Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί δωρεάν. Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Κλάδος Ηλεκτρονικής Τεχνολογίας(Διαδικτύου)




Τεύχος 337, 5 Οκτωβρίου 2009            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν

 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ, ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ ΚΑΙ ΣΟΥΦΛΙΟΥ, ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ

ΝΕΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΠΕΛΛΑ

Ο ΑΘΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΡΚΟ ΚΑΜΠΑΝΗ


Ο Κλάδος Πολιτιστικών Προγραμμάτων
και Διαδικτύου σας ενημερώνει


ΜΑΡΚΟΣ ΚΑΜΠΑΝΗΣ

“Αγιορείτικα τοπία”
Θεσσαλονίκη - Αγιορειτική Εστία
από 15/10 έως 27/11/09



ΕΙΔΗΣΕΙΣ


ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ, ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ ΚΑΙ ΣΟΥΦΛΙΟΥ, ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ

Η Εκκλησία της Ελλάδος με βαθειά θλίψη αναγγέλλει την προς Κύριον εκδημία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Διδυμοτείχου και Ορεστιάδος, κυρού Νικηφόρου. Ο εκλιπών Ιεράρχης εξεδήμησε προς Κύριον, σε ηλικία 78 ετών.

Ο Μακαριστός Μητροπολίτης Διδυμοτείχου και Ορεστιάδος γεννήθηκε στις Φέρρες Έβρου το 1931. Σπούδασε την ιερά Επιστήμη της Θεολογίας στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Χειροτονήθηκε Διάκονος το 1956 και Πρεσβύτερος το 1961. Υπηρέτησε ως Εφημέριος και Κωδικογράφος στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, ως Εφημέριος στις Ιερές Μητροπόλεις Θεσσαλονίκης και Βεροίας και ως καθηγητής. Διετέλεσε Ιεροκήρυξ και Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρου-πόλεως. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου και Ορεστιάδος εξελέγη το 1988.

Η εξόδιος ακολουθία του μακαριστού Μητροπολίτου Διδυμοτείχου και Ορεστιάδος θα ψαλεί στον Ιερό Ναό Παναγίας Ελευθερώτριας Διδυμοτείχου την Τρίτη 6 Οκτωβρίου και ώρα 12.00.

Κορυφή σελίδας


ΝΕΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΠΕΛΛΑ

Ένα νέο μουσείο έκτασης 6.000 τετραγωνικών μέτρων, από τον αρχαιολογικό χώρο της Πέλλας, άνοιξε τις πύλες του για το κοινό. Το νέο αρχαιολογικό μουσείο είναι επισκέψιμο από την περασμένη εβδομάδα. "Αυτό το μουσείο ήταν όνειρο ζωής, όχι μόνο για εμάς τους αρχαιολόγους, αλλά και για τους κατοίκους της Πέλλας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η πρώτη κίνηση για τη δημιουργία αυτού του μουσείου είχε γίνει το 1963, ωστόσο δεν ευοδώθηκε", εξήγησε η προϊσταμένη της ΙΖ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Μαρία Λιλιμπάκη- Ακαμάτη, με αφορμή την ξενάγηση για τους εκπροσώπους των ΜΜΕ.

Το μουσείο βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του αρχαιολογικού χώρου, σε άμεση γειτνίαση με το σύγχρονο οικισμό. Το κτίριο είναι προσαρμοσμένο στη μορφολογία του εδάφους και έχει δημιουργηθεί με λιτές γραμμές. "Θέλαμε η παρουσία του μουσείου στον αρχαιολογικό χώρο να είναι διακριτική. Γι' αυτό το λόγο, το κτίριο είναι βυθισμένο στο έδαφος και φαίνεται σαν να αναδύεται απ' αυτό ως ένα ακόμα εύρημα", τόνισε η κ. Λιλιμπάκη- Ακαμάτη. Η έκθεση αναπτύσσεται σε χώρο 2.500 τετραγωνικών μέτρων και διαρθρώνεται σε πέντε θεματικές ενότητες, που δεν διαχωρίζονται η μία από την άλλη σε κλειστές αίθουσες. Για τη μετάβαση από τη μία ενότητα στην άλλη, ο επισκέπτης ακολουθεί ανοδική πορεία, που παραπέμπει στην περιήγησή του στον αρχαιολογικό χώρο και βοηθά στο να έχει πλήρη εποπτικότητα του εκθεσιακού χώρου.

Τον επισκέπτη υποδέχεται στον εκθεσιακό χώρο η μαρμάρινη κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (εύρημα από την περιοχή των Γιαννιτσών), ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πέλλα. Η πρώτη θεματική ενότητα αναφέρεται στην καθημερινή ζωή των κατοίκων. Εδώ, ξεχωρίζουν τα ψηφιδωτά δάπεδα των οικιών του Διονύσου και της Ελένης, αλλά και η αποκατεστημένη διακόσμηση τοίχου της αίθουσας συμποσίων της οικίας των Κονιαμάτων.

Στη δεύτερη θεματική ενότητα παρουσιάζεται η δημόσια ζωή στην Πέλλα και δίνεται βαρύτητα στους τομείς του εμπορίου και της διοίκησης. Εδώ, τα ευρήματα προέρχονται κυρίως από την Αγορά. Σαφή εικόνα της παραγωγικής διαδικασίας δίνει το αποκατεστημένο εργαστήριο κεραμικής με τα ευρήματα, όπως βρέθηκαν στην ανασκαφή.

Η θρησκεία κυριαρχεί στην τρίτη θεματική ενότητα, όπου παρουσιάζονται ευρήματα από τα ιερά της Πέλλας. Στην ενότητα αυτή κυριαρχούν δύο ψηφιδωτά, που κοσμούσαν τα δάπεδα κτιρίων της περιοχής του ιερού του Δάρρωνα.

Η τέταρτη θεματική ενότητα είναι αυτή των νεκροταφείων, όπου εκτίθενται κτερίσματα των νεκροταφείων της Πέλλας. Η ενότητα αυτή είναι η μόνη αποκλεισμένη από τις υπόλοιπες, λόγω της ιδιαίτερης θεματολογίας της. Μέσα από έναν ανηφορικό διάδρομο ο επισκέπτης καταλήγει στην τελευταία ενότητα, την αίθουσα του ανακτόρου. Από εδώ έχει οπτική επαφή τόσο με τις προηγούμενες εκθεσιακές ενότητες, όσο και με τον αρχαιολογικό χώρο. Στην ενότητα αυτή παρέχονται στοιχεία για τη μορφή και τη λειτουργία του ανακτορικού συγκροτήματος, καθώς και για την προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Τέλος, επάνω από την έκθεση του ισογείου βρίσκεται εξώστης, απ' όπου ο θεατής έχει τη δυνατότητα της πανοραμικής επαφής με τα εκθέματα. Ο εξώστης θα διαμορφωθεί μελλοντικά ως χώρος περιοδικών εκθέσεων. Ο εκθεσιακός χώρος συμπληρώνεται με αίθουσες προβολής βίντεο και πολλαπλών χρήσεων, πωλητήριο, αναψυκτήριο, γραφεία, εργαστήρια και αποθήκες. Το μουσείο, προϋπολογισμού 14 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτήθηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα "Πολιτισμός" του Γ'ΚΠΣ. Η κατασκευή του μουσείου συμπληρώθηκε από τοποθέτηση στεγάστρων στον αρχαιολογικό χώρο, χαράξεις δρόμων επισκεπτών και ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου μέσω της δημιουργίας παρακαμπτήριας οδού για τα οχήματα. Η ΙΖ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων έχει προτείνει την ένταξη στο ΕΣΠΑ της επόμενης φάσης του έργου, που θα περιλαμβάνει τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, την προμήθεια εξοπλισμού για τα εργαστήρια και τις αποθήκες και τη δημιουργία αποστραγγιστικής τάφρου περιμετρικά του κτιρίου. Επίσης, θα προταθεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της αποκόλλησης των ψηφιδωτών της Ελένης και του Κυνηγιού του Ελαφιού, τα οποία βρίσκονται στον αρχαιολογικό χώρο και σχεδιάζεται να μεταφερθούν στο μουσείο. Αδιευκρίνιστη παραμένει ακόμα η τύχη του παλιού μουσείου της Πέλλας, ενός κτιρίου που χρονολογείται από τη δεκαετία του '60 και αρχικά επρόκειτο να λειτουργήσει ως τουριστικό περίπτερο. Όπως εξήγησε η προϊσταμένη της ΙΖ΄ΕΠΚΑ, "αρχικά υπήρχε η σκέψη να το αξιοποιήσουμε ως ιστορικό στοιχείο, που μαρτυρά την εξέλιξη του χώρου και να στεγάσουμε εκεί έκθεση φωτογραφίας. Ωστόσο, προχωρώντας στην ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου διαπιστώσαμε ότι το παλιό μουσείο βρίσκεται επάνω σε ένα σημαντικό αρχαίο δρόμο και μάλιστα είναι διαγώνια τοποθετημένο σ' όλο τον άξονα του αρχαιολογικού χώρου. Μοιραία η τύχη του είναι, λοιπόν, να κατεδαφιστεί".

Κορυφή σελίδας


Ο ΑΘΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΡΚΟ ΚΑΜΠΑΝΗ

Ο Μάρκος Καμπάνης είναι ένας καλλιτέχνης με ποικίλες δραστηριότητες που κυμαίνονται από την ζωγραφική ως την επιμέλεια εκδόσεων και από την τοιχογραφία ως την χαρακτική. Με πολλές εκθέσεις στο ενεργητικό του στην Ελλάδα και το εξωτερικό, από το 1990 επισκέπτεται τακτικά το Άγιον Όρος είτε ζωγραφίζοντας τοπία είτε δημιουργώντας επί τόπου. Πολλά από τα έργα έχουν ήδη εκτεθεί αλλά τώρα το σύνολο τους σχεδόν, παρουσιάζεται σε μια ενιαία έκθεση από την Αγιορειτική Εστία.

Οι δραστηριότητες του περιλαμβάνουν ζωγραφικές εργασίες στις οροφές της Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας, εικονογράφηση του Βίου του Αγίου Σίμωνος του Μυροβλήτου, εκτυπώσεις χαλκογραφιών από τις αυθεντικές μήτρες που φυλάσσονται σε διάφορες μονές, έρευνα και επιμέλεια του βιβλίου «Σπ. Παπαλουκάς – Θητεία στον Άθω», καθώς και την επιμέλεια της έκθεσης «Το Άγιον Όρος στην ελληνική τέχνη» που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης. Τον τελευταίο καιρό ασχολείται με την αγιογράφηση του καθολικού της Ι.Μ. Παναγίας στην Κορνοφωλιά, μετοχίου της Ι.Μ. Ιβήρων.

Η Έκθεση που θα πραγματοποιηθεί στην Αγιορειτική Εστία την περίοδο από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 27 Νοεμβρίου 2009 περιλαμβάνει ζωγραφική, σχέδια και χαρακτικά τοπίων του Αγίου Όρους, αλλά και μακέτες για εικονογραφήσεις βιβλίων, φωτογραφικές αναπαραγωγές από τοιχογραφίες, αγιογραφίες και άλλα σχετικά έργα.

Κορυφή σελίδας


ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ