Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 343, 26 Οκτωβρίου 2009            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

“ΤΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΄21 ΕΩΣ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ”

ΝΕΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑ ΤΡΙΚΑΛΑ

Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΜΥΡΙΟΚΕΦΑΛΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ


Ο Κλάδος Πολιτιστικών Προγραμμάτων
και Διαδικτύου σας ενημερώνει



Δείτε το αφιέρωμα
στον Άγιο Δημήτριο



ΕΙΔΗΣΕΙΣ


“ΤΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΄21 ΕΩΣ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ”

Τα εγκαίνια της περιοδικής έκθεσης με θέμα: «Τα Απελευθερωτικά Κινήματα στη Μακεδονία από το 1821 μέχρι και την Απελευθέρωσή της» μαζί με άλλες δύο μόνιμες εκθέσεις, πραγματοποιήθηκαν στο Πολεμικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο.

Οι εκθέσεις εγκαινιάστηκαν στη διάρκεια τελετής που πραγματοποιήθηκε σε αίθουσα του Πολεμικού Μουσείου στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και για την επέτειο του «Όχι» που άρχισαν από χθες στην πόλη. Μαζί με την περιοδική έκθεση ο υπουργός εγκαινίασε και τις εκθέσεις με τίτλο: «Ιστορικές Μνήμες από τη Νεότερη Ιστορία» και «Γκαλερί Ταγμάτων Αριστείας, Στρατιωτικών Μεταλλίων και Όπλων».

Στους δύο ορόφους του μουσείου εκτίθενται μεταξύ άλλων μοναδικά πολεμικά κειμήλια, ενθυμήματα από τα πεδία των μαχών, λάφυρα, όπλα, έντυπο υλικό και φωτογραφίες που αποθανατίζουν τις κακουχίες και τους νικηφόρες μάχες του ελληνικού στρατού. Ξεχωρίζει η ελληνική σημαία - κειμήλιο που υψώθηκε στην πόλη της Θεσσαλονίκης ανήμερα της απελευθέρωσης, στις 26 Οκτωβρίου 1912, όταν μπήκε νικηφόρος στην πόλη ο ελληνικός στρατός.

Μιλώντας στην εκδήλωση ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε στη διπλή επέτειο, υπενθύμισε ότι το 2012 συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και επισήμανε ότι η Θεσσαλονίκη εκτός από το παράρτημα του Πολεμικού Μουσείου διαθέτει και πλήθος άλλων μουσείων.

Κορυφή σελίδας


ΝΕΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑ ΤΡΙΚΑΛΑ

Ένα νέο πολιτιστικό ίδρυμα, φάρος τέχνης για την ευρύτερη περιοχή του νομού Τρικάλων, εγκαινιάζει σήμερα ο Πολιτιστικός Οργανισμός του δήμου Τρικκαίων. Πρόκειται για τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Λεωνίδα Κ. Μακρή, ο οποίος υπήρξε διαπρεπής γιατρός και πολυσχιδής προσωπικότητα, με πολύπλευρη δράση στην πόλη και στην περιοχή.

Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος και με αποκλειστικό σκοπό τη δημιουργία μιας κοιτίδας πολιτισμού στο νομό, το νεοκλασικό κτίριο, ιδιοκτησίας του Ιδρύματος, που βρίσκεται στο κέντρο της πόλεως, το οποίο υπήρξε κατοικία του ιδρυτή και χώρος εξάσκησης του ιατρικού του λειτουργήματος, εκμισθώθηκε στο Δήμο Τρικκαίων προκειμένου να λειτουργήσει απ' αυτόν και με τη συνδρομή του Ιδρύματος αποκλειστικά ως πολυχώρος πολιτιστικού ενδιαφέροντος και να φιλοξενήσει τη «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος.

Το Ίδρυμα Μακρή υποδέχεται τους πρώτους του επισκέπτες με μια έκθεση του Τρικαλινού ζωγράφου Χρίστου Καρά, ο οποίος «επιστρέφει» στο γενέθλιο τόπο του με την έκθεση: «Χρίστος Καράς: ζωγραφική 1960-1980».

«Το έργο του Καρά εκτείνεται με συνέπεια και συνοχή, προσήλωση και ήθος, σε περισσότερα από πενήντα χρόνια», γράφει στο κείμενό του, στον κατάλογο της έκθεσης, ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης, ο οποίος έχει και την επιμέλεια της έκθεσης, μαζί με την αρχιτέκτονα κ. Γουργιώτη.

«Η συγκεκριμένη έκθεση- σημειώνει ο Γιάννης Μπόλης- προσπαθεί να καταδείξει τις πρώτες ενότητες δουλειάς του, με χαρακτηριστικά έργα της περιόδου 1960-1980. Ο ίδιος, άλλωστε, προτείνει τα ταξινομικά πλαίσια, επιτρέποντάς μας να παρακολουθήσουμε γραμμικά το ανάπτυγμα της τέχνης του. Μέσα από τις συνέχειες και τις ασυνέχειες, αλλά και τη διάθεση αλλαγής και πειραματισμού που αυτές ορίζουν, μας δίνεται η δυνατότητα να εκτιμήσουμε και να αξιολογήσουμε την ποιότητα και τη σημασία των προτάσεών του, την πορεία μιας αξιόλογης εικαστικής έρευνας, την ενότητα και το συμπαγές των μορφοπλαστικών και των πνευματικών του αναζητήσεων».

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 23 Απριλίου 2010.

Κορυφή σελίδας


Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΜΥΡΙΟΚΕΦΑΛΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Για μία μόνο μέρα έρχεται στην Αθήνα η εικόνα της Παναγίας της Αντιφωνήτριας από την Ι. Μ. Μυριοκεφάλων στο Ρέθυμνο για πρώτη φορά σε μία από τις ελάχιστες εξόδους της εικόνας από την Κρήτη, λόγω της μεγάλης θρησκευτικής και ιστορικής σπουδαιότητάς της.

Η εικόνα της Παναγίας, που η παράδοση θέλει να προέρχεται από το χέρι του Ευαγγελιστή Λουκά, βρέθηκε από τον Άγιο Ιωάννη τον Ξένο κρυμμένη σε δασώδη περιοχή, γεγονός στο οποίο αποδίδεται και το προσωνύμιο «Αντιφωνήτρια». Σφραγίδα που φυλάσσεται στην Ι.Μ. Μυριοκεφάλων φέρει την μορφή της εικόνας και αναγράφει την χρονολογία 1043. Ωστόσο τόσο το ειλητάριο και άλλα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά, όσο και το υπόστρωμα, που αποτελεί παλαιότερη ζωγράφιση μαρτυρούν την αρχαιότητά της, που ενδεχομένως ξεπερνά την Ύστερη Βυζαντινή περίοδο (16-17ος αι.). Η λαϊκή παράδοση και οι προφορικές μαρτυρίες αποδίδουν θαύματα στο εικόνισμα, το οποίο σεμνύνεται το Ρέθυμνο, αλλά και ολόκληρη η Κρήτη.

Βάση της εικόνας είναι τρεις ισομεγέθεις σανίδες πλάτους 0,20 μ που μεταγενέστερα περιεβλήθηκαν από σκαλισμένο με άνθινες παραστάσεις ξύλινο πλαίσιο. Πρόκειται για φορητή εικόνα εξαιρετικής τέχνης (1x0,60 μ) που ακολουθεί τον τύπο «η των Πάντων Δεσπόζουσα», όπως επιγράφεται και δίπλα από το αρχίγραμμα Μ[ήτη]ρ Θ[εο]ύ. Έτσι, η εικόνα παρουσιάζει τις δύο μορφές σε μετωπιαία στάση με την Θεοτόκο καθήμενη σε ξύλινο θρόνο να φέρει στην αγκαλιά της το Θείο Βρέφος σε νηπιακή ηλικία. Τα πρόσωπα των μορφών περιγράφουν φωτοστέφανα, που μεταγενέστερα καλύφθηκαν από επίχρυσα καλύματα.

Η Παναγία εμφανίζεται αυστηρή και μεγαλειώδης με πορφυρό μανδύα της, ενώ το Θείο Βρέφος με πραότητα και ηρεμία ευλογεί με το δεξί χέρι, ενώ με το αριστερό κρατά ειλητάριο. Εκατέρωθεν της Θεοτόκου ψηλά στο ύψος της κεφαλής οι δύο Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ σε στηθάρια σεβίζουν στρεφόμενοι προς την Παναγία και τον Χριστό.

Ο χρόνος έχει αφήσει σημάδια στο εικόνισμα. Τόσο η εμφανής ρήξη των τριών σανίδων που το αποτελούν, αλλά και η σκίαση που οφείλεται καπνό από πυρκαγιά που χρονολογείται σύμφωνα με την τοπική παράδοση στα χρόνια του Αγίου Ιωάννου του Ξένου, που αποτελεί και τον κτίτορα της Ι.Μ. Μυριοκεφάλων.

Η Θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Μυριοκεφάλων θα τεθεί σε προσκύνημα για μία ημέρα την Κυριακή, 1η Νοεμβρίου 2009 στον Ι.Ν. Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου στο Κολωνάκι με ενέργειες του Συλλόγου Ρεθυμνίων Αττικής «ΤΟ ΑΡΚΑΔΙ» με την ευκαιρία των εκδηλώσεων που πραγματοποιεί για τη συμπλήρωση 80 χρόνων παρουσίας στον πολιτισμό και την παράδοση. Η μεταφορά πραγματοποιείται με έγκριση της 22ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και με τις ευλογίες του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ανθίμου.

Δείτε σχετικό κείμενο στη Μυριόβιβλο από τον Γεώργιο Αντουράκη
The Monasteries of Myriokefala and Roustika in Crete and their Chapels
Les Monastères de Myriokéfala et de Roustica Crète et leurs Chapelles

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ