους για το ειδικό καθεστώς τους»! Προσθέτουν δε ότι «το κυρίαρχο μέρος της οθωμανικής πολιτικοστρατιωτικής ελίτ προερχόταν από παιδομαζώματα, μία πρακτική που ευνοούσε επομένως, την κοινωνική ανέλιξη». Θα έπρεπε λοιπόν να είναι ευτυχείς οι Έλληνες που τους άρπαζαν τα παιδιά οι Τούρκοι...»
Σε απάντηση όλων αυτών, ο Μακαριώτατος παρέθεσε την μαρτυρία του Έλληνα Διαφωτιστή Αδαμάντιου Κοραή, ο οποίος χρησιμοποιείται συχνά και ασεβώς από την κρυπτομένη ιδεολογία που επιθυμεί τη ιστορική αμνησία στον τόπο. Λέει αποστομωτικά ο Κοραής: «Τίς εξ ημών δεν εδοκίμασε την απάνθρωπον αγριότητα και ασπλαχνίαν της διεστραμμένης των οσμανλιδών γενεάς; [...]Αυτοί μaς μεταχειρίζονται ως άλογα κτήνη, μaς καταβαρύνουσι με φόρους ανυποφόρους, τους κόπους των χειρών ημών και τους ιδρώτας του προσώπου ημών κατατρώγουσιν αναισχύντως. Ημείς ποιμαίνομεν και αυτοί σφάζουσι τα πρόβατα των ποιμνίων ημών∙ ημείς σπείρομεν και αυτοί θερίζουσιν∙ ημείς φυτεύομεν και αυτοί τρυγώσι, μη αφίνοντες εις ημάς μήτε όσον αρκεί εις το να θεραπεύσωμεν την πείναν ημών∙ ημείς ποτίζομεν και αυτοί μaς στερούσι και όσον χρειάζεται διά να σβέσωμεν την δίψαν ημών. Αυτοί μaς εγγίζουσι καθ’ ημέραν την τιμήν, μaς ενοχλούσι και εις αυτήν ημών την σεβάσμιον θρησκείαν. Τους ιερούς ημών ναούς μετέβαλον εις τζαμία και μη αρκούμενοι εις το να μάς στερούσι τα αναγκαία μέσα του να συστήσωμεν σχολεία εις ανατροφήν και φωτισμόν των ημετέρων τέκνων, μaς αρπάζουσιν από τους πατρικούς κόλπους και αυτά τα τέκνα διά να τα κατηχώσιν εις την θρησκείαν του Μωάμεθ ή να τα μεταχειρίζωνται (ώ Γραικοί, και πώς να προφέρη το στόμα μου τοιαύτην των Γραικών καταισχύνην;) διά να τα μεταχειρίζωνται εις τας ασελγείς και παρανόμους αυτών ηδονάς.» [1]
[1] «Σάλπισμα πολεμιστήριον», εις Κ.Θ.Δημαρά, Ο Κοραής και η εποχή του , Βασική Βιβλιοθήκη, Αθήνα, ά.έ., 91-2 σελ. ( φωτογραφία: ο Αδαμάντιος Κοραής )

Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία του Μακαριωτάτου στη Θεσσαλονίκη (23/5/2007).

Κορυφή σελίδας


ΠΡΟΝΟΜΙΟ ΟΙ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ

Την Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης επισκέφθηκε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος (23/5/2007), η οποία, από τον ερχόμενο Οκτώβριο θα λειτουργήσει ως Ανώτατη.
Ο Μακαριώτατος μίλησε στους καθηγητές και στους σπουδαστές της Σχολής και τους εξήγησε τη σπουδαιότητα του να σπουδάζει κανείς σ’ αυτήν. «Έχετε το προνόμιο να είστε σπουδαστές της Εκκλησιαστικής αυτής ακαδημίας», σημείωσε, «προνόμιο διότι διανύουμε μεταβατική περίοδο όπου αρχές και αξίες υποχωρούν. Σήμερα γίνεται λόγος για απώθηση της θρησκείας στο περιθώριο της δημόσιας ζωής με το επιχείρημα ότι είναι ιδιωτική υπόθεση… Είναι προνόμιο να είναι κανείς φορέας αξιών που έχουν δοκιμαστεί στο χρόνο. Ως σημερινοί σπουδαστές, αυριανοί φοιτητές και στελέχη της εκκλησίας, καλείστε αυτά που πιστεύετε να τα υπερασπιστείτε…
Ξέρω ότι η επιλογή σας συνοδεύεται από τον ονειδισμό του Χριστού, σ’ αυτή τη σύγχρονη κοινωνία η οποία δεν αποδέχεται ούτε τα υψηλά, ούτε τα σοβαρά και υπεύθυνα. Εσείς έχετε το προνόμιο να δέχεστε τον ονειδισμό και να εμμένετε στην πίστη σας και την αποστολή σας…».

Κορυφή σελίδας


ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΙΚΟΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

«Ένα τέτοιο έργο που υλοποιείται χάρη στην πρωτοβουλία απλών ανθρώπων χρειάζεται τη συμπαράσταση και τον έπαινό μας», παρατήρησε ο Μακαριώτατος κ. Χριστόδουλος, ο οποίος επισκέφθηκε το Ελληνικό Παιδικό Χωριό στο Φίλυρο (23/5/2007), στα πλαίσια της παραμονής του στη Θεσσαλονίκη και θεμελίωσε το νέο κτίριο της Στέγης Νέων.
Σημείωσε, επίσης, ότι « Κάθε τι που γίνεται για τα παιδιά είναι άξιο τιμής αγάπης και υποστήριξης. Οι νέοι αποτελούν το πιο ευαίσθητο στοιχείο της κοινωνίας αλλά ταυτόχρονα και το πιο πολύτιμο. Εξαρτάται από τον τρόπο που μεγαλώνουν για το τί άνθρωποι θα γίνουν στη συνέχεια…»

Μάθετε πως μπορείτε να βοηθήσετε το Ελληνικό Παιδικό Χωριό

Κορυφή σελίδας


Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΞΗΡΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΕΥΕΡΓΕΤΩΝ

Στην προσφορά και στο έργο των μεγάλων Ευεργετών του τόπου αναφέρθηκε ο Μακαριώτατος κ. Χριστόδουλος, κατά την τελετή βράβευσης των θυγατέρων ναυτικών από το ίδρυμα «Διαμαντής Πατέρας», του οποίου προεδρεύει ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος (24/5/2007).
Χαρακτηριστικά επεσήμανε ότι «χάρη στους ευεργέτες η πατρίδα γνώρισε καλύτερες μέρες και αυτή η παράδοση πρέπει να συνεχιστεί… Η παρουσία ανθρώπων οι οποίοι θεωρούν ότι τα χρήματα που κέρδισαν δε τους ανήκουν αποκλειστικά, σημαίνει πολλά για την πατρίδα…».
(στη φωτογραφία ο εθνικός ευεργέτης Ευαγγέλης Ζάππας)

Κορυφή σελίδας


ΤΜΗΜΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ

Συνέδριο με θέμα «Η διαχρονική ανάπτυξη της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης – Προβλήματα και προοπτικές», πραγματοποιείται στην Αθήνα (23 – 25/5/2007), με φορείς διοργάνωσης το Ίδρυμα Ευγενίδου και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Προς τους συμμετέχοντες χαιρετισμό απηύθυνε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος ο οποίος έκανε λόγο για την προβληματική που συνοδεύει την τεχνολογική εκπαίδευση στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και επεσήμανε χαρακτηριστικά:
«Η αντιγραφή άλλων προηγμένων Ευρωπαϊκών χωρών στο τομέα αυτόν δεν αρκεί για να ορθοποδήσει μια αγορά σαν την Ελληνική με διαφορετική νοοτροπία αλλά, εν πολλοίς και διαφορετικές ανάγκες. Αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες και τις προοπτικές της κοινωνίας μας προάγουμε την επιστημοσύνη και την εξειδίκευση στο πρακτικό επίπεδο. Με αυτή την προοπτική από τον φετινό Οκτώβριο θα λειτουργήσουν τμήμα τεχνικής κατεύθυνσης, όπως αυτό της συντήρησης κειμηλίων, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, δηλ. σε Ακαδημαϊκούς χώρους οι οποίοι ως τώρα είχαν καθαρώς θεωρητική επιστημονική δομή…».

Διαβάστε χρήσιμες πληροφορίες για το συνέδριο

Κορυφή σελίδας


ΔΡΥΪΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΑΝΔΡΕΑΣ: «Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΞΕΦΡΑΓΟ ΑΜΠΕΛΙ;»

Την έντονη ανησυχία του για τη δράση και τις μεθοδεύσεις των λεγομένων «τσάμηδων» εις βάρος των εθνικών μας συμφερόντων, εξέφρασε ο Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως κ. Ανδρέας, με σχετικό Δελτίο Τύπου (22/5/2007).
Ο Σεβασμιώτατος επικαλείται δημοσίευμα της εφημερίδος «Ελεύθερος Τύπος» (22/5/2007), σύμφωνα με το οποίο «η οργάνωση «Τσαμουριά» πραγματοποίησε εκδήλωση στην Αυλώνα με κεντρικό αίτημα την διεθνοποίηση της υπόθεσης τους, δηλ. την διεκδίκηση περιουσιών στην Ελλάδα και την αναγνώριση ύπαρξης αλβανικής μειονότητας…» .
Ο κ. Ανδρέας επισημαίνει: «Όσοι δεν έχουμε παραφρονήσει διερωτώμεθα: Η Ελλάδα έχει γίνει «ξέφραγο αμπέλι», όπου ο καθένας μπορεί να επιβάλλη τις θέσεις και τις απόψεις του, επί μεγίστη ζημία των εθνικών μας θεμάτων; Η κατάσταση «δεν τραβάει άλλο». Καιρός να ανανήψουμε όσο γίνεται πιο σύντομα. Διαφορετικά, θα θρηνούμε αργότερα επάνω σε ερείπια, που, όμως, εμείς, με την αδιαφορία και την αμέλειά μας, προκαλέσαμε. Οι όποιοι αρμόδιοι καλούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους».

Κορυφή σελίδας


ΚΩΝ/ΝΟΣ ΔΕΣΠΟΤΟΠΟΥΛΟΣ: «Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ε΄ ΕΣΩΣΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ»

Την προσπάθεια κατασυκοφάντησης του μαρτυρικού Πατριάρχου Γρηγορίου του Ε΄ και, δι’ αυτού, ολόκληρης της Εκκλησίας, σχετικά με τον ρόλο τους στην Επανάσταση του 1821, κατήγγειλε ο κορυφαίος Έλληνας Ακαδημαϊκός Κων/νος Δεσποτόπουλος, σε συνέντευξή του στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος (17/5/2007).
Συγκεκριμένα ο κ. Δεσποτόπουλος ανέφερε: «Με θλίψη έχω διαπιστώσει, τελευταία, ότι γράφουν μερικοί εναντίον του Πατριάρχου Γρηγορίου του Ε΄, ότι δήθεν ήταν εναντίον της Επαναστάσεως. Χρειάστηκε να τους εξηγήσω ότι ο Πατριάρχης έσωσε τον Ελληνισμό. Όταν εκδηλώθηκε Επανάσταση και για λόγους ιστορικούς, επικράτησε στην Πελοπόνησσο, στη Στερεά Ελλάδα και σε ορισμένα νησιά, οι πολλοί Έλληνες που ζούσαν στην Κωνσταντινούπολη, στη Σμύρνη, στις Κυδωνίες, στην Κύπρο και στην μικρασιατική ύπαιθρο, βρέθηκαν σε κατάσταση ομηρίας και κινδύνευαν να εξοντωθούν όλοι, ως αντίποινα για όσα συνέβαιναν στην Πελοπόνησσο. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία είχε μεν, εν ώρα ειρήνης, μία ανοχή στους πληθυσμούς, αλλά στην πρώτη ιστορική κρίση εξαγριώνονταν και συμπεριφέρονταν μέχρις απανθρωπίας σκληρά. Τότε ο Πατριάρχης, για να αποτρέψει αυτή την απάνθρωπη μεταχείριση εναντίον των Ελλήνων της Κωνσταντινουπόλεως και της Σμύρνης και της Κύπρου προέβη σε μίαν αποκήρυξιν, εν συνεννοήσει και με τον Σεϊχουλισλάμη, τον θρησκευτικό ηγέτη των Τούρκων, που του το εζήτησε, ο οποίος αρνήθηκε να υπογράψει διατάγματα εξοντώσεως των Ελλήνων.
Η πράξη, λοιπόν, του Πατριάρχη είναι κορυφαία εθνική πράξη και όχι αντεθνική, όπως λένε οι επιπόλαιοι, που διαβάζουνε απλώς τα γράμματα και αγνοούν τη ιστορική συγκυρία…».
(φωτογραφία: Ο απαγχονισμός του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε’, έργο του Νικηφόρου Λύτρα)

Κορυφή σελίδας

ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΓΝΩΜΕΣ

«Το θαύμα είναι καλό όχι γιατί θεραπεύει έναν, αλλά γιατί φανερώνει τον Θεό σε όλους. Διαφορετικά, αν το θαύμα ήταν μόνο μία «εύνοια» του Θεού σε κάποιον, θα ήταν αδικία. Δεν μπορεί ο Θεός κάποιους να θεραπεύει και στους υπολοίπους να κωφεύει. Όταν, όμως, κάτι θαυματουργικό συμβαίνει, έστω σε έναν, για μία φορά, το γεγονός της φανερώσεως του Θεού, που είναι μεθεκτό από όλους, καθιστά το θαύμα και δική μας προσωπική εμπειρία! Το παραμένον δεν είναι το θαύμα ως θεραπεία, αφού σύντομα ο θάνατος αναιρεί κάθε ευεργετικό αποτέλεσμα, αλλά η φανέρωση του Θεού. Τραγικό δεν είναι να φύγουμε από αυτόν τον κόσμο δίχως θαύμα, αλλά να φύγουμε δίχως σημείο, δίχως να έχουμε την εμπειρία του Θεού μέσα μας».


Μητροπολίτης Μεσογαίας & Λαυρεωτικής Νικόλαος
«Άνθρωπος μεθόριος», σελ. 120







ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

    


ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ