Πληροφοριακό δελτίο. Κυκλοφορεί κάθε Τρίτη και Παρασκευή, δωρεάν.
Προσοχή: οι απόψεις και ειδήσεις που δημοσιεύονται εδώ δεν απηχούν οπωσδήποτε τις απόψεις της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Έκδοση της Επικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος      Συντάκτης: Ε.Α.Ο.



Τεύχος 157, 31 Ιανουαρίου 2007            Επικοινωνήστε μαζί μας            Γραφτείτε συνδρομητές δωρεάν


 



Αυτό το ενημερωτικό newsletter, αποστέλλεται ΔΩΡΕΑΝ σε επιλεγμένους αποδέκτες.
Αν θέλετε να σταματήσει η αποστολή του σε σας, κάντε κλικ εδώ.
Αν λαμβάνετε περισσότερες από μια φορές το ίδιο τεύχος ΠΡΟΝΑΟ, κάντε κλικ εδώ.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΙΜΗΣΕ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

ΣΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΣ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΠΡΟΤΥΠΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ: «ΧΩΡΙΣ ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΘΕΟ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ»

ΑΓΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΡΙΑ

ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ: «Η ΕΥΡΩΠΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΨΥΧΗ»




ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ
Έτος Σολωμού το 2007,
καθώς συμπληρώνονται
150 χρόνια από το θάνατό
του. Διαβάστε ποίηση
του εθνικού ποιητή στη
Μυριόβιβλο βιβλιοθήκη







ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΙΜΗΣΕ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

Πανηγυρική, Συνοδική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Προκαθημένου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αρχιεπισκόπου κ. Χριστοδούλου, τελέστηκε στον Καθεδρικό Ναό των Αθηνών (28/1/2007), στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 1600 χρόνια από την κοίμηση του Ιερού Χρυσοστόμου.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε δι’ ολίγων στο σκεπτικό της Ιεράς Συνόδου που οδήγησε στην ανάδειξη του 2007 ως έτους ιερού Χρυσοστόμου, ενώ έκανε ειδική μνεία στην πνευματική αξία και σημασία της Τιμάς Κάρας του Αγίου, η οποία μεταφέρθηκε προς προσκύνηση στην Αθήνα από την Ι. Μονή Βαρλαάμ Μετεώρων.
Νωρίτερα, τον πανηγυρικό της ημέρας είχε εκφωνήσει ο Μητροπολίτης Μεσογαίας κ. Νικόλαος, ο οποίος, σκιαγράφησε την προσωπικότητα του Αγίου Ιωάννου και, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι «Δεν τον ανεγνώρισαν οι μεγάλοι και ισχυροί αυτού του κόσμου. Γι’ αυτούς ήταν «βάρος και βλεπόμενος» (Σοφ. Σολ. β΄ 15). Τον πολέμησαν, τον αδίκησαν, τον εξόρισαν. Με τον διωγμό τους, όμως, τον βοήθησαν να αποκαλύψει το μεγαλείο της αδαμάντινης ψυχής του. Ίσως, χωρίς την εμπάθεια και το μίσος τους, ο Άγιος Ιωάννης να ήταν μόνον «Χρυσόστομος», «Χρυσολόγος», «Χρυσορρήμων» και «Χρυσόφωνος». Αυτός, όμως, μέσα από την αδικία, τον διωγμό και την εξορία ανεδείχθη, κατά τον υμνογράφο, «Χρυσούς και την καρδίαν» και «Χρυσουργός των καρδιών των πιστών». Χωρίς να θέλουν οι διώκτες του, φανέρωσαν τον θησαυρό της ψυχής του, ανέδειξαν το μεγαλείο του, απέδειξαν την ιστορική μοναδικότητά του, εγκατέστησαν το πρόσωπό του στην καρδιά του λαού, έγιναν μεγάλοι ευεργέτες της ιστορίας και μοναδικοί δωρητές της Εκκλησίας.
Τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο τον ανεγνώρισαν οι πολλοί αλλά μικροί, οι άγνωστοι αλλά αληθινοί, οι αναρμόδιοι αλλά ευαίσθητοι, οι απόμακροι από τις εξελίξεις αλλά αγνοί στις προθέσεις. Τον πολέμησαν τα κέντρα της εξουσίας και τον υπεραγάπησε ο λαός. Τον συκοφάντησε και τον αδίκησε το εκκλησιαστικό σύστημα, αλλά τον αγκάλιασε και τον ομολόγησε με δύναμη και επιμονή η εκκλησιαστική συνείδηση. Αυτός τής δόθηκε ως λόγος και παράδειγμα και ανταμείφθηκε με το ανεκτίμητο νόμισμα της εμπιστοσύνης και αγάπης της…»

Κορυφή σελίδας


ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

Στα πλαίσια των εορτασμών για τα 1600 χρόνια από την κοίμηση του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, η Ιερά Σύνοδος εξέδωσε και κυκλοφόρησε νέο φυλλάδιο «Προς τον λαό», στο οποίο περιγράφει την προσωπικότητα και το πολυσχιδές έργο του μεγάλου Πατρός της Εκκλησίας μας.
Μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι «Πρώτιστον μέλημά του υπήρξεν η αναστήλωσις της γνησίας Ορθοδόξου Χριστιανικής πίστεως, η ανακαίνισις, η ανάπλασις και η μεταμόρφωσις των ηθών των συγχρόνων του και όλης της κοινωνίας κατά τας αρχάς του Ευαγγελίου, η κάθαρσις του ιερού Κλήρου από αναξίους κληρικούς, η καταδίκη της φαυλότητος των ισχυρών, η βοήθεια του πάσχοντος και δυστυχούντος λαού. Ηγωνίσθη διά τον καθορισμόν νέων σχέσεων μεταξύ πλουσίων και πτωχών και τον σεβασμόν της ανθρωπίνης προσωπικότητος. Ουδείς άλλος ηδυνήθη να συγκινήσει τους ανθρώπους και να διεγείρει εις τας καρδίας των τας αρετάς της ευποιϊας και φιλανθρωπίας, όσον ο Χρυσόστομος. Ηγάπα με πάθος τους ανθρώπους και ηγωνίζετο αόκνως διά την επούλωσιν των κοινωνικών πληγών…»

Κορυφή σελίδας


ΣΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΣ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ

Η εφετινή επέτειος του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος ήταν αφιερωμένη στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Δαμασκηνό Παπανδρέου, οποίος, κατά την περίοδο της Γερμανικής κατοχής, υπήρξε ο φύλακας Άγγελος των Εβραίων των Αθηνών, καταφέρνοντας να σώσει εκατοντάδες από αυτούς.
Για τον λόγο αυτό το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο της Ελλάδος, αποφάσισε να τον τιμήσει καθηκόντως, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε ενώπιον του αδριάντος του, στο προαύλιο του Καθεδρικού Ναού Αθηνών (28/1/2007), παρουσία του Υφυπουργού εξωτερικών Θεόδωρου Κασίμη, εκπροσώπων των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών και πλήθους κόσμου.
Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος, ο οποίος αφού αναφέρθηκε στην τολμηρή, υπέρ της σωτηρίας του εβραϊκού πληθυσμού, δράση του Αρχιεπισκόπου Δαμασκηνού, κατέληξε ως εξής: «Πρέπει όλοι μας να επαγρυπνούμε, ώστε όχι μόνο να μη γνωρίσει η ανθρωπότητα πάλι τέτοια φρίκη, αλλά να κάνουμε ακόμη πιο ανθρώπινη και πιο ανεκτική την κοινωνία. Για εμάς προϋποθέσεις μιας ειρηνικής και ευημερούσας κοινωνίας είναι η αγάπη προς τον Θεό και προς τον κάθε συνάνθρωπο, ανεξάρτητα από φυλή και θρησκεία, όπως, επίσης και η δικαιοσύνη. Είναι η αγάπη προς την πατρίδα, η τιμή προς τους ήρωες, η ζωντανή ιστορική μνήμη. Λαοί που δε θέλουν να θυμούνται το παρελθόν δεν δικαιούνται να έχουν μέλλον… Στο μέτρο των δυνάμεών του ο καθένας μας να μην επιτρέψει ποτέ να επιβάλουν τα απάνθρωπα ιδεολογήματά τους στην κοινωνία ολιγάριθμες ακραίες, ρατσιστικές, τρομοκρατικές και ολοκληρωτικές ομάδες. Πιστεύομε στην ανεκτικότητα προς την διαφορετικότητα των συνανθρώπων μας, τον σεβασμό της όποιας άποψης του άλλου, στην κατάργηση της ποινής του θανάτου και των βασανιστηρίων, στην ελευθερία της έκφρασης και στα ανθρώπινα δικαιώματα… έχουμε ταχθεί υπέρ της ολοκληρωτικής αντίστασης κατά της τρομοκρατίας, κατά του ρατσισμού, κατά της ξενοφοβίας, κατά της κατάργησης των διαφορετικοτήτων, κατά της ομογενοποίησης των πάντων σε μια συγκρητιστική αντίληψη ζωής…»

Κορυφή σελίδας


ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΠΡΟΤΥΠΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Μήνυμα προς τους Εκπαιδευτικούς, εξ αφορμής της εορτής των προστατών της Ελληνικής Παιδείας Αγίων Τριών Ιεραρχών, απέστειλε ο Μακαριώτατος κ. Χριστόδουλος.
Ο Αρχιεπίσκοπος, παίρνοντας αφορμή από πρόσφατες έρευνες στις οποίες φαίνεται ότι τα παιδιά θέλουν τον εκπαιδευτικό περισσότερο φίλο και όχι «καθηγητή με εξελιγμένες ιδέες ή χωρίς ταμπού», σημειώνει ότι «Οι Τρεις Ιεράρχες, οι Τρεις Φωτισμένοι Δάσκαλοι, τους οποίους εορτάζουμε, με την ποιμαντική τους διακονία, το διδακτικό και επιστημονικό τους έργο αποδεικνύονται τα πρότυπα όλων των δασκάλων οι οποίοι θέλουν να σταθούν στο πλευρό των μαθητών τους…»
Και καταλήγει: «Τα παιδιά μας μεγαλώνουν σε μια εποχή η οποία χαρακτηρίζεται ως «εποχή της ρευστότητος». Οι ενήλικες, προσπαθώντας να παρακολουθήσουν τους εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς του καθημερινού μας βίου, συχνά απουσιάζουν από δίπλα τους. Οι Τρεις Ιεράρχες μάς διδάσκουν ότι αυτή η πραγματικότητα είναι παραλογισμός προτάσσοντας ως σταθερά σημεία την πίστη στον Θεό, την αξία της Παιδείας και τα ίδια τα παιδιά μας»

Κορυφή σελίδας


ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ: «ΧΩΡΙΣ ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΘΕΟ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ»

Θεία Λειτουργία, εξ αφορμής της εορτής των Αγίων Τριών Ιεραρχών, τέλεσε ο Μακαριώτατος κ. Χριστόδουλος στον Καθεδρικό Ναό των Αθηνών (29/1/2007) για τους μαθητές και τους διδάσκοντες της Λεοντείου Σχολής των Αθηνών.
Στην ομιλία του ο Αρχιεπίσκοπος κάλεσε τους εκπαιδευτικούς να μην περιορίζονται μόνο στο να μεταδίδουν ξερές γραμματικές γνώσεις, οι οποίες είναι μεν χρήσιμες, αλλά μόνον προς ολίγον ωφέλιμες. Όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά «Η Παιδεία, κατά τον Πλάτωνα, έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, δηλ. πρέπει να στοχεύει στο να μεταδίδει τις διαχρονικές αρχές και αξίες, την παράδοση και την ιστορία μας, διαφορετικά θα γίνουμε ανάπηροι πνευματικά. Χωρίς πίστη στο Θεό και στους ιερούς θεσμούς που συγκρατούν το λαό μας στη διάρκεια της ιστορίας, δεν υπάρχει μέλλον γι’ αυτόν τον τόπο», κατέληξε ο Μακαριώτατος.

Κορυφή σελίδας


ΑΓΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

Την αγωνία του για την πορεία που καλούνται ή υποχρεώνονται να ακολουθήσουν οι νέοι της εποχής μας, μια πορεία πολυπειρασμική, εξέφρασε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος, μιλώντας κατά την έναρξη του τριήμερου Σεμιναρίου (26 – 28/1/2007), προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών, το οποίο διοργάνωσε το Γραφείο Νεότητος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, με γενικό θέμα «Εφηβεία: βιώνοντας νέες πραγματικότητες σε κοινωνίες που αλλάζουν».
Στην ομιλία του ο Μακαριώτατος επεσήμανε ότι «Η χαλάρωσις των οικογενειακών δομών και δεσμών και η αλματώδης έκκλυσις των ηθών που παρατηρείται σήμερον εις όλους τους λαούς, του ιδικού μας μη εξαιρουμένου, η προϊούσα απομάκρυνσις από την εκκλησιαστική εμπειρία της εν Χριστώ αδελφικής κοινωνίας και σχέσεως, καθώς και το ξεθώριασμα της εικόνος και της εννοίας της Πατρίδος μέσα στο κλίμα της παγκοσμιοποιήσεως, σε συνδυασμό με την αμφισβήτηση κάθε αυθεντίας, εις το όνομα της ούτω πως αντιλαμβανομένης «ελευθερίας», στερούν τους σημερινούς εφήβους από σημαντικά στηρίγματα, βοηθήματα, καταφύγια και σωσίβια, που οι προηγούμενες γενεές είχαμε αφθονότερα στην διάθεσή μας…»

Κορυφή σελίδας


Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΡΙΑ

Το 3ο ετήσιο Διεθνές Συνέδριο για την μετανάστευση διοργάνωσε στην Αθήνα (29/1/2007) το Ινστιτούτο Μεταναστευτικής πολιτικής, με θέμα «Το Puzzle της Μεταναστευτικής πολιτικής: Κατανομή ευθυνών για την διαχείριση της μετανάστευσης και της ένταξης».
Στο Συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος, ο οποίος, μεταξύ άλλων παρατήρησε: «Σε μια εποχή όπου δημιουργείται ακροδεξιά ομάδα κομμάτων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, υβρίζεται παίκτρια σε τηλεοπτικό παιχνίδι από τους συμπαίκτες της, λόγω της καταγωγής της και όλα αυτά σε μια Ευρώπη της ύψιστης ανεκτικότητας απέναντι στη διαφορετικότητα, νομίζουμε απαραίτητο πως η μεταναστευτική πολιτική οφείλει να θέτει όρια στον εαυτό της ώστε να ανθέξει ένα πιθανό κοινωνικό κορεσμό.
Από την πλευρά Της, η Εκκλησία βοηθά Χριστοποιώντας τα μέλη Της. Η Χριστομίμηση είναι φιλαδελφεία, είναι ανεκτικότητα, είναι εισδοχή. Για τούτο και μπορούμε να πούμε ότι προετοιμάζει το έδαφος της μεταναστευτικής πολιτικής προτού ακόμη δημιουργηθεί μεταναστευτικό θέμα. Άλλωστε, όλοι μας είμαστε μετανάστες από τον κήπο της Εδέμ και οδοιπόροι σε μια πορεία προς τον άλλο κήπο της Βασιλείας Του…»

Κορυφή σελίδας


ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ: «Η ΕΥΡΩΠΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΨΥΧΗ»

Τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο επισκέφθηκε (26/1/2007) η Α΄ Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Ρόδη Κράτσα, λίγες μέρες μετά την ανάληψη των νέων της καθηκόντων.
Στη μεταξύ τους συζήτηση η κ. Κράτσα επεσήμανε την ανάγκη η Ευρώπη να αποκτήσει περισσότερη ψυχή και να αναπτύξει διάλογο και συνεργασία με τις Εκκλησίες που δραστηριοποιούνται στους κόλπους της.
Από τη μεριά του ο Αρχιεπίσκοπος επεσήμανε ότι στα θεμέλια του Ευρωπαϊκού πολιτισμού κορυφαία θέση κατέχει ο Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός και κατέληξε λέγοντας ότι «Το σημαντικό είναι πως η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναγορεύσει τις Χριστιανικές Εκκλησίες ως σημαντικό εταίρο και ζητά τη συμβολή τους για την επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων»

Κορυφή σελίδας

ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΓΝΩΜΕΣ

«Ο Επίσκοπος οφείλει να εμμένει αείποτε εν ταις ηθικαίς του Ιερού Ευαγγελίου αρχαίς και ουδέποτε να εξέρχηται τούτων ή να παραβαίνει αυτάς δήθεν λόγω δογματικών διαφορών. Αι δογματικαί διαφοραί, ως αναγόμεναι προς μόνον το κεφάλαιον της πίστεως, αφίενται ελεύθερον και απρόσβλητον το της αγάπης κεφάλαιον. Το δόγμα δεν καταπολεμεί την αγάπην, η δε αγάπη χαρίζεται τω δόγματι, διότι πάντα στέγει, πάντα υπομένει. Η Χριστιανική αγάπη εστίν αναλλοίωτος, δι’ ό ούδ’ η των ετεροδόξων χωλαίνουσα πίστις δύναται ν’ αλλοιώσει το προς τους αυτούς της αγάπης συναίσθημα. Διά της αγάπής εστίν λίαν πιθανόν να ελκύσει προς εαυτόν και την εξ εσφαλμένης περιωπής κρίνουσαν δογματικόν τι ζήτημα ετερόδοξον Εκκλησίαν. Η αγάπη ουδέποτε, χάριν δογματικής τινός διαφοράς, πρέπον να θυσιάζεται. Παράδειγμα έστω ο Απόστολος των εθνών, όστις εξ αγάπης και προς τους σταυρωτάς του Χριστού ηύχετο ανάθεμα είναι αυτών. Ο μη αγαπών τους ετεροδόξους Επίσκοπος, ο μη και υπέρ αυτών εργαζόμενος, από ψευδούς κινείται ζήλου και εστερημένος εστίν αγάπης.
Διότι όπου η αγάπη εκεί και η αλήθεια και το φως, ο δε ψευδής ζήλος και η πεπλανημένη δόξα εξελέγχονται υπό του φωτός και της αγάπης και αποκρούονται. Τα της πίστεως ζητήματα ουδ’ όλως δέον εστί να μειώσι το της αγάπης συναίσθημα. Οι διδάσκαλοι του μίσους εισί μαθηταί του πονηρού, διότι εκ της αυτής πηγής δεν εξέρχεται γλυκύ και πικρόν. Ο διδάσκαλος της αγάπης, οίος εστίν ο Επίσκοπος, δεν δύναται να μην αγαπά, αδυνατεί δε όλως να μισή, διότι το πλήρωμα της αγάπης εκδιώκει το μίσος»

Άγιος Νεκτάριος
«Ποιμαντική», σελ. 192










ΧΟΡΗΓΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

    


ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ