Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 394, 31 Μαΐου 2010            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Προσκύνημα στον Όσιο Ιωάννη το Ρώσο

Ημερίδα της Ιεράς Συνόδου για τους ποιμαντικούς συνεργάτες

Η «προσήλωση στα πάτρια» μαγιά για την ενσωμάτωση των ξένων σε έναν ενιαίο πολιτισμό

Το αίτημα της θεολογίας της συνάφειας στην Ορθοδοξία

Η Αρχιεπισκοπή για το Περιβάλλον

Έκθεση Αγιογραφίας στη Γλυφάδα



Edwin Pears


Η Έφοδος, η Κατάληψη
και η Λεηλασία της Πόλης




ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Προσκύνημα στον Όσιο Ιωάννη το Ρώσο

Με αισθήματα κατάνυξης εορτάστηκε και φέτος, την Τετάρτη 26 και την Πέμπτη 27 Μαΐου στο Νέο Προκόπιο Ευβοίας και συγκεκριμένα στο Ιερό Προσκύνημά Του, η μνήμη του Οσίου πατρός ημών Ιωάννου του Ρώσου του νέου Ομολογητού, του Οποίου το Άφθαρτο Ιερό Σκήνωμα, ως δώρο πολύτιμο φυλάσσει με ευλάβεια η Ιερά Μητρόπολις Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων.

Χιλιάδες πιστοί προσήλθαν να λάβουν τη Χάρη του Τριαδικού Θεού με τις πρεσβείες του Οσίου Ιωάννου, να τιμήσουν την μνήμη Του και να αποθέσουν στο Ιερό του Λείψανο τα φορτία των προβλημάτων της ζωής. Πλήθη μάλιστα πιστών ανθρώπων, ιδιαιτέρως νέων, διάβηκαν και φέτος απόσταση μεγαλύτερη των 50 χιλιομέτρων, από τη Χαλκίδα ως το Νέο Προκόπιο, πεζοπορώντας, εκπληρώνοντας το «τάμα» τους δείχνοντας έτσι την μεγάλη πίστη τους στον Τριαδικό Θεό και τον "φίλο" Του Όσιο Ιωάννη.

Στη φετινή εορτή προεξήρχε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος και συμμετείχαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα, Δράμας κ. Παύλος, Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, Κορίνθου κ. Διονύσιος, Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, προσκεκλημένοι του οικείου Ιεράρχου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου.

Την παραμονή, Τετάρτη 26 Μαΐου 2010 το απόγευμα, τελέσθηκε ο Πανηγυρικός Εσπερινός, στον οποίο χοροστάτησε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος και κήρυξε το θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ, Κατά τη διάρκεια της νύκτας τελέστηκε Ολονύκτια Αγρυπνία η οποία κορυφώθηκε με την πρώτη Θεία Λειτουργία, η οποία τελείωσε περί τις 4.30 το πρωί της Πέμπτης.

Την κυριώνυμη ημέρα της Εορτής, Πέμπτη 27 Μαΐου 2010, χοροστάτησε στον Όρθρο και προεξήρχε στη Θεία Λειτουργία ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Κοινωνικού κήρυξε και τον θείο λόγο, αναφερθείς στην τιμή των Αγίων στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

Μετά τη Θεία Λειτουργία ξεκίνησε η μεγαλειώδης Ιερά Λιτανεία του Ιερού Σκηνώματος του Οσίου Ιωάννου στους δρόμους του Προκοπίου, οι οποίες είχαν στρωθεί με ροδοπέταλα. Στην Ιερά Λιτανεία συμμετείχαν πολλοί Ιερείς, Τοπικοί Άρχοντες και άλλοι επίσημοι, αλλά κυρίως πλήθος ευσεβών χριστιανών. Κατά τη διάρκεια της Λιτανείας, κήρυξε το θείο λόγο και πάλι ο Μακαριώτατος, κάνοντας αναφορά και στους ευσεβείς Προκοπιείς, οι οποίοι έφεραν από την Καππαδοκία το Λείψανο του Οσίου Ιωάννου.

Κορυφή σελίδας


Ημερίδα της Ιεράς Συνόδου για τους ποιμαντικούς συνεργάτες

Την Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010 θα πραγματοποιηθεί Ημερίδα στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ιερά Μονή Πεντέλης, υπό την αιγίδα της Ιεράς Συνόδου, με φορέα διοργανώσεως την Συνοδική Επιτροπή Θείας Λατρείας και Ποιμαντικού Έργου, για την ενημέρωση των Κληρικών – «Ποιμαντικών Συνεργατών» των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, με γενικό τίτλο θέματος:

«Εις απολογίαν του Ευαγγελίου (Φιλ. 1,17)-
- Απαντήσεις σε σύγχρονες προκλήσεις».

Στην διάρκεια των εργασιών της Ημερίδος (08.30 – 14.30), μήνυμα προς τους Συνέδρους θα απευθύνουν ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ενώ ο Πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Κωνσταντίνος, θα κάνει Προλογική Εισήγηση επί του γενικού θέματος. Η Ημερίδα θα διεξαχθεί σε τρεις Συνεδρίες, σύμφωνα με το Πρόγραμμα, που έχει εγκριθεί από την Ιερά Σύνοδο.

Μάθετε περισσότερα για το πρόγραμμα

Κορυφή σελίδας


Η «προσήλωση στα πάτρια» μαγιά για την ενσωμάτωση των ξένων σε έναν ενιαίο πολιτισμό

Ακολουθεί απόσπασμα από τη συνέντευξη που παραχώρησε η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ στην Κυριακάτικη Μακεδονία (30/5/2010)

Ποια στοιχεία φανερώνουν τη συνέχεια του αρχαίου ελληνικού κόσμου μέσα στο Βυζάντιο;

Η διατήρηση της ελληνικής γλώσσας και ίσως και η γνώση του Ομήρου. Στα μέσα του 11ου αιώνα, όταν η ερωμένη του αυτοκράτορα Μονομάχου, η ωραιοτάτη Σκλήραινα, πέρασε από την αγορά της Κωνσταντινούπολης, ένας μάγκας της είπε το περίφημο "Ου νέμεσις" του Ομήρου. Αυτό δηλαδή που οι γέροι Τρώες είπαν όταν είδαν την ωραία Ελένη. Ποιος από τους μάγκες της αγοράς σήμερα ξέρει τον Όμηρο;

Πάντως τα τελευταία χρόνια με την πρόοδο των βυζαντινών σπουδών, ο χαρακτηρισμός "βυζαντινός", που ξεκίνησε ως υποτιμητικός, φαίνεται πως έχει πάρει αντίθετες διαστάσεις και περιεχόμενο. Απόδειξη και οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις που πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια με τίτλους όπως η "δόξα" και η "λάμψη" του Βυζαντίου…

Το μόνο που έχω να πω είναι: Ευτυχώς!

Η Θεσσαλονίκη με την ιστορία της, τα βυζαντινά κτίρια (κάστρα, εκκλησίες) και την πνευματική της ενδοχώρα, τον Άθωνα, δεν θα έπρεπε να "επενδύσει" στις σπουδές αυτές; Ή ακόμη να το αξιοποιήσει αυτό για την τουριστική της προβολή;

Η Θεσσαλονίκη καλή, μετά την καλλίστη. Δηλαδή μετά την Κωνσταντινούπολη. Η πραγματικά συν-πρωτεύουσα του Βυζαντίου το δείχνει και τώρα ακόμη με το εξοχότατο και αξιολογότατο βυζαντινό μουσείο που έχει και το οποίο, όπως ξέρετε, έτυχε του βραβείου των Μουσείων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όπως έχετε πει, η Ελλάδα είναι η μοναδική βαλκανική χώρα η οποία συγκροτήθηκε χωρίς την απελευθέρωση της πρωτεύουσάς της, δηλαδή της Κωνσταντινούπολης. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που μετά την απελευθέρωση έγινε προσπάθεια σύνδεσής μας κατευθείαν με την αρχαιότητα; Πόσο μας ταλαιπωρούν ακόμη τα δύο αυτά γεγονότα;

Νομίζω πως αυτό αποτελεί μια αιτία εθνικής σχιζοφρένειας, όπως παραδείγματος χάριν το δείχνει η σημερινή μας παιδεία. Μιλάμε για αρχαίους συγγραφείς στο σχολειό, αλλά δεν διδάσκουμε κανέναν βυζαντινό, ενώ τα παιδιά όταν πηγαίνουν στο σπίτι βλέπουν να ξαναζεί το Βυζάντιο, είτε από τα χριστιανικά ονόματα που φέρουν στην οικογένεια, είτε από το εικονοστάσι κτλ. Και επιπλέον μένει πάντοτε το ερώτημα, ανήκομεν άραγε εις την Δύσιν ή εις την Ανατολήν; Ο Ζουράρις θα γράψει για ευρωλιγούρηδες, άλλοι για ευρωσκεπτικιστές και άλλοι για ευρωλάτρες. Άρα βρισκόμαστε ακόμα στο ερώτημα: πού είμαστε; Ασφαλώς ανάμεσα στα δύο, και δεν ξεχνάμε ότι η Δύση της Ανατολής είναι η Ανατολή της Δύσης.

Ποια στοιχεία της πολιτικής ιδεολογίας της Βυζαντινής αυτοκρατορίας θα μπορούσαν να είναι ακόμη χρήσιμα για τους κυβερνώντες στην Ελλάδα και τον λοιπό κόσμο;

Ίσως το... "χρήζομεν οικονόμου και ουχί βασιλέως", που ανεφώνησεν ο Μιχαήλ Παλαιολόγος στα μέσα του 15ου αιώνα! Πάντως, για να μιλήσω πιο σοβαρά, δύο τέτοια στοιχεία είναι η πολυεθνικότητα, ως μοχλός για νέα ξεκινήματα, αλλά και η προσήλωση στα πάτρια, ως μαγιά για την ενσωμάτωση των ξένων σε έναν ενιαίο πολιτισμό.

Στη σημερινή κρίση που μαστίζει την Ελλάδα τι θα μπορούσαμε να πάρουμε από τους Βυζαντινούς;

Η αποφυγή του διχασμού ίσως θα ήταν το μόνο πράγμα που θα μπορούσε να μας βοηθήσει για να μη γίνουμε όπως οι Βυζαντινοί στο τέλος τους. Όσο για τα άλλα, πρέπει να κρατήσουμε και την ακράδαντη πίστη των Βυζαντινών στο παρελθοντικό μεγαλείο. Πιο πριν είπα πως οι Βυζαντινοί έλεγαν Πέρσες και Αχαιμενίδες τους Τούρκους, όχι γιατί πίστευαν ότι οι Τούρκοι ήταν απόγονοι των Περσών, αλλά γιατί οι ίδιοι οι Βυζαντινοί πίστευαν ότι συνέχιζαν τη μάχη του Μαραθώνα και της Σαλαμίνας.

Κορυφή σελίδας


Το αίτημα της θεολογίας της συνάφειας στην Ορθοδοξία

Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Ορθοδόξων Σπουδών του Fordham University (Νέα Υόρκη), την Έδρα Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Münster (Γερμανία) και το Ρουμανικό Ινστιτούτο Διορθοδόξου, Διαχριστιανικού και Διαθρησκειακού Διαλόγου (INTER) Cluj-Napoca οργανώνει διεθνές συνέδριο με θέμα: Νεο-πατερική σύνθεση ή «Μετα-πατερική» Θεολογία: Το αίτημα της θεολογίας της συνάφειας στην Ορθοδοξία. Το συνέδριο αυτό εντάσσεται στο πλαίσιο του φετινού προγράμματος της Ακαδημίας με γενικό θέμα: Η Ορθοδοξία στον 21ο αιώνα.

Στο συνέδριο θα λάβουν μέρος κορυφαίοι ορθόδοξοι θεολόγοι, επίσκοποι, κληρικοί και λαϊκοί, κοσμήτορες και καθηγητέςς ορθοδόξων θεολογικών σχολών απ΄όλο τον κόσμο, που θα λαμπρύνουν με την παρουσία τους την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών, την Μητρόπολη Δημητριάδος και την πόλη του Βόλου.

Μάθετε το πρόγραμμα

Κορυφή σελίδας


Η Αρχιεπισκοπή για το Περιβάλλον

Με την ευκαιρία του εορτασμού της Παγκόσμιας ημέρας για το Περιβάλλον, το Διοικητικό Συμβούλιο και η Παιδαγωγική Ομάδα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Αγωγής και Ευαισθητοποίησης της Ιεράς ΑρχιεπισκοπήςΑθηνών διοργανώνουν εκδήλωση με θέμα «Εκκλησία και Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50), τη Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010 από τις 5.30 έως τις 9.00 μ.μ.

Για περισσότερες πληροφορίες: Κέντρο Περιβαλλοντικής Αγωγής και Ευαισθητοποίησης Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, Απόλλωνος 28, Βουλιαγμένη, 16671, Τηλ/fax: 2108962044, kpae@otenet.gr, www.kpae.gr

Κορυφή σελίδας


Έκθεση Αγιογραφίας στη Γλυφάδα

Σήμερα, Δευτέρα 31 Μαΐου στις 8.00 μ.μ., θα πραγματοποιηθούν στην Άνω Γλυφάδα τα εγκαίνια έκθεσης Ορθόδοξης Εικονογραφίας με τον τίτλο: «Έκθεση Αγιογραφίας μαθητών του Μιχαήλ Αγγελάκη». Συμμετέχουν τριάντα πέντε σπουδαστές που μαθήτευσαν ή μαθητεύουν κοντά στο γνωστό ζωγράφο. Το εργαστήρι στη Γλυφάδα είναι ένας χώρος τέχνης και πολιτισμού, όπου διδάσκονται τα εικαστικά σε κάθε επίδοξο δημιουργό από παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέχρι ενήλικες. Σημειώνουμε ότι εκτός από το Εργαστήριο Καλών Τεχνών Γλυφάδας, ο Μιχαήλ Αγγελάκης προσφέρει τις γνώσεις του στον Ι. Ναό Αγίου Νικολάου Γλυφάδας πού είναι και η ενορία του, στον Ι. Ναό Αγίου Νεκταρίου Πανοράματος Βούλας, και στον Πολιτιστικό και Εξωραϊστικό σύλλογο «Παρθενών».

Μάθετε περισσότερα για τον Μιχαήλ Αγγελάκη στο eikastikon

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 5 Ιουνίου
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΓΛΥΦΑΔΑΣ, Ανδρέα Παπανδρέου 129, Άνω Γλυφάδα

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ