!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> Ecclesia Report  




Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 538, 8 Μαρτίου 2012            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο Μακαριώτατος στην Ιεραρχία

Στο φως παλαιοχριστιανική Βασιλική με εντυπωσιακά ψηφιδωτά

Το Άγιον Όρος στο ραδιόφωνο της Εκκλησίας 89,5

Επίτιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Αθηνών ο Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης

Η Εκκλησία στο πλευρό της ακριτικής Θράκης




Η Εκκλησία μπροστά στην κρίση του τόπου μας


του Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας




ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Ο Μακαριώτατος στην Ιεραρχία

[…] Νομίζω ότι δεν είναι ανάγκη να περιγράψω τα συμβαίνοντα μέσα και γύρω μας αφού και σεις ως υπεύθυνοι ποιμένες συγκεκριμένων περιοχών ιδιαίτερα των μεγαλουπόλεων, ζήτε τις καθημερινές ανάγκες. Η φτώχεια, η ανεργία, η ανασφάλεια, η ένδεια κάθε μέρα και περισσότερο μας αγγίζουν. θα επαναλάβω μια φράση πρεσβυτέρου αγαπητού μας αδελφού που είναι ανακεφαλαίωσις των παραπάνω: Η χώρα μας βρίσκεται σε δοκιμασία.

Η όλη κατάστασις μας θυμίζει την περιγραφή του Γρηγορίου Νύσσης: «Οι σημερινοί καιροί μας έφεραν σωρεία από γυμνούς και αστέγους. Ένα πλήθος στέκεται μπροστά στη θύρα του καθενός. Παντού βλέπετε το χέρι να είναι απλωμένο και να ζητά… Σ’ αυτούς σπίτι είναι η ύπαιθρος, καταφύγιο οι στοές και τα σταυροδρόμια και τα πιο εγκαταλελειμμένα μέρη της αγοράς. Σαν τα νυχτοπούλια και τις κουκουβάγιες που φωλιάζουν στις τρύπες. Τα ρούχα τους είναι κουρελιασμένα. Έσοδά τους είναι οι καλές διαθέσεις των φιλανθρώπων• τροφή τους ο,τιδήποτε πέσει από τους περαστικούς• ποτό τους η πηγή της πόλεως, όπως ακριβώς και για τα ζώα• κύπελλό τους οι άδειες παλάμες• θησαυρός τους η τσέπη τους, όταν δεν έχει τρύπες και κρατάει ο,τι της βάζουν μέσα• τραπέζι τους τα ενωμένα γόνατά τους• κρεβάτι τους το χώμα• λουτρό τους ο απέριττος ποταμός ή η λίμνη που ο Θεός έδωσε για όλους. Η ζωή τους είναι πλανόδια και πρωτόγονη όχι γιατί ήταν έτσι απ’ την αρχή, αλλά εξ αιτίας ατυχημάτων και ανάγκης».

Η Εκκλησία πάντοτε δια μέσου των αιώνων συνδεδεμένη με την Ιστορία αυτού του τόπου στάθηκε πλάι του, έστω και αν πολλάκις αγνοήθηκε, περιφρονήθηκε, αδικήθηκε και είδε τον εαυτό της να εκτοπίζεται στο περιθώριο.

Δεν θα ήθελα να συνεχίσω τον λόγο επ᾽ αυτού ούτε να αναφερθώ στα θέματα, που θα μας απασχολήσουν αφού αυτά είναι ήδη καταχωρημένα στην Ημερησία Διάταξη.

Η ΔΙΣ κατά την συνεδρία της 17ης παρελθόντος μηνός απεφάσισε να αλλάξει το μέχρι τότε προγραμματισμένο κύριο θέμα της «Ημερησίας Διατάξεως, και πρότεινε αντ’ αυτού να είναι το συζητησόμενο: Η Εκκλησία μας προ της κρίσης της χώρας μας».

Προβάλλουν δύο ερωτήματα: Τι πταίει; Τι κάνουμε; Προτιμώ να ρίξουμε το βάρος στο δεύτερο ερώτημα.

Θα ήθελα να επικεντρώσω τις σκέψεις μου μόνο σε μερικά κρίσιμα ζητήματα για την πορεία της Εκκλησίας μας στους δύσκολους καιρούς και περιστάσεις που διανοίγονται μπροστά μας και να κάνω κάποιες επισημάνσεις:


Α. Πρώτος στόχος η σωστή και συνεχής διαποίμανση του λαού μας.

Η Εκκλησία μας δεν έπαψε ποτέ να λειτουργεί ως μητέρα. Πάντοτε, ιδιαίτερα στις δύσκολες ώρες των δοκιμασιών, ο σύνδεσμος γίνεται πιο δυνατός. Το έργο της κατήχησης της στήριξης της ελπίδος, της όποιας συμπαράστασης στο μέτρο του δυνατού, της πνευματικής καλλιέργειας ανήκουν στο πλαίσιο της αποστολής της. Αυτή η διακονία πρέπει να ενταθεί περισσότερο.


Β. Ανάγκη ενότητος όλων μας.

Η άσχημη εικόνα της πατρίδος μας των τελευταίων χρόνων και ιδιαίτερα η αλληλοϋπονόμευση, πρέπει να μας διδάξει όλους μέσα στο χώρο αυτό, να μην επιτρέψουμε να εισβάλουν και στο σώμα μας διχαστικά δαιμόνια. Ζούμε τον καιρό αυτό συγκινητικά φαινόμενα της αγάπης και της αφοσιώσεως του λαού μας προς την Εκκλησία. Μη τον απογοητεύσουμε.

Η εμπειρία μου με πείθει και θέλω να σας διαβεβαιώσω, ότι και στις ημέρες μας με την Χάρη του Θεού όλοι όσοι κατέχουν επισκοπική θέση μέσα στην αίθουσα αυτή, αγαπούν με κάθε θυσία την Εκκλησία μας με όσα αυτή πρεσβεύει και διδάσκει. Δεν υπάρχει κανένας ρίψασπις, κανένας προδότης. Και αν μερικές φορές κατά το ανθρώπινο προβάλουν παρεξηγήσιμες θέσεις, διαφορετικές συμπεριφορές, εγωιστικά φαινόμενα, οφείλουμε να ανατρέξουμε στη διδαχή του Χριστού μας, στο παράδειγμα των Πατέρων και των αγίων της Εκκλησίας και με ευαγγελικό τρόπο, να δώσουμε ευεργετικές λύσεις, ανάπαυση στις διαφορές μας. Έτσι ώστε να μπορούμε κατάματα να λέμε στα παιδιά μας: «Έρχου και ίδε».

- Στην Ορθοδοξία δεν ρίχνουμε τον αδερφό στην Πυρά, ούτε η Ιερή Εξέταση βρήκε χώρο στην Ορθόδοξη πίστη και στην Παράδοσή μας.


Γ. Προσοχή στις μισές αλήθειες που κυκλοφορούν.

Στην εποχή της πληροφόρησης είναι φυσικό η πλούσια τεχνογνωσία με έντυπα, με άλλα σύγχρονα μέσα να μας πολιορκεί.

Οι ιδέες, οι πολλές ιδέες, η παραπληροφόρηση, οι σκοπιμότητες μας κατακλύζουν και δημιουργούν συγχύσεις. Η προπαγάνδα δυστυχώς κατάφερε στην εποχή μας το ψέμα να το παρουσιάζει ως αλήθεια, την ασχήμια ως ομορφιά, το κακό ως καλό.

Μέσα σ’ αυτόν τον ανταγωνιστικό αγώνα δεν λείπουν προσπάθειες που με ένα φασιστικό τρόπο φιλοδοξούν να «διορθώσουν» και να «σώσουν» την Εκκλησία.

Και είναι αλήθεια ο,τι είναι σοβαρό, και χρήσιμο θα το χρειασθούμε και θα το χρησιμοποιήσουμε. Απέχη, όμως, αυτό πολύ από τη λανθασμένη προσπάθεια «χειραγωγήσεως της Εκκλησιαστικής μας διοικήσεως».


Δ. Επιδίωξη συνεργασίας Εκκλησίας και Πολιτείας.

Τούτο είναι αναγκαίο στους δύσκολους καιρούς μας περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Τελευταία έγιναν φιλότιμες προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή. Τα αποτελέσματα δεν ήσαν τα επιθυμητά. Υπήρξαν πολιτικά πρόσωπα που ενίσχυσαν την προσπάθεια αυτή και οφείλω από τη θέση αυτή να τα ευχαριστήσω. Το γενικότερο όμως κλίμα ήταν αδιάφορο, μία δαιμονιώδης γραφειοκρατία και ο παραγοντισμός ασήμαντων λειτουργών που μάλλον δυσκολεύουν παρά εξυπηρετούν έκαμαν τις προσπάθειες αναποτελεσματικές.

- Ιδιαίτερα σήμερα μπροστά στην πνευματική κρίση που ακολουθείται και από άλλες κρίσεις όπως η οικονομική που μας μαστίζει είναι απαραίτητη η δική μας συμβολή. Η Ιστορία μας, ο πολιτισμός μας, η γλώσσα μας, η αξιοπρέπειά μας, η εθνική μας υπερηφάνεια, ο αλληλοσεβασμός να μην καταντήσουν στη χώρα που γεννήθηκε η Δημοκρατία «είδη εν ανεπάρκεια».

Κορυφή σελίδας


Στο φως παλαιοχριστιανική Βασιλική με εντυπωσιακά ψηφιδωτά

Ένας σεισμός την κατέστρεψε, μία νεροποντή την αποκάλυψε. Ο λόγος για μία άγνωστη ως σήμερα, μεγάλων διαστάσεων παλαιοχριστιανική βασιλική με βοηθητικά προσκτίσματα, που ήρθε στο φως στην παραλία Λιβανατών, στα 70 χιλιόμετρα από τη Λαμία, σε έναν ιδιόκτητο ελαιώνα, ύστερα από ισχυρή νεροσυρμή που έφερε στην επιφάνεια κατ΄ αρχάς ένα μικρό τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου. Ήταν μόνον η αρχή.

Η σωστική έρευνα της 24ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, υπό την επίβλεψη του αρχαιολόγου δρ Γεωργίου Κακαβά, διευθυντή σήμερα του Νομισματικού Μουσείου Αθήνας θα αποκάλυπτε ένα εντυπωσιακό, θρησκευτικό, κτιριακό σύνολο του 5ου μ. Χ. αιώνα κοσμημένο σε μεγάλη έκταση από περίτεχνα ψηφιδωτά δάπεδα με πολύχρωμα γεωμετρικά, φυτικά και ζωικά θέματα και επιπλέον, σε περίοπτη θέση, με την ψηφοθετημένη κτητορική επιγραφή του: ΥΠΕΡ EYXHC ΚΕ CΩΤΗΡΙΑC… / ΕΑΥΤΟΥ ΚΕ ΠΑΝΤΟC ΤΟΥ ΟΙΚΟΥ [ΑΥΤΟΥ]… / Ο ΘΑΥΜ (ΑCΙΩΤΑΤΟC) ΕΚ ΘΕΜΕΛΙΩΝ EKTICEN…

«Τα ανασκαφικά δεδομένα και κυρίως η επιγραφή, ο λίθινος στυλοβάτης πάνω στον οποίο πακτωνόταν το τέμπλο, τα μαρμάρινα τμήματα κιόνων και κιονίσκων, τα θραύσματα των καλοδουλεμένων υαλοπινάκων και κεράμων στέγασης, οι ευρείς στέρεοι τοίχοι, ο προσανατολισμός και η δομή του κτίσματος επιτρέπουν την υπόθεση ότι πρόκειται για μία παλαιοχριστιανική βασιλική. Επιπλέον η υψηλή τέχνη και η στερεή τεχνική των ψηφιδωτών σε συνδυασμό με την εκπληκτική ποικιλοχρωμία και τη φυσιοκρατική απόδοση των θεμάτων τους, μας οδηγούν να αποδώσουμε την κατασκευή τους σε τεχνίτες, ψηφιδογράφους και ψηφοθέτες, μέλη ενός καλά οργανωμένου εργαστηρίου, που δρούσε πιθανότατα στην ευρύτερη περιοχή κατά τη διάρκεια του 5ου αιώνα», είπε κατά την ομιλία του - ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της έρευνας - στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ο κ. Κακαβάς.

Όπως περιέγραψε μάλιστα ο ίδιος η ανασκαφή, που έγινε το 2009 αποκάλυπτε καθημερινά, πολύχρωμα ψηφιδωτά δάπεδα υψηλής τέχνης και τεχνικής με πέρδικες εξαιρετικής ευκρίνειας, δελφίνια, ψάρια, σουπιές, χέλια, χτένια, πολύχρωμα φυτά και σύνθετα γεωμετρικά κοσμήματα. Ξεχωριστό ήταν το ενδιαφέρον της κτητορικής επιγραφής, η οποία είναι γραμμένη στα ελληνικά μέσα σε «tabula ansata» (ρωμαϊκό σχήμα πινακίδας με λαβές) πίσω από την είσοδο του ιερού βήματος. Και όπως προκύπτει από αυτήν κτήτορας ήταν κάποιος, που κατείχε το τιμητικό αξίωμα του «θαυμασιωτάτου», τίτλο που έφεραν οι χαμηλόβαθμοι αυτοκρατορικοί αξιωματούχοι ή κάποιοι διαπρεπείς τοπικοί άρχοντες από τον 4ο έως και τα τέλη του 5ου μ. Χ. αιώνα.

Η κατάρρευση της βασιλικής από σεισμό εξάλλου απασχόλησε ιδιαίτερα την αρχαιολογική έρευνα, δεδομένου ότι θεωρείται πιθανό να συνέβη αυτό από τον ισχυρό σεισμό του 551, που δημιούργησε ένα από τα μεγαλύτερα καταγεγραμμένα, μετασεισμικά θαλάσσια κύματα, ένα τσουνάμι δηλαδή. Και πράγματι, ο ιστορικός Προκόπιος περιγράφει έναν ισχυρό σεισμό, που έπληξε το 551 την κεντρική Ελλάδα, από τον Κρισαίο κόλπο και τη Βοιωτία έως την Ανατολική Λοκρίδα και τις ακτές του Μαλιακού κόλπου, ο οποίος μάλιστα, συνοδευόμενος από πελώρια θαλάσσια σεισμικά κύματα προκάλεσε τεράστιες ζημιές στο έδαφος, κατέστρεψε πολλά χωριά, ισοπέδωσε οκτώ πόλεις και βύθισε στη θάλασσα πολλά από τα οικοδομήματά τους.

«Ήταν εκείνη τη χρονική περίοδο που εξωπραγματικοί ασυνήθιστοι σεισμοί έγιναν στην Ελλάδα, όπου και στη Βοιωτία και στην Αχαΐα και στην περιοχή του Κρισαίου κόλπου, δηλαδή του κόλπου της Ιτέας, ταρακουνήθηκαν άσχημα», γράφει ο Προκόπιος. Και πιο κάτω: «Η γη σε πολλά σημεία άνοιξε και χάσματα δημιουργήθηκαν. Στον κόλπο ανάμεσα στη Θεσσαλία και τη Βοιωτία ένα ξαφνικό θαλάσσιο κύμα έπληξε τις πόλεις του Εχίνου και της Σκάρφειας. Προχωρώντας μέσα στην ξηρά κατέκλυσε τις πόλεις και τις ισοπέδωσε ακαριαία. Και για πολύ καιρό η ενδοχώρα ήταν πλημμυρισμένη κατά αυτό τον τρόπο, τόσο που οι άνθρωποι για αρκετό χρονικό διάστημα μπορούσαν να περπατούν στα νησιά του κόλπου, από τη στιγμή που το νερό της θάλασσας, είχε εγκαταλείψει τη σωστή του θέση και σκορπίστηκε προς την ξηρά, κατά περίεργο τρόπο ως τα βουνά...».

Οπως είπε εξάλλου ο κ. Κακαβάς «Πολλοί σύγχρονοι ειδικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι η περιγραφή του Προκοπίου καταγράφει μια σεισμική διέγερση σε ευρεία περιοχή της κεντρικής Ελλάδας και μπορεί να αποδοθεί σε τρεις σεισμικές ακολουθίες με τρεις αντίστοιχους κύριους σεισμούς και μετασεισμικές δονήσεις: στον κόλπο του Μαλιακού με ένταση 6.7 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ, στο βορειοανατολικό Κορινθιακό κόλπο με ένταση 7.0 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ και στον Πατραϊκό κόλπο με ένταση 6.5 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ». Σύμφωνα με τον ίδιο τα ανωτέρω επιβεβαιώνουν και ως τώρα ανασκαφικά δεδομένα στην περιοχή της Ανατολικής Λοκρίδας καθώς αποδεικνύεται ότι παρήκμασαν ή καταστράφηκαν ολοσχερώς πολλές πόλεις.

Πηγή: Το Βήμα (06/3/2012)

Κορυφή σελίδας


Το Άγιον Όρος στο ραδιόφωνο της Εκκλησίας 89,5

Το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας της Ελλάδος 89,5 παρουσιάζει, από την Δευτέρα 12/3/2012 έως και την Παρασκευή 6/4/2012 μεγάλο αφιέρωμα στο Άγιον Όρος.

Γίνεται αναφορά στην ιστορία του Άθωνα, στο παρελθόν και στο παρόν της Βυζαντινής Μοναστικής Πολιτείας και επιχειρείται να φωτιστεί το μέλλον της. Παρουσιάζονται το κάθε ένα από τα 20 μοναστήρια του Αγίου Όρους, καθώς και οι Αθωνικές Σκήτες, τα Καθίσματα και τα Αγιάσματα. Ειδική αναφορά γίνεται στο Καθολικό καθώς και στα κειμήλια κάθε Ιεράς Μονής. Αναδεικνύεται επίσης, η καθημερινή ζωή των μοναχών και γίνεται προσπάθεια ψηλάφησης της Αγιορείτικης πνευματικής ζωής. Επιπλέον, γίνεται προσπάθεια να γίνει ευρύτερα γνωστή η προσφορά του Αγιορείτικου μοναχισμού τόσο στην εν γένει Εκκλησιαστική ζωή, όσο και στο σύγχρονα κοινωνικό γίγνεσθαι και ειδικότερα στα γράμματα και στις τέχνες. Κατά τη διάρκεια του αφιερώματος παρουσιάζονται οσιακές μορφές του Αγίου Όρους και ακούγονται κείμενα σύγχρονων Αγιορειτών. Τέλος, στην ζώνη της Μουσικής των Αγγέλων μπορεί να ακούσει κανείς επίκαιρους Αγιορείτικους Εκκλησιαστικούς ύμνους.

Μιλούν κληρικοί, ηγούμενοι μοναστηριών, Αγιορείτες μοναχοί, ιστορικοί, συγγραφείς, μουσικοί, ερευνητές, που φωτίζουν την υπερχιλιετή ιστορία και προσφορά του Αγίου Όρους αλλά και επισημαίνουν την σημασία του για την Εκκλησία και τον κόσμο σήμερα.

Κορυφή σελίδας


Επίτιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Αθηνών ο Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Περγάμου γεννήθηκε το 1931 στο Καταφύγιο Κοζάνης. Είναι συγγραφέας πολυάριθμων επιστημονικών μελετών και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Σπούδασε στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια στη Θεολογική Σχολή Αθηνών. Η διδακτορική του διατριβή στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών είχε θέμα: «Η ενότης της Εκκλησίας εν τη Θ. Ευχαριστία και τω Επισκόπω». Αναγορεύτηκε Διδάκτωρ της Θεολογίας το 1965. Δίδαξε Δογματική Θεολογία στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και διετέλεσε Καθηγητής της Συστηματικής Θεολογίας των Πανεπιστημίων της Γλασκώβης, της Γενεύης, του Λονδίνου, του Γρηγοριανού Πανεπιστημίου της Ρώμης και της Θεσσαλονίκης. Ο Μητροπολίτης Περγάμου διετέλεσε Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών για το 2002.

Κορυφή σελίδας


Η Εκκλησία στο πλευρό της ακριτικής Θράκης

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος κατά την πρώτη συνεδρία της ενέκρινε τον κατάλογο των δικαιούχων του επιδόματος για το τρίτο τέκνο στη Θράκη, για το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2012. Οι οικογένειες που θα λάβουν το επίδομα είναι 816 και το ποσό ανέρχεται στα 163.200,00 €.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ