Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 360, 11 Ιανουαρίου 2010            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥΡΚΩΝ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΦΑΝΑΡΙΟΥ

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ Η ΚΑΤΑΔΥΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΟ ΧΟΝΓΚ – ΚΟΝΓΚ

Ο ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΟΥΚΑΣ


Ο Κλάδος Πολιτιστικών Προγραμμάτων
και Διαδικτύου σας ενημερώνει

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη φιλοξενεί την έκθεση «Σπύρος Παπαλουκάς: Αγιογραφίες, σχέδια, μακέτες». Πολλά από τα έργα της έκθεσης παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό, αποκαλύπτοντας αυτή την πλευρά του ζωγράφου, που συγκαταλέγεται στις μεγάλες μορφές της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα. Περισσότερα για τον Παπαλουκά στο eikastikon




ΕΙΔΗΣΕΙΣ


ΔΙΑΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥΡΚΩΝ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΦΑΝΑΡΙΟΥ

Διαδήλωση συμπαράστασης στις μειονότητες οργανώθηκε στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά από τον Πατριαρχείο Οίκο στο Φανάρι, με συνθήματα και πανό που τόνιζαν ότι «κανείς δεν θα μπορέσει να αγγίξει το Πατριαρχείο και τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο».

Η πρωτοφανής αυτή εκδήλωση, οργανώθηκε από συνασπισμό φιλελεύθερων, αριστερών οργανώσεων, που αποκαλείται «70 εκατομμύρια βήματα κατά των πραξικοπημάτων».

Οι διαδηλωτές φώναζαν μπροστά από τον Πατριαρχικό Οίκο «Ζήτω η αδελφοσύνη των λαών», «Ελευθερία», «να διαλυθεί η Εργκενεκόν» και κρατούσαν πλακάτ στο οποίο έγραφε στα ελληνικά «ΟΛΟΙ ΟΙ ΛΑΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΛΦΙΑ» και στα τουρκικά «να δικαστούν οι πραξικοπηματίες και όσοι σχεδιάζουν "κλωβούς"».

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο "Κλωβός", που αποκαλύφθηκε από την τουρκική δικαιοσύνη πρόσφατα, είναι σχέδιο που επεξεργάζονται δυνάμεις του στρατού για την δολοφονία προσωπικοτήτων με στόχο να προκληθούν επεισόδια ανάλογα με τα Σεπτεμβριανά.

Εκπρόσωπος του συνασπισμού διάβασε ανακοίνωση στην οποίαν παρουσιάζονται οι στόχοι της διαδήλωσης: «Κι εμείς θα θέλαμε να λέμε ότι δεν υπάρχει πλέον κίνδυνος για πραξικόπημα», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση.

«Μέσα σε 50 χρόνια έγιναν 3 αιματηρά πραξικοπήματα, ένα “μεταμοντέρνο” και ένα με ηλεκτρονικό υπόμνημα», αναφέρεται στην ανακοίνωση και υπενθυμίζεται ότι "ακόμα κλείνουν τα πολιτικά κόμματα και φυλακιζόνται δήμαρχοι, εκλεγμένοι από τον λαό, ακόμα υπάρχει το άρθρο 301 του ποινικού κώδικα και ότι πρόσφατα δολοφονήθηκε μπροστά στα μάτια των αρχών ο δημοσιογράφος Χραντ Ντινκ".

«Δεν αισθανόμαστε ήσυχοι. Διότι σύμφωνα με το σχέδιο "Κλωβός", ο πρώτος στόχος ήταν ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος», αναφέρει ανακοίνωση και τονίζει ότι "δεν θα επιτρέψουμε ούτε πραξικόπημα, ούτε και νέα Σεπτεμβριανά».

Ο συνασπισμός που διαδήλωσε στο Φανάρι δημιουργήθηκε πριν από δύο χρόνια από διάφορες συνεργαζόμενες μη κυβερνητικές οργανώσεις, ανέφερε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ εκπρόσωπος των διαδηλωτών κα Γιλντζίν Ενέν: «Έχουμε κάνει πολλές εκδηλώσεις κατά του αστυνομικού κράτους και των πραξικοπηματιών», είπε και πρόσθεσε ότι "σήμερα διαδηλώνουμε τη συμπαράστασή μας προς τους Ρωμιούς πολίτες, που έχουν δεχθεί πολλές επιθέσεις. Είμαστε εδώ για να μην επιτρέψουμε νέα επίθεση κατά των Ρωμιών και δηλώνουμε ότι θα τους υπερσπασπιστούμε».

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν ήταν της στιγμή της διαδήλωσης στο Φανάρι, αλλά ενημερώθηκε για αυτήν από δημοσιογράφους που τον συνόδευαν σε περιοδεία στη Μαύρη Θάλασσα.

Η κα Ενέν δήλωσε ότι ετοιμάζεται μεγάλη διαδήλωση στην κεντρική λεωφόρο Ιστικλάλ, την παλαιά λεωφόρο του Πέρα στις 23 Ιανουαρίου.

Κορυφή σελίδας


ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ Η ΚΑΤΑΔΥΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΟ ΧΟΝΓΚ – ΚΟΝΓΚ

Στο Χονγκ Κονγκ οι Ορθόδοξοι πιστοί εόρτασαν με λαμπρότητα την εορτή των Θεοφανείων αλλά και την εορτή των Χριστουγέννων με το παλαιό Ημερολόγιο. Η Πανηγυρική Ακολουθία τελέστηκε το βράδυ της 6ης Ιανουαρίου με διπλά Αναγνώσματα και εόρτιους ύμνους, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Χονγκ Κονγκ και Άπω Ανατολής κ. Νεκταρίου και την συμμετοχή πλήθους πιστών διαφόρων εθνικοτήτων, συμπεριλαμβανομένων Σλάβων και Ρώσων, οι οποίοι εόρταζαν με το παλαιό Ημερολόγιο την εορτή των Χριστουγέννων.

Μετά το πέρας της θείας Λειτουργίας τελέστηκε ο Μέγας Αγιασμός των Θεοφανείων.

Την Κυριακή 10 Ιανουαρίου, μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, οι Ορθόδοξοι πιστοί μετέβησαν στην περιοχή Στάνλεϋ, όπου στην προβλήτα Μπλέηκ του Ναυτικού Μουσείου του Χονγκ Κονγκ τελέστηκε, για πρώτη φορά στην ιστορία της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο Χονγκ Κονγκ και γενικότερα στην Κίνα, η Ακολουθία του Αγιασμού των Υδάτων και της καταδύσεως του Τιμίου Σταυρού. Μετά το πέρας της Ιεράς Ακολουθίας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ και Άπω Ανατολής κ.Νεκτάριος εξήγησε στους παρευρισκομένους το νόημα της Ακολουθίας, ευλόγησε τον κ.Simon Appleby, ο οποίος εβούτηξε και έπιασε τον Σταυρό, ευχαρίστησε τις Ελληνικές Προξενικές και Λιμενικές Αρχές αλλά και όλους όσοι συνέβαλαν για την πραγματοποίηση του ιστορικού αυτού γεγονότος και ιδιαιτέρως εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τις Αρχές του Χονγκ Κονγκ και την Διοίκηση του Ναυτικού Μουσείου για την παραχώρηση της σχετικής Αδείας και την χρήση της κεντρικής Προβλήτας.

Στη συνέχεια η Ιερά Μητρόπολις παρέθεσε εόρτιο γεύμα σε όσους συμμετείχαν στο ιστορικό αυτό γεγονός για την Ορθόδοξη Εκκλησία του Χονγκ Κονγκ.

Κορυφή σελίδας


Ο ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΟΥΚΑΣ

Το τοπίο, η προσωπογραφία και οι νεκρές φύσεις δεν αποτελούν τα μοναδικά θεματικά ενδιαφέροντα του Σπύρου Παπαλουκά, αυτού του ανανεωτή της νεοελληνικής ζωγραφικής. Η εμπειρία του από το Άγιον Όρος και η επαφή του με τη βυζαντινή τέχνη, την οποία μελέτησε σε βάθος, τον βοήθησαν να συγκροτήσει το προσωπικό του ιδίωμα.

Αγιογραφίες, ζωγραφικά έργα από το Άγιον Όρος, αγιογράφηση ναών, ανάμεσά τους και η περίφημη Μητρόπολη της Άμφισσας, που εκτέλεσε μεταξύ 1927 και 1932, στέκουν ισάξια καλλιτεχνικά δίπλα στα τοπία και στις υπόλοιπες θεματικές ενότητες της δουλειάς του. Οι ενότητες της δουλειάς του, από το 1923 έως το 1935, τα ψηφιδωτά του Οσίου Λουκά, τα οποία μελέτησε και αντέγραψε το 1925, η εικονογράφηση του ναού της Σχολής Νομικού και η διακόσμηση της Μονής Μεγάλου Σπηλαίου (1937-1939, προκαλούν ακόμη εντύπωση.

Πολλά από τα έργα της παρούσας έκθεσης παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό, αποκαλύπτοντας αυτή την πλευρά του ζωγράφου, που συγκαταλέγεται στις μεγάλες μορφές της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα. Η επιμελήτρια της έκθεσης Χρυσάνθη Μπαλτογιάννη, επίτιμη διευθύντρια του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών, αναφέρει σχετικά: «Σήμερα που στεκόμαστε μπροστά στα θρησκευτικά έργα του Σπύρου Παπαλουκά, διακρίνουμε την απομάκρυνσή του πλέον από την ακαδημαϊκή ελληνική τέχνη της εποχής του.

Εκτιμούμε τις με πάθος αναζητήσεις του, στις σταθερές αξίες της πλησιέστερης σε μας βυζαντινής εικαστικής κληρονομιάς και γνωρίζουμε εύκολα ότι πίστεψε αληθινά πως η τέχνη, όπως τη φαντάστηκε, συνδυασμένη με επιλεγμένα στοιχεία από τα νέα ευρωπαϊκά ρεύματα που είδε και σπούδασε στο Παρίσι, του έλυνε τα χέρια για τις προσωπικές εικαστικές ανησυχίες του, γύρω από την ανανέωση της νεοελληνικής ζωγραφικής».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι Άγιοι στα σχέδια του Παπαλουκά, όπου ο ζωγράφος, κρατώντας τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά που κάνουν αναγνωρίσιμες τις μορφές, επιχειρεί την ανανέωση της βυζαντινής παράδοσης.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ