ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΚΕΙΜΕΝΑ



������������������

Προηγούμενη σελίδα


Απαντητική επιστολή του Προέδρου της Ε. Ε κ. J. M. Barroso

17/11/2005

Κάνει λόγο για σύμπτωση απόψεων με τον Μακαριώτατο σχετικά με τις οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις για την Ε. Ε

Απαντητική επιστολή προς τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Χριστόδουλο απέστειλε την προηγούμενη εβδομάδα ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Jose Manuel Barroso για το θέμα της Στρατηγικής της Λισσαβόνας.

Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ευχαριστεί θερμά τον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας για την επιστολή του και τονίζει χαρακτηριστικά ότι μία από τις προτεραιότητες της τρέχουσας Επιτροπής είναι να ακούει προσεκτικά εκείνους οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ισχυρά ιδεολογικά ρεύματα όσον αφορά στην πολιτική της Ε.Ε. Όπως μάλιστα σημειώνει, είναι δική του, προσωπική, προτεραιότητα να αναπτύξει τους δεσμούς μεταξύ της Επιτροπής και των κοινοτήτων διαφόρων δογμάτων και θρησκειών, καθώς επίσης να διαλέγεται με τους ηγέτες των κοινοτήτων αυτών, στους οποίους ο Μακαριώτατος συγκαταλέγεται.

Ο κ. Barroso διαπιστώνει σύμπτωση απόψεων σε μεγάλο βαθμό μεταξύ της ανάλυσης του Μακαριωτάτου για τις οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις της Ευρώπης και των δικών του σχετικών αντιλήψεων. Στο σύνολο των χωρών μας, επισημαίνει, είμαστε αντιμέτωποι με βαρυσήμαντα δεδομένα, όπως η παγκοσμιοποίηση, η δημογραφική γήρανση και οι τεχνολογικές εξελίξεις, που συνεπάγονται αλλαγές. Πρόκειται για αδρές τάσεις, συνεχίζει, οι οποίες έχουν αρχίσει να φέρνουν στην επιφάνεια ορισμένες αδυναμίες των συστημάτων και των πολιτικών μας και να εγείρουν ζητήματα σε σχέση με αυτά. Στην επισήμανση μάλιστα του Μακαριωτάτου ότι μία από τις πρωταρχικής σημασίας προκλήσεις είναι το πώς μπορούν να αναμορφωθούν οι αγορές εργασίας και οι κοινωνικές πολιτικές, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική δικαιοσύνη και η ευημερία για όλους, ο κ. Barroso υπογραμμίζει την ανάγκη έγκαιρης αντιμετώπισης των προκλήσεων αυτών, προκειμένου να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες τις οποίες δημιουργούν ορισμένες τάσεις, όπως είναι η παγκοσμιοποίηση. Ωστόσο, προσθέτει, καλούμαστε επίσης να αναλάβουμε δράση για να ελαχιστοποιήσουμε τις δυνητικά αρνητικές συνέπειες των αλλαγών για τους λαούς μας και για το περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Όπως μάλιστα τονίζει, υπό την έννοια αυτή συμμερίζεται ανεπιφύλακτα την άποψη του Μακαριωτάτου ότι η αναμόρφωση των οικονομικών και κοινωνικών μας πολιτικών δεν πρέπει να οδηγεί σε παραγκωνισμό των θεμελιωδών αξιών και αρχών της Ευρώπης, ούτε στη διάλυση των θεσμών που παρέχουν προστασία σε όσους χρήζουν μέριμνας.

Περαιτέρω σε ό,τι αφορά τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης και την αναγκαιότητα να εστιάσει η Ευρώπη την πολιτική της στην εν γένει ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων, ο κ. Barroso συμφωνεί σαφώς με τον Μακαριώτατο ότι πρόκειται για ζητήματα ζωτικής σημασίας. Η αναβάθμιση των επαγγελματικών δεξιοτήτων, επισημαίνει, αποτελεί πρωταρχική συνιστώσα της ακολουθούμενης πολιτικής και αναπόσπαστο στοιχείο της Στρατηγικής της Λισσαβόνας, χωρίς όμως να είναι το μόνο. Όπως σημειώνει στην επιστολή του, η ποιοτική στάθμη της βασικής εκπαίδευσης επηρεάζει επίσης τη μεταγενέστερη επαγγελματική ενασχόληση των ανθρώπων και το πόσο ικανοποιητικά θα ενταχθούν και θα συνεισφέρουν στην κοινωνία. Επιπρόσθετα ο κ. Barroso αφού υπενθυμίζει στον Μακαριώτατο ότι σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική πολιτική κάθε κράτος μέλος παραμένει αρμόδιο για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και για την οργάνωση των εκπαιδευτικών συστημάτων, υπογραμμίζει πως, καίτοι προσωπικά συμμερίζεται την άποψή του ότι η παιδεία πρέπει να συντελεί στην ηθική και πολιτιστική ανάπτυξη των Ευρωπαίων, η Κοινότητα δεν έχει την εξουσία να αποφασίσει την ανάληψη δράσης στον συγκεκριμένο τομέα. Πάντως, υπενθυμίζοντας το Κοινοτικό Πρόγραμμα Εργασίας με την ονομασία «Εκπαίδευση και Κατάρτιση 2010» στο πλαίσιο του οποίου τα κράτη μέλη συμφώνησαν τις «Βασικές ικανότητες» σε σχέση με τη διά βίου μάθηση, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σημειώνει ότι οι εν λόγω ικανότητες δεν περιλαμβάνουν μόνο δεξιότητες που συνδέονται με την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας, αλλά και δεξιότητες διαπροσωπικού, διαπολιτισμικού και κοινωνικού περιεχομένου και δεξιότητες σχετικές με την αγωγή του πολίτη, δηλαδή αφορούν αυτά καθεαυτά στα θεμέλια της ευρωπαϊκής ταυτότητας.


ΕΚ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ


Προηγούμενη σελίδα