!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> Ecclesia Report  




Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)






Τεύχος 577, 1 Οκτωβρίου 2012            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

«Σε κάθε συνάνθρωπό μας που πάσχει, βλέπουμε τον ίδιο τον Χριστό» το ΚΕΣΟ για την κρίση

Μεγάλη έκθεση για τον Ρήγα στο Βελεστίνο

Παλαιοχριστιανική Βασιλική στη Βουλγαρία έφεραν στο φως οι αρχαιολόγοι






Μυσταγωγικοί περίπατοι στη βυζαντινή Αθήνα
(Πρόγραμμα Οκτωβρίου)




ΕΙΔΗΣΕΙΣ


«Σε κάθε συνάνθρωπό μας που πάσχει, βλέπουμε τον ίδιο τον Χριστό» το ΚΕΣΟ για την κρίση

Στο συνέδριο που διοργάνωσε το Ελληνογερμανικό επιμελητήριο και το Capital+vision το Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου στο ξενοδοχείο Hilton, συμμετείχε το «Κέντρο Στήριξης Οικογένειας» (ΚΕΣΟ) της ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Η Διευθύντρια του ΚΕΣΟ και δημοσιογράφος κ. Μαίρη Πίνη συντόνισε τη συζήτηση που έγινε με θέμα τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην ελληνική οικογένεια, το ρόλο και την προσφορά της Εκκλησίας, του Σχολείου, των Φορέων και των Μ.Κ.Ο. στην αρωγή των ανθρώπων και των οικογενειών τους, καθώς και τη διαχείριση της κρίσης από τα Μ.Μ.Ε.

Για το θέμα αυτό εισηγήσεις ανέπτυξαν διακεκριμένοι ομιλητές. Αρχικά τον λόγο έλαβε η κ. Λούκα Κατσέλη, Πανεπιστημιακός, πρώην Υπουργός και, μεταξύ άλλων, επισήμανε ότι η έξοδος από την κρίση πρέπει να στηριχτεί στην οργάνωση του τρίτου τομέα της οικονομίας, δηλαδή στην κοινωνική οικονομία και στην κοινωνική επιχειρηματικότητα. «Θα πρέπει να πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού», ενώ μίλησε για ολοκληρωμένες πολιτικές στήριξης της οικογένειας και θεσμοθέτηση εγγυημένου εισοδήματος. Η κ. Κατσέλη τόνισε πως πρέπει να αξιοποιηθούν οι νόμοι για την κοινωφελή εργασία και την κοινωνική επιχειρηματικότητα και, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, είναι απαραίτητη η συνεργασία των φορέων, όπως η Εκκλησία, η κεντρική διοίκηση και η τοπική αυτοδιοίκηση.

Στη συνέχεια, μίλησε η κ. Κωνσταντίνα Κανελλέα, παιδοψυχίατρος-ψυχοθεραπεύτρια σε θέματα οικογένειας του Ινστιτούτου ψυχικής υγείας κι επισήμανε πόσο σημαντικό είναι οι γονείς να λένε στα παιδιά τους «είμαι εδώ για σένα». Τόσο τα παιδιά, είπε, όσο και οι ενήλικες αισθάνονται αβοήθητοι και κάποιοι καταφεύγουν στο κέντρο για να επιλυθούν προβλήματα που διογκώνονται από την οικονομική κρίση.

Ακολούθησε η ομιλία του κ. Θέμη Μπαλασόπουλου, Προέδρου της Εκτελεστικής επιτροπής Πανελλήνιας Ομοσπονδίας εργαζομένων στους οργανισμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο οποίος τόνισε ότι η Εκκλησία και η τοπική αυτοδιοίκηση έχουν αναλάβει το βάρος της κοινωνικής πολιτικής και της οικονομικής κρίσης. Αυτήν την περίοδο πρέπει να υπερβάλλουμε εαυτόν τόνισε, ενώ ανέφερε ότι 450 εργαζόμενοι στο Δήμο Αθηναίων έχουν αρνητική μισθοδοσία.

Η επόμενη εισήγηση αφορούσε στους μαθητές. Η κ. Ελένη Καρυδά, διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και σχολική σύμβουλος της 70ης Περιφέρειας Αττικής μίλησε για τη θεραπευτική δύναμη της αγάπης. Σημείωσε ότι η κρίση είναι πολυδιάστατη και συστημική και βάλλει ενάντια στις αξίες και τις αντιστάσεις των ανθρώπων. Τόνισε πως η κοινωνική συνοχή βρίσκεται σε οριακό σημείο και η ελληνική οικογένεια στενάζει καθημερινά. Η οικογενειακή βία, συμπλήρωσε, εισπράττεται με διάφορες μορφές απ’ όλα τα παιδιά, λόγω της οικονομικής κρίσης. Τέλος, πρότεινε ότι οι ενορίες πρέπει να είναι ανοιχτές για να συντονίζουν την προσφορά στους πάσχοντες και να παρεμβαίνουν άμεσα.

Μεταξύ των θεμάτων, και τα «δικαιώματα του παιδιού», με εισηγητή τον κ. Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου, ειδικό επιστήμονα του κύκλου Δικαιωμάτων του παιδιού, ο οποίος παρουσίασε την έρευνα του συνηγόρου του παιδιού, σύμφωνα με την οποία το 90% των εφήβων μαθητών δήλωσε ότι η κρίση έχει σοβαρές συνέπειες στη ζωή τους. Το 29% είπε πως στην οικογένειά τους συζητούν την πιθανότητα να μεταναστεύσει το ένα μέλος στο εξωτερικό. Σε ποσοστό 70% οι μαθητές δήλωσαν σημαντικές μειώσεις στα οικογενειακά έξοδα κι ανέφεραν αρνητικές αλλαγές στο επίπεδο διαβίωσης. Μόνο στο 33% των μαθητών δεν περιορίστηκαν τα φροντιστήρια και τα μαθήματα ξένων γλωσσών, ενώ σε ποσοστό 82% υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στην εργασιακή κατάσταση.

Για το ρόλο των ΜΜΕ και την οικονομική κρίση μίλησε ο δημοσιογράφος Βασίλης Ασβεστόπουλος, ο οποίος εργάζεται μεγάλα χρονικά διαστήματα στη Γερμανία και τόνισε ότι ο γερμανός πολίτης δε ξέρει τι σημαίνει φτώχεια, αφού ακόμη κι ο άνεργος απολαμβάνει ένα άριστο σύστημα κοινωνικής υποστήριξης, με αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνει ότι στην Ελλάδα οι άνθρωποι υποφέρουν κι αρκετοί δεν έχουν τα αναγκαία. Στην Ελλάδα, είπε, τα αγαθά κοστίζουν τρεις φορές ακριβότερα, ενώ οι Γερμανοί θεωρούν το ευρώ δικό τους νόμισμα και το ταυτίζουν με το μάρκο. Τέλος, επισήμανε ότι τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης χαράζουν την πολιτική τους κι αναθέτουν την υλοποίησή της σε άπειρους και χαμηλά αμειβόμενους εργαζόμενους. Για τη γερμανική κοινή γνώμη, η Ελλάδα έχει «σπάσει το νόμο» και γι’ αυτό πρέπει να «τιμωρηθεί».

Τελευταίος ομιλητής ήταν ο π. Ανδρέας Λάμπρου αν. μέλος του ΚΕΣΟ και ένας εκ των υπευθύνων ιερέων της ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ο οποίος επισήμανε ότι οι συνθήκες ζωής των οικογενειών έχουν αλλάξει άρδην. Τόνισε ότι πριν από την κρίση οι οικογένειες είχαν έναν δομημένο τρόπο ζωής που τώρα έχει ανατραπεί. Τα προβλήματα είναι πολλά, μεγάλο όμως είναι και το άγχος και η ανασφάλεια. Οι ενορίες, υπογράμμισε, είναι ανοιχτές και κάνουν ό, τι μπορούν. Σε κάθε συνάνθρωπό μας που πάσχει, βλέπουμε τον ίδιο τον Χριστό, είπε.

Τις εργασίες του συνεδρίου έκλεισε η διευθύντρια του ΚΕΣΟ κ. Μαίρη Πίνη, η οποία ευχαρίστησε τους ομιλητές και τους παρισταμένους για την παρουσία τους και το γόνιμο διάλογο.

Κορυφή σελίδας


Μεγάλη έκθεση για τον Ρήγα στο Βελεστίνο

Έκθεση για το Ρήγα Φεραίο θα διεξαχθεί από 4 -7 Οκτωβρίου, στη γενέτειρα του ήρωα, το Βελεστίνο. Το εκτιθέμενο υλικό προέρχεται από τη Βιβλιοθήκη του ίδιου, ενώ περιλαμβάνει ακόμη τις τρείς εκδόσεις των απάντων των έργων του Βελεστινλή, τα αντίτυπα των Επαναστατικών σε δέκα γλώσσες, αλλά και χειρόγραφα, μελέτες, βιβλία, περιοδικά κι εφημερίδες.

Ο Ρήγας, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, κ. Καραμπερόπουλο γνώρισε από κοντά την αρχαία δόξα της γενέτειράς του καθώς και των άλλων μνημείων της Μαγνησίας. Κι όλα αυτά τον οδήγησαν να κατανοήσει πόσο η ιστορική γνώση του παρελθόντος συμβάλλει στην αυτογνωσία, την αυτοσυνειδησία.

Στο τοπογραφικό διάγραμμα του Βελεστίνου που συντάσσει και το θέτει δίπλα στον τίτλο της Χάρτας και πάνω από την επιπεδογραφία των αρχαίων Αθηνών, εκεί ο Ρήγας - αναφέρει ο κ. Καραμπερόπουλος στο πλαίσιο εργασίας του- έχει αποτυπώσει τις αρχαιότητες, που είχε γνωρίσει στη νεανική του ηλικία: το αρχαίο στάδιο, το ωρολόγι αρχαιότατον, τη δημόσιο αγορά, το αρχαίο τρόπαιο στο γυναικωνίτη της εκκλησίας όπου εκκλησιάζονταν, τα ανάκτορα του Αδμήτου, την επιγραφή σε μάρμαρο που ήταν σε γεφύρι πέρα στο ρουμάνι, το ιερό δάσος δρυών, τα ερείπια αρχαιοτήτων στον Άγιο Χαράλαμπο και στην ακρόπολη των Φερών. Επίσης, την Υπέρεια Κρήνη ή Κεφαλόβρυσο αναγράφοντας και τέσσερα σχετικά αποσπάσματα για τις αρχαίες Φερές και την Υπέρεια Κρήνη, από την Ιλιάδα του Ομήρου, τον Στράβωνα, τον Σοφοκλή και τον Απολλώνιο τον Ρόδιο. Ο Ρήγας περπάτησε στις αρχαιότητες των Παγασσών με το υδραγωγείο τους, ενώ γράφει για τις αρχαιότητες στις Αμφανές, για την περιοχή, Λάμια, Αλυκές για το ακρωτήριο της Πύρρας και Δευκαλίωνος που λέγεται Αγκίστρι, καθώς επίσης μνημονεύει την απέναντι βραχονησίδα με το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου.

«Πρόκειται για σημαντική κοινωνικοπολιτική παρατήρηση. Αποτέλεσμα της σκλαβιάς έρχεται η αλλοτρίωση, η λησμονιά της γλώσσας και η αφομοίωση από τους κατακτητές. Μήνυμα διαχρονικό, που και σήμερα είναι επίκαιρο και θα πρέπει να προσεχθεί από τους Έλληνες. Ο Ρήγας, γενικότερα, ενδιαφέρεται για τις αρχαιότητες, γιατί γνωρίζει πως η γνώση τους συμβάλλει στην ιστορική σύνδεση με το παρελθόν. Μνημονεύει στον Νέο Ανάχαρσι τις αρχαίες πλάκες με επιγραφές, που αναφάνηκαν στον Άναυρο, ύστερα από μία πλημμύρα και ζητά να αντιγραφούν για να τυπώσει το περιεχόμενό του, ενώ παράλληλα αναγγέλλει πρώτος στην επιστημονική κοινότητα της Ευρώπης, τον τάφο του πατέρα της ιατρικής, Ιπποκράτη έξω από τη Λάρισσα, στο δρόμο προς τον Τύρναβο».

Επιπλέον, ο Ρήγας στο έργο του «Τα Ολύμπια» μας δίνει τη σημαντική πληροφορία ότι τα Ολυμπιακά αγωνίσματα (άλμα, δρόμος, ρίξιμο λιθαριού, πάλη, παγκράτιον) διατηρούνταν στην εποχή του στη Θεσσαλία και σε όλη την Ελλάδα, στοιχείο δηλωτικό της διαχρονικότητας των αγωνισμάτων και της διατήρησης της ιστορικής συνείδησης των σκλαβωμένων Ελλήνων.

Το γεγονός πραγματοποιείται στο πλαίσιο του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου «Φεραί- Βελεστίνο- Ρήγας» υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Οι εργασίες του Συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν στις αίθουσες του Δημοτικού Σχολείου Βελεστίνου, εκτός από την εναρκτήρια Συνεδρίαση της Πέμπτης 4 Oκτωβρίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Πνευματικό Kέντρο Bελεστίνου.

Κορυφή σελίδας


Παλαιοχριστιανική Βασιλική στη Βουλγαρία έφεραν στο φως οι αρχαιολόγοι

Κολυμβήθρες, που χρονολογούνται στους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού ανακαλύφθηκαν σε αρχαίο φρούριο κοντά στο ακρωτήριο Άγιος Αθανάσιος, στη Βάρνα της Μαύρης Θάλασσας.

Μαζί με αυτές τις παλαιοχριστιανικές κολυμβήθρες του 5ου αιώνα, οι βούλγαροι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως και τα θεμέλια βασιλικής της ίδιας εποχής ενώ δίπλα τους εντοπίσθηκαν και άλλα θεμέλια, αυτή τη φορά ενός οικήματος, το οποίο θεωρείται, ότι ήταν η κατοικία τοπικού επισκόπου.

Πρόκειται για ευρήματα μοναδικά αυτής της ιστορικής περιόδου στην περιοχή, γι΄ αυτό και αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερη προσοχή από τους αρχαιολόγους.

Τα ευρήματα μάλιστα δεν σταματούν εδώ, καθώς από τις ανασκαφές αποκαλύφθηκαν επίσης μία πηγή, που πιστεύεται ότι χρησιμοποιούνταν για το άγιασμα, επίσης ένα οινοποιείο, ένα λουτρό και ένας κλίβανος για κεραμικά.

Συνολικά εντοπίσθηκαν τρεις κολυμβήθρες, η μία από τις οποίες είναι μέσα στη βασιλική και οι δύο άλλες μερικά μέτρα μακρύτερα, η μία πάνω στην άλλη, αφού η πρώτη είναι του 5ου και η δεύτερη του 6ου αιώνα. Αυτές ακριβώς οι κολυμβήθρες έχουν σχήμα σταυρού.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες κατά τον 5ο και τον 6ο αιώνα οι πρακτικές και οι τελετουργίες στον Χριστιανισμό ποίκιλλαν και μεταβάλλονταν διαρκώς, γεγονός που εξηγεί την ύπαρξη της τρίτης λεκάνης βάπτισης χωρίς το σχήμα του σταυρού.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ