Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 476, 6 Ιουνίου 2011            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

«Πού πάμε;» Άρθρο του Αρχιεπισκόπου στον Κυριακάτικο Τύπο

Πρώτη “Αποστολή” για την Κινητή Μονάδα Υγείας της Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Η Ιστορία του Βυζαντίου ξετυλίγεται στους Δελφούς






Παγκόσμια ημέρα για το Περιβάλλον
Διαβάστε το μήνυμα του Μακαριωτάτου





ΕΙΔΗΣΕΙΣ


«Πού πάμε;» Άρθρο του Αρχιεπισκόπου στον Κυριακάτικο Τύπο

Σε τέτοιες κρίσιμες ώρες που περνά ο τόπος μας ο δημόσιος λόγος γίνεται δύσκολο άθλημα. Από τη μια είναι δημοφιλής η ανέξοδη επιλογή να γίνει καταγγελτικός, αλλά κινδυνεύει να χάσει την επαφή με την πραγματικότητα, αν προσπαθήσει να γίνει παρηγορητικός και ενισχυτικός. Και όμως, πρέπει να αρθρωθεί λόγος.

Από ολοένα και περισσότερους διατυπώνεται η άποψη πως η έξοδος από την οικονομική κρίση στην οποία έχουμε βρεθεί θα διευκολυνθή αν συνοδεύεται από ριζική αλλαγή νοοτροπίας. Αλλαγή δηλαδή των στάσεών μας απέναντι στη ζωή και στη κοινωνία. Οι ημέρες μας ευνοούν τους στοχασμούς μας σχετικά με αυτή την αλλαγή σελίδας.

Τα σφάλματα που διαπράξαμε ως λαός και τα οποία μας έφεραν σε αυτό το κατάντημα είναι ήδη γνωστά και χιλιοειπωμένα. Θα ήθελα όμως να επισημάνω πως οι προδιαγραφές για μιαν υγιέστερη κοινωνική ζωή είχαν διατυπωθεί αιώνες πριν, μέσα από την θεολογική μας παράδοση.

Για παράδειγμα ως προς την ανάγκη ενότητος, τόσο σπάνιας για το έθνος μας, ο Απόστολος Παύλος είχε συμβουλεύσει: "Προσέξτε γιατί αν δαγκώνει ο ένας τον άλλο θα αλληλοεξοντωθήτε μεταξύ σας". Ο Μέγας Βασίλειος είχε επισημάνει ότι "κάθε τι στη φύση και όλα τα ανθρώπινα πράγματα έχουν όρια και τέλος εκτός από τον τόκο (!)", υποδεικνύοντας έτσι την οιονεί μεταφυσική προέκταση που λαμβάνει το χρήμα στις συνειδήσεις, όταν κυριαρχεί η απληστία, μια διάσταση που φέρει πελώρια ευθύνη για τις σημερινές τρομακτικές ανισότητες.

Εξ άλλου ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος συνιστά κάτι που φαίνεται να λησμονήσαμε: "Κανείς από όσους ασκούν χειρωνακτικό επάγγελμα να μην ντρέπεται, αλλά να ντρέπονται, όσοι τρέφονται άδικα και μένουν αργοί" προσθέτοντας ότι "τα γνωρίσματα του αληθινά φιλοσοφημένου και καλλιεργημένου ανθρώπου είναι η περιφρόνηση του πλούτου και της δόξας, καθώς και το να είναι ανώτερος από φθόνο και κάθε πάθος".

Ακόμη, ο ησυχαστής άγιος Γρηγόριος Παλαμάς με τόλμη καταγγέλει ως πλεονέκτη "όχι μόνο εκείνον που σφετερίζεται τα ξένα αλλά και αυτόν που που οικειοποιείται τα κοινά, δηλαδή όχι μόνον εκείνον που αδικεί κάποιον άλλο αλλά και αυτόν που δεν μεταδίδει στους έχοντες ανάγκη από αυτά που νόμιμα απέκτησε".

Παραθέτω ελάχιστα παραδείγματα, απλώς ενδεικτικά, από τις άφθονες εκείνες παρακαταθήκες αληθινής πνευματικότητος που μας κληροδότησαν οι άγιοι πρόγονοί μας. Εμείς απλώς διαπιστώνουμε πόσο μικροί σταθήκαμε απέναντι σε αυτές τις παραινέσεις και ότι τώρα απλώς θερίζουμε τις συνέπειες της αφροσύνης μας.

Οπωσδήποτε θα μπορούσε να ακουστεί εδώ ο αντίλογος:

Οι παραπάνω θέσεις αντανακλούν μια γενικότερη ηθική υπευθυνότητα την οποία ενδεχομένως συμμερίζονται και άνθρωποι μη πιστοί. Είναι αλήθεια αυτό και πράγματι τιμούμε τους αδελφούς μας που αγωνίζονται να παραμένουν ακέραιοι και συνεπείς, με ηθικές αρχές χωρίς να έχουν την αναφορά τους στην θρησκευτική πίστη. Στηρίζουν την κοινωνία και αποτελούν παραδείγματα για όλους μας. Όμως δεν είναι δυνατό να παρασιωπήσουμε το ξεχωριστό κίνητρο της ηθικότητας των πιστών χριστιανών: την επίγνωση ότι κάθε συνάνθρωπος αποτελεί εικόνα Θεού και γι' αυτό κάθε μορφή αδικίας προσβάλλει τον Ίδιο τον Δημιουργό. Η ένταξη στον εκκλησιαστικό τρόπο ζωής προσφέρει το πλεονέκτημα της ηθικής στάσης όχι απλώς ως υπακοής σε αφηρημένες αρχές αλλά ως αγάπης προς τα ζωντανά πρόσωπα του Θεού και των εικόνων Του.

Μια τέτοια στάση ζωής έχει εμπνεύσει πολλές και ποικίλες μορφές κοινωνικής συμπαράστασης. Στον εκκλησιαστικό χώρο, εκτός από την αθόρυβη συμπαράσταση στα ποικίλα προβλήματα των ανθρώπων την οποίαν έχουν επωμισθεί οι κληρικοί μας, έχουμε συχνά την ευλογία να συναντούμε αξιοζήλευτες δράσεις κοινωνικής υπευθυνότητος των λαϊκών αδελφών μας, πάντα εθελοντικές, αφανή στήριξη στην οικογένεια, εργασία σε συσσίτια, φροντίδα απόρων, συμπαράσταση σε εφήβους και νέους, μέριμνα για μετανάστες, ιεραποστολή σε μακρυνές και δύσκολες χώρες, προσφορά σε νεανικές ομάδες και κατασκηνώσεις και άλλα πολλά. Αν σε αυτές προστεθούν και οι ανθρωπιστικές δράσεις από μη εκκλησιαστικούς χώρους καθώς και οι διάφορες μορφές αυτοοργάνωσης με στόχο την κοινωνική αλληλεγγύη οι οποίες εμφανίζονται τελευταία, τότε μάλλον δικαιούμαστε να ελπίζουμε. Ο λαός μας διαθέτει ακόμη μεγάλα αποθέματα ανθρωπιάς και δυναμισμού.

Αλλά δεν αρκούν. Χρειάζεται να κινητοποιηθεί μεγαλύτερο τμήμα της κοινωνίας μας. Το κυριώτερο: απαιτείται μια εμβάθυνση στην πνευματική μας κληρονομιά, ώστε να προκύψει μια νέα ιεράρχηση των αξιών μας.

Καθώς ατενίζουμε με δέος και σφίξιμο καρδιάς τα οικονομικά μέτρα για την έξοδο από την κρίση, ταυτόχρονα αγνοούμε και αναρωτιόμαστε ποιό τοπίο θα αντικρύσουμε βγαίνοντας από αυτήν; Ποιές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις θα έχουν τα εν λόγω μέτρα στην οικογένεια, στις εργασιακές σχέσεις, στα όνειρα της νεολαίας; Σε ποιά κατάσταση θα βρεθούν, με τα νέα δεδομένα, η ελληνική κοινωνία και (γιατί όχι;) η ελληνική πολιτεία μέσα στη διεθνή πραγματικότητα; Ποιό κοινωνικό ήθος θα γεννηθή αύριο;

Θα αποτελεί μοιραίο λάθος να παρακολουθούμε παθητικά αυτή τη διεργασία σχηματισμού του νέου τοπίου. Εφ' όσον λιγότερο η περισσότερο, υπήρξαμε όλοι μέρος της κρίσεως, μπορούμε να γίνουμε μέρος της αλλαγής. Έχουμε και τη δυνατότητα και το καθήκον να συμβάλουμε στη διαμόρφωση της υγιέστερης κοινωνίας που όλοι επιθυμούμε και οραματιζόμαστε. Μόνο που για το έργο αυτό χρειαζόμαστε τον κατάλληλο πνευματικό εξοπλισμό.

Θα αρπάξουμε την ευκαιρία;

Κορυφή σελίδας


Πρώτη “Αποστολή” για την Κινητή Μονάδα Υγείας της Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Στον Ι. Ναό Αγίου Νικολάου Αχαρνών βρέθηκε το Σάββατο το πρωί η Κινητή Μονάδα Υγείας της Μ.Κ.Ο. "Αποστολή" της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Οι γιατροί και οι νοσηλευτές της μονάδας αντιμετώπισαν τα προβλήματα δεκάδων άπορων ενοριτών του Ι. Ναού Αγίου Νικολάου Αχαρνών. Τους έκαναν προληπτικές εξετάσεις, πήραν δείγματα αίματος και παρείχαν ιατρικές συμβουλές για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων θα τους αποσταλούν μέσω του Νοσοκομείου "Ευαγγελισμός" με το οποίο έχει αναπτύξει άριστη συνεργασία η Ι. Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Σύντομα μέσω του iaath.gr θα ανακοινωθεί το πλήρες και αναλυτικό πρόγραμμα των επισκέψεων των Κινητών Μονάδων Υγείας της ΜΚΟ "Αποστολή" στις Ενορίες της Αθήνας.

Κορυφή σελίδας


Η Ιστορία του Βυζαντίου ξετυλίγεται στους Δελφούς

«Το Βυζάντιο στην ιστορική του συνέχεια» είναι το θέμα του διεθνούς συμποσίου που θα πραγματοποιηθεί εφέτος στο Δελφούς, στο πλαίσιο του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, το οποίο διοργανώνεται για 17η χρονιά. Μια έκθεση βρίσκεται στο επίκεντρο, ενώ παράλληλα θα γίνουν συναυλίες, σεμινάρια, θεατρικές και μουσικές παραστάσεις. Ημερομηνία εκκίνησης είναι η 28η Ιουνίου και η διάρκεια των εκδηλώσεων είναι ένας μήνας.

Το ερώτημα «Ποια η συνέχεια της μεγάλης χιλιόχρονης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας στην ιστορία;» θα ξεκινήσει το τριήμερο Διεθνές Συμπόσιο (8-10/7) στο οποίο θα κληθούν να απαντήσουν είκοσι «Σοφοί της Βυζαντινής Ιστορίας και Πολιτισμού που συγκεντρωθούν στους Δελφούς.

Οι θεματικές ενότητες του συμποσίου είναι οι εξής: Το Βυζάντιο και η Ελληνορωμαϊκή Αρχαιότητα, η ακτινοβολία του Βυζαντίου, τα κατάλοιπα βυζαντινά στα μεταβυζαντινά χρόνια καθώς και το Βυζάντιο σήμερα. Ομιλητές είναι η Ελένη Αρβελέρ, πρόεδρος το Δ.Σ. του Κέντρου Δελφών, και οι Χριστίνα Αγγελίδη (Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών-Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών), Sylvain Gouguenheim (Εcole Normale Superieure της Λυών), Nergis Gόnsenin (Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης), Ελισάβετ Ζαχαριάδου (Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών), Sergey Karpov (Κρατικό Πανεπιστήμιο Μόσχας Lomonosov), Νίκη- Αικατερίνη Κουτράκου (Ινστιτούτο Ελληνοανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών-ΙΕΑΑΣ), Ερση Μαθιοπούλου-Τορναρίτου (Πανεπιστήμιο Βόννης, Πανεπιστήμιο Κολωνίας), Ljubomir Maksimovic (Ινστιτούτο Βυζαντινών Σπουδών- Ακαδημία Επιστημών και Τεχνών της Σερβίας), Χρύσα Μαλτέζου (Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας), Μιχάλης Μερακλής (Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Χαράλαμπος Μπούρας (Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο), Μαρία Νυσταζοπούλου- Πελεκίδου (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), Παναγιώτης Ροϊλός (Πανεπιστήμιο Harvard), Silvia Ronchey (Πανεπιστήμιο της Σιένα), Δημήτρης Σταματόπουλος (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), Ιωάννης Ταρνανίδης (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), Αναστασία Τούρτα (Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων), Σπύρος Τρωιάνος (Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Asnu-Bilban Υalηin (Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης).

Με τον τίτλο «Λατρεία και προσκυνήματα μετά την Αλωση», πραγματοποιείται η έκθεση μέσα από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, που εγκαινιάζεται την Τρίτη 28 Ιουνίου στην Αίθουσα Εκθέσεων Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών - η οποία θα διαρκέσει για έναν μήνα. Υπό την επιμέλεια της δρος Αναστασίας Δρανδάκη, η οποία είναι και επιμελήτρια της Βυζαντινής Συλλογής του Μουσείου Μπενάκη, η έκθεση περιλαμβάνει 66 αντικείμενα, πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Η θρησκευτική ζωγραφική και τα λειτουργικά σκεύη ανάμεσα σε ανατολή και δύση, οι τοπικές λατρείες και τα προσκυνήματα των Ελλήνων, από τον 15ο έως τον 19ο αιώνα, θα αποτελέσουν τους βασικούς άξονες της έκθεσης.

Τα Σεμινάρια με θέμα την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και τον Ελληνικό Πολιτισμό (18- 28 Ιουλίου) έχουν στόχο την επιμόρφωση καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης στα Αρχαία Ελληνικά και φετινό πρόγραμμα απευθύνεται σε καθηγητές-φιλολόγους από την Πορτογαλία και τη Βραζιλία καθώς επίσης και σε μεταπτυχιακούς φοιτητές.

Τέλος, θα πραγματοποιηθούν Συναυλίες Βυζαντινής Μουσικής από τον Βυζαντινό Χορό Ηδύμελον (8-10/7) καθώς από την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία του Λυκούργου Αγγελόπουλου (στις 10/7) καθώς και θεατρικές παραστάσεις («Ανθρώπινη Φωνή» του Κοκτό και «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη).

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ