!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> Ecclesia Report  




Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)






Τεύχος 688, 27 Μαρτίου 2014            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Απάντηση σε ανιστόρητες απόψεις για την Εκκλησία και το 1821

Η παρουσία της Ορθοδοξίας στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι






«H ιερότητα στον Ελύτη»
Βραδιά αφιερωμένη στον ποιητή,
με κεντρική ομιλήτρια την Ιουλία Ηλιοπούλου.
Πολιτιστικό κέντρο της Αρχιεπισκοπής
Σάββατο 29 Μαρτίου στις 19.00 Μεγ. Βασιλείου 15, Ρουφ



ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Απάντηση σε ανιστόρητες απόψεις για την Εκκλησία και το 1821

Χωρίς τον ορθόδοξο κλήρο δεν θα πετύχαινε η μεγάλη εθνική εξόρμηση του 1821. Ορισμένοι προπαγανδιστές ξεπερασμένων ιδεολογιών αρνούνται τον ρόλο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, όπως φάνηκε και από δημοσιεύματα και τηλεοπτικές εκπομπές των τελευταίων ημερών. Αποδεικνύονται ανιστόρητοι και εμπαθείς.

Ο Γάλλος Πρόξενος Πουκεβίλ, ο οποίος έζησε τα γεγονότα της Ελληνικής Επαναστάσεως, γράφει ότι 100 Πατριάρχες και Επίσκοποι θανατώθηκαν κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας και του Αγώνος. 80 κινήματα έκαναν οι Έλληνες πριν από το 1821 και στα περισσότερα πρωτοστατούσαν Επίσκοποι. Θυμίζω ότι από το 1680 έως το 1700 η Ανατολική Στερεά ήταν ελεύθερη μετά από την εξέγερση δύο Επισκόπων, του Θηβών Ιεροθέου και του Σαλώνων Φιλοθέου.

Το 1821 βάφεται με το αίμα του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄ και του Πατριάρχη Κυρίλλου Στ΄, του από Ανδριανουπόλεως. Εκτός από τον Επίσκοπο της Πάτρας Γερμανό που ευλόγησε το λάβαρο στην Αγία Λαύρα (17 Μαρτίου 1821) και στην Πάτρα (25 Μαρτίου 1821), ο Σαλώνων Ησαΐας κηρύσσει την Επανάσταση στη Φωκίδα και θυσιάζεται στην Αλαμάνα. Στην Πάτμο έρχεται γι’ αυτόν τον σκοπό ο Πάτμιος Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόφιλος Παγκώστας και υψώνει και αυτός λάβαρο επαναστατικό. Από τότε δεν ξαναγύρισε στον θρόνο του.

Οι περισσότεροι Επίσκοποι της Πελοποννήσου κλείσθηκαν στη φυλακή του πασά της Τριπολιτσάς από τις αρχές Μαρτίου 1821 και μόνον τρεις βρέθηκαν ζωντανοί όταν μπήκαν οι Έλληνες μετά από 6,5 μήνες. Αυτή τη θυσία των κληρικών ας μην την λησμονούμε.

Στην Κύπρο ο Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός είχε μυηθεί στη Φιλική Εταιρία. Οι Τούρκοι το πληροφορήθηκαν και στις 9 Ιουλίου 1821 έγινε η μεγάλη σφαγή στη Λευκωσία. Θανατώθηκε ο Κυπριανός και όλοι οι Επίσκοποι και οι Αρχιμανδρίτες του νησιού μαζί με τους προκρίτους.

Πολλοί άλλοι Επίσκοποι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στον Αγώνα όπως ο Έλους Άνθιμος, ο Βρεσθένης Θεοδώρητος, ο Ανδρούσης Ιωσήφ, ο Ταλαντίου Νεόφυτος. Και στη μεγαλειώδη Έξοδο του Μεσολογγίου ο Επίσκοπος Ρωγών Ιωσήφ, βοηθός του Μητροπολίτη Άρτης Πορφυρίου, θυσιάζεται ανατινάζοντας τον Ανεμόμυλο.

Αλλά και στην ηθική και πνευματική προετοιμασία του 1821 ο ρόλος της Εκκλησίας και του Ράσου είναι μαχητικός και πανθομολογούμενος. Το ελληνορθόδοξο φρόνημα και η εθνική ταυτότητα διαφυλάχθηκαν με τη βοήθεια της Παιδείας, η οποία ήταν κατ’ εξοχήν έργο του ορθοδόξου κλήρου. Σε κρυφά και φανερά σχολεία, αναλόγως των συνθηκών που επικρατούσαν, τα ελληνόπουλα μάθαιναν από τους ιερείς την Πίστη τους, την γλώσσα τους και εγαλουχούντο με τον πόθο για Ελευθερία. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, από τη γέννηση του οποίου συμπληρώνονται τριακόσια χρόνια, ήταν ιερομόναχος, ίδρυσε διακόσια σχολεία και κήρυξε σε εκατοντάδες πόλεις και χωριά την ελπίδα για το «ποθούμενον», την απελευθέρωση. Οι Νεομάρτυρες, οι πρώτοι αντιστασιακοί της δουλείας, αρνήθηκαν να τουρκέψουν και δεν φοβήθηκαν τον δήμιο. Την πνευματική τους υποστήριξη και ενθάρρυνση είχαν αναλάβει οι κληρικοί που τους εξομολογούσαν, οι λεγόμενοι «αλείπται».

Ορισμένοι διαδίδουν ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο «αφόρισε τον Ρήγα Φεραίο». Τούτο είναι ανακριβές. Η αλήθεια είναι ότι μετά από τις απειλές και τις φορτικές πιέσεις του Σουλτάνου ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄ απέστειλε επιστολή στον Μητροπολίτη Σμύρνης Άνθιμο, με την οποία εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις για το κείμενο του Ρήγα που είχε τίτλο «Νέα Πολιτική Διοίκησις», χωρίς να απαξιώνεται η προσωπικότητα του Εθνομάρτυρος.

Είναι εύκολο να ξαναγράφει κάποιος την Ιστορία κατά το δοκούν. Όμως Ιστορία είναι η μελέτη των πηγών. Οι προσωπικές ερμηνείες και παρερμηνείες καταδεικνύουν φανατισμό, εθελοτυφλία και άγνοια των πηγών. Όσοι έζησαν τα γεγονότα, Έλληνες και ξένοι, αγωνιστές και λόγιοι, παραδέχονται ότι χωρίς τον ορθόδοξο κλήρο οι Έλληνες δεν θα είχαν ελευθερωθεί. Διαβάστε τον Νικόλαο Κασομούλη, τον Φωτάκο Χρυσανθόπουλο, τον Ιωάννη Μακρυγιάννη και τόσους άλλους αυτόπτες μάρτυρες των γεγονότων. Ακούστε τι λέει ο λαός μας μέσω του δημοτικού τραγουδιού. Επισκεφθείτε τα αμέτρητα πεδία των μαχών και τους τόπους του μαρτυρίου των ορθοδόξων κληρικών, Πατριαρχών, Επισκόπων, ιερέων, ιερομονάχων, διακόνων και απλών μοναχών.

Η Εκκλησία της Ελλάδος επιχειρεί μία ψύχραιμη και τεκμηριωμένη προσέγγιση της Τουρκοκρατίας και του 1821 μέσω μιας σειράς δέκα επιστημονικών συνεδρίων, τα οποία διοργανώνει η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος. Τα δύο πρώτα συνέδρια έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και κυκλοφορείται ο Τόμος με τα Πρακτικά του Α΄ Συνεδρίου, του 2012. Το δέκατο και τελευταίο Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ το 2021, όταν θα συμπληρώνονται ακριβώς διακόσια χρόνια από την κήρυξη της Μεγάλης Ελληνικής Επαναστάσεως.

Εκ της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος

Κορυφή σελίδας


Η παρουσία της Ορθοδοξίας στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι

Τα μέλη της Επιτροπής των αντιπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση (CROCEU) σε συνάντησή τους στις Βρυξέλλες εξέδωσαν το ακόλουθο Ανακοινωθέν εν όψει των επικειμένων ευρωπαϊκών εκλογών του Μαΐου 2014, που έχουν προγραμματισθεί να γίνουν στα είκοσι οκτώ κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, με σκοπό την ανανέωση των 751 μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι αντιπρόσωποι, πρώτα, έλαβαν υπόψη τις διευρυμένες ευθύνες και αρμοδιότητες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λισσαβόνας. Επίσης συζήτησαν το θέμα της σπουδαιότητας της συμμετοχής των Ευρωπαίων πολιτών, ειδικά των χριστιανών, στις επόμενες εκλογές.

Οι Ορθόδοξοι αντιπρόσωποι θα ήθελαν να υπογραμμίσουν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι απλά ένας θεσμός που ιδρύθηκε για να εξασφαλίσει ατομικά και συλλογικά συμφέροντα. Είναι μάλλον ένας παραλήπτης που αγκαλιάζει τις προσδοκίες εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων που ζουν στη χώρα τους, που επιθυμούν να είναι μέρος μιας ευρύτερης οικογένειας εθνών, που εργάζονται μαζί για την εδραίωση κοινωνικών κριτηρίων, της αξίας της ζωής και της ασφάλειας στην κοινωνία. Όλοι μοιράζονται την ευθύνη για την οικοδόμηση και ανάπτυξη θεσμών ασφαλώς αειφόρων από κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική άποψη. Οι χριστιανοί ενθαρρύνονται να λάβουν ενεργό μέρος στις εκλογές και έτσι να συμβάλουν στη βελτίωση του ευρωπαϊκού σχεδίου.

Οι Ορθόδοξοι αντιπρόσωποι εκφράζουν την επιθυμία τους να εργασθούν από κοινού με κάθε αρμόδια αρχή με σκοπό να προωθηθούν:

+Ένας ανοικτός, διαφανής και τακτικός διάλογος που ενθαρρύνει όλους να μοιρασθούν ευθύνες. Τα μέλη της CROCEU επανέλαβαν την επιθυμία τους να εργασθούν με τις ευρωπαϊκές αρχές στο πνεύμα του άρθρου 17 της Συνθήκης της Λισσαβόνας.

+Πολιτικές που επικεντρώνονται σε μια μακροπρόθεσμη προοπτική βασισμένη στην κοινωνική επένδυση. Υπάρχει επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα του κοινωνικού αποκλεισμού, της ανεργίας και της φτώχιας με εγγύηση ενός ελάχιστου επαρκούς εισοδήματος για όλους. Η οικονομία πρέπει να εξυπηρετεί το κοινό καλό του λαού. Είναι ανάγκη να ληφθεί μέριμνα επειγόντως για τα πιο ευάλωτα μέλη της κοινωνίας.

+Στρατηγικές Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την προστασία των ιδιωτικών, πολιτικών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτιστικών δικαιωμάτων. Σκοπός είναι πάντοτε να απαλύνονται και όχι να οξύνονται εντάσεις στην κοινωνία. Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν πρέπει ποτέ να γίνουν πεδίο μάχης. Μάλλον πρέπει να γίνουν το σταθερό έδαφος όπου θα ωριμάσει η συνοχή στην κοινωνία και η προκοπή των μελών της. Ειδικά εκείνοι που υποστηρίζουν την ελευθερία θρησκείας, πίστης και πεποιθήσεων στην πραγματικότητα εργάζονται για την προώθηση των αξιών της ειρήνης και της δικαιοσύνης στην κοινωνία. Επί πλέον, είναι καθήκον για κάθε κράτος να εξασφαλίζει την πρόσβαση σε αποτελεσματικές κοινωνικές υπηρεσίες για όλους, ειδικά σε καιρό διευρυνόμενης κρίσης.

+Στρατηγικές εκπαίδευσης για δημοκρατικούς πολίτες, που σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις διαπολιτισμικές δεξιότητες.

+Αποτελεσματικές και φιλάνθρωπες πολιτικές για μετανάστες και πρόσφυγες ειδικά με την έννοια της κοινωνικής ένταξης. Είναι ανάγκη πάντα να επιζητούνται τρόποι διαχείρισης των προβλημάτων του εξτρεμισμού και του ρατσισμού. Είναι υψίστης σημασίας θέμα να εργασθούμε σκληρά για να στηριχθούν δημοκρατικές διαδικασίες και ο κανόνας του νόμου σε κάθε επίπεδο.

+Πολιτικές που διευκολύνουν τα μέλη της οικογένειας να περάσουν επαρκή χρόνο μαζί και που στηρίζουν τα γονικά δικαιώματα και καθήκοντα για την ανατροφή, εκπαίδευση και διάπλαση των παιδιών. Οι οικογένειες που βασίζονται στην ελεύθερα καθιερωμένη σχέση μεταξύ ανδρός και γυναικός, με πλήρη σεβασμό στην ισότητα μεταξύ αυτών, παραμένουν ένα συστατικό στοιχείο υψίστης σημασίας για την κοινωνία.

+Περιβαλλοντικές πολιτικές που σέβονται την δημιουργία του Θεού και προσφέρουν ένα σταθερό έδαφος για ένα αειφόρο μέλλον της ανθρωπότητας.

+Η άμβλυνση της εντάσεως μεταξύ της προσπάθειας για ολοκλήρωση της ανθρώπινης δυνητικότητας, από το ένα μέρος, και των ραγδαία αναπτυσσόμενων δυνατοτήτων που προσφέρονται από την τεχνολογία, από το άλλο. Χρειάζεται μια διεξοδική συζήτηση πάνω στην ηθική διάσταση της τεχνολογίας και της επίπτωσής της γενικά στους καταναλωτές και ειδικά στην νεότητα. Είναι σημαντικό να αναπτυχθούν πολιτικές που προστατεύουν την αξιοπρέπεια, το δικαίωμα στη ζωή και την ακεραιότητα κάθε ανθρώπινου όντος από τη σύλληψη μέχρι τον φυσικό θάνατο.

Είναι θέμα κεφαλαιώδους σημασίας να έχουμε την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή στην άσκηση του δημοκρατικού αυτού δικαιώματος. Κανένα κράτος ή μέρος αυτού δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις ολοένα εντεινόμενες προκλήσεις σε ένα κόσμο, ο οποίος παγκοσμιοποιείται ραγδαία. Η συμμετοχή των χριστιανών στις εκλογές υπογραμμίζει την πίστη ότι επιθυμούμε να ενθαρρύνουμε όσο το δυνατό περισσότερους παράγοντες να εργασθούν μαζί για ένα καλύτερο κόσμο με ένα πνεύμα αλληλεγγύης. Η ισχύς εν τη ενώσει.

Εκ της Αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ