Τεύχη ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ


Τόμος ΠΘ' (2018)
Τεύχος 1
Σχέσεις Ἐκκλησίας – Πολιτείας

1. Εἰσαγωγή, [5 – 21].
2. Ἀρχιμ. Γρηγορίου Δ. Παπαθωμᾶ, Σταθμοὶ διάπλασης τῶν Σχέσεων «Ἐκκλησίας καὶ Πολιτείας» καί «Κράτους καὶ Ἐκκλησίας»

Ι. ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ Ι.Σ.Ι.

3. Μακ. Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου, Εἰσήγηση στὴν Τακτικὴ Σύγκληση τῆς Ι. Σ. Ι., [47 – 56].
4. Σεβ. Μητροπολίτου Διδυμοτείχου Ὀρεστιάδος καὶ Σουφλίου κ. Δαμασκηνοῦ, Μῦθοι καὶ πραγματικότης ἐπὶ τοῦ θέματος τῆς σχέσεως Ἐκκλησίας καὶ Πολιτείας ἐν ὄψει τῆς Συνταγματικῆς Ἀναθεωρήσεως, [57 – 77]
5. Σεβ. Μητροπολίτου Σύρου Τήνου Κέας καὶ Μήλου κ. Δωροθέου, Ἀμφιετηρὶς Τεσσαρακονταετίας Καταστατικοῦ Χάρτου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (Ν. 590 /1977), [79 – 116]

ΙΙ. ΗΜΕΡΙΔΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

6. Ν. Μαγγιώρου, Αὐτονομία ἀτομικὰ δικαιώματα καὶ Δίκαιο τῆς Ἐκκλησίας, [119 – 128]
7. Εἰρ. Χριστινάκη, Τὰ συνταγματικὰ ὅρια τῆς ἀναθεωρήσεως τοῦ νομικοῦ καθεστῶτος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, [129 – 163].
8. Στεφάνου Βαζάκα, Ἡ διαλεκτικὴ τῶν πολιτειακῶν κανόνων δικαίου περὶ Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ ἑτεροδόξων καὶ ἑτεροθρήσκων καὶ ὁ νέος νόμος 4301/2014, [165 – 180]
9. Νικολάου Χάρτζη, Ἡ κατὰ τὸ ἄρθρο 160 τοῦ ν. 5385/ καθαίρεση κληρικοῦ δίχως δίκη, [181- 190]
10. Πέτρου Ρηγάτου, Σχέσεις Ἐκκλησίας καὶ Πολιτείας ὑπὸ τὸ ἰσχῦον Σύνταγμα, [191 – 205]

ΙΙΙ. ΗΜΕΡΙΔΑ Ι. ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

11. Μακ. Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου, Ἀναθεώρηση τοῦ Συντάγματος καὶ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, [209 – 212].
12. Σωτηρίου Ἀλ. Ρίζου, Οἱ σχέσεις Κράτους καὶ Ἐκκλησίας ὡς ἀντικείμενο ρυθμίσεως τοῦ Συντάγματος καὶ τὸ πρόβλημα τῆς ἀπορρυθμίσεώς τους, [213 – 222]
13. Κ. Παπαγεωργίου, Συνταγματικὸ καὶ Νομοθετικὸ status τῶν θρησκευμάτων στὴν Εὐρωπαϊκὴ Ἕνωση, [223 – 233]
14. Θ. Δ. Παπαγεωργίου, Τὸ νομοθετικὸ καθεστὼς καὶ οἱ σχέσεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος μὲ τὸ Κράτος: δεδομένα καὶ παρανοήσεις, [235 – 271]

ΙΔΙΟΜΕΛΑ

15. Ξανθῆς Ἀλμπανάκη, Ἡ Ἐκκλησιαστικὴ Ἐκπαίδευση σὲ χῶρες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης ὑπὸ τὸ πρῖσμα τῶν σχέσεων Ἐκκλησίας – Κράτους μὲ σύστημα ἢ μερικοῦ (ἤπιου) χωρισμοῦ: Τὸ παράδειγμα τῆς Ἰταλίας, [273 – 289]
16. Θεολογικὰ Χρονικά, [291 – 300].
17. Περιοδικὰ Ἀνάλεκτα, [301 – 331].
18. Βιβλιοστάσιον, [333 – 352].
19. Ἐπιστημονικὸν ἀναλόγιον, [353 – 354].
20. Ὁδηγίες ὑποβολῆς ἐπιστημονικῶν ἐργασιῶν πρὸς τοὺς συγγραφεῖς, [355 – 357]



Τεύχος 2

1. Προλογικό, [5 -6].
2. Ἐμμανουὴλ Π. Περσελῆ, Βυζαντινὴ Παιδεία Ἅγιος Φώτιος καὶ Νεοελληνικὴ σχολικὴ Θρησκευτικὴ Ἀγωγή. Ἀλληλοαναιρούμενες ἢ ἀλληλοσυμπληρούμενες ἀφηγήσεις; [7 – 25]
3. Wilhelm Guggenberger, Ἐπιθυμία καὶ ἀνταγωνισμὸς στὴ Νεώτερη Οἰκονομία - Ἀντανακλάσεις ὑπὸ τὸ φῶς τῆς Μιμητικῆς Θεωρίας, [27 – 48]
4. Dorothy Figueira, Τό ‘πρόβλημα’ τῆς θρησκείας καὶ ἡ ἀνάγκη ἑνὸς ἠθικοῦ συστατικοῦ στὴν ἀνάγνωση τοῦ Ἄλλου, [49 – 77]
5. Δ. Μαρτζέλου, Ἡ Θεολογικὴ Σχολὴ τῆς Θεσσαλονίκης καὶ ὁ ἱερὸς Αὐγουστῖνος, [79 – 98]
6. π. Χρυσοστόμου Συμεωνίδου, Τὸ Ἀν. Ἰλλυρικὸ καὶ ἡ προβληματικὴ συνύπαρξη τῶν τριῶν συστημάτων ἐκκλησιαστικῆς διοικήσεως (Μητροπολιτικό - Ἐξαρχικό – Πατριαρχικό), [99 – 116]
7. Δημητρίου Κ. Χοϊλοῦ, Τὰ νεκρώσιμα Ἰδιόμελα καὶ τὸ μήνυμά τους στὸ σήμερα, [117 – 146]
8. Σμαράγδας Φαρίδου, Τὸ πρόβλημα τοῦ κακοῦ καὶ τὸ αὐτεξούσιο κατὰ τὸν Αὐγουστῖνο Ἱππῶνος (μὲ βάση τὰ ἔργα του De libero arbritrio καὶ De gratia et libero arbitrio), [147 – 159]
9. Σοφίας Καραγεωργάκη, Ἡσυχασμός – Σχολαστικισμός: Οἱ θεολογικὲς προϋποθέσεις τῶν δύο πνευματικῶν ρευμάτων κατὰ τὸν ιδ’ αἰῶνα, [161 – 190]
10. Στυλιανοῦ Δ. Χαραλαμπίδη, Οἱ ἐργασίες τῆς 54ης Συνάντησης τῆς Ἐπιτροπῆς τῶν Ἐκκλησιῶν ἐπὶ Διεθνῶν Θεμάτων (Commission of the Churches on International Affairs) τοῦ Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν (Addis Abana 27/2/ - 1/3/2017), [191 – 214]

Ἰδιόμελα

11. Κωνσταντίνου Γεωργιάδη, Θρησκευτικὰ ἢ Θεολογία ὡς ‘πρώτη φιλοσοφία’ στὴ σύγχρονη δημόσια ἐκπαίδευση; [215 – 279]
12. Θεολογικὰ Χρονικὰ, [281 – 289].
13. Περιοδικὰ Ἀνάλεκτα, [291 – 302].
14. Βιβλιοστάσιον, [303 – 313].
15. Ἐπιστημονικὸν Ἀναλόγιον, [315 – 317].
16. Ὁδηγίες ὑποβολῆς ἐπιστημονικῶν ἐργασιῶν πρὸς τοὺς συγγραφεῖς, [318 – 319].


Τεύχος 3
Μεταρρύθμιση· ἱστορικὴ ἐπισκόπηση καὶ κριτικὴ προσέγγιση Ι

1. Προλογικό, [5 – 13].
2. Κυρίλλου, Ἐπισκόπου Ἀβύδου Καλβινικὲς ἐπιδράσεις τὸν ιζ’ αἰῶνα. Δοσίθεος Ἱεροσολύμων: Ἐγχειρίδιον κατὰ Ἰωάννου Καρυοφύλλη, [15 – 61]
3. Π. Γεωργίου Δ. Μεταλληνοῦ, Καλβῖνος καὶ Καλβινισμὸς στὴν Ἑλλάδα (18ος - 19ος αἰ). Ἀπὸ τὴ θεολογικὴ ἀπόκρουση (Βικέντιος – Δαμοδός) στὴ μισσιοναριστικὴ διείσδυση, [63 – 89]
4. Χρήστου Γιανναρᾶ, Προτεσταντισμός – Εὐχαριστία – Συνοδικότητα, [91 – 106]
5. Rémi Gounelle, Les protestants et les Pères de lé’ Église grecque grecque, [107 – 124]
6. Δημητρίου Τσελεγγίδη, Ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ κατὰ τὴ Θεολογία τοῦ Λουθήρου. Κριτικὴ προσέγγιση ἀπὸ Ὀρθόδοξη ἄποψη, [125 – 140]
7. Γεωργίου Ν. Φίλια, Προτεσταντισμὸς καὶ ὀρθόδοξη λατρεία (σχόλια στὸ ἔργο τοῦ Ἰωνᾶ Κίνγκ Τελεταὶ θρησκευτικαὶ τῆς Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας Ἀθῆναι 1851), [141 – 175]
8. Ἰωάννας Στουφῆ - Πουλημένου, Παράδοση καὶ δυτικὲς ἐπιρροὲς στὴν εἰκονογράφηση τῶν ἐκκλησιῶν στὸ νεοσύστατο ἐλληνικὸ κράτος· ἡ ἐπίδραση τοῦ Προτεσταντισμοῦ, [177 – 201]
9. Aἰδ. Σωτηρίου Ἰ. Μπούκη, Οἱ ἐπιδράσεις τῆς Μεταρρύθμισης στὴν Ὀρθοδοξία: μία θεώρηση ἀπὸ τὴν πλευρὰ τῆς Διαμαρτύρησης, [203 – 254]
10. Ἐμμανουὴλ Παπαμικρούλη, Ἡ διαμάχη καλβινισμοῦ - ἰανσενισμοῦ στὴ Δύση καὶ ἡ ἐνεργοποίηση τοῦ Συνοδικοῦ Θεσμοῦ στὴν Ἀνατολή (β’ ἥμισυ ΙΖ’ αἰῶνα), [255 – 276]

Ἰδιόμελα

11. Παναγιώτη Ἰω. Μπούμη, Οἱ φάσεις τοῦ πρωτείου τοῦ Πάπα Ρώμης (Πρωτεῖο ἐξουσίας καὶ ἀλάθητο), [277 – 302]
12. Θεολογικὰ Χρονικά, [303 – 311].
13. Περιοδικὰ Ἀνάλεκτα, [313 – 316].
14. Βιβλιοστάσιον, [317 – 328].
15. Ἐπιστημονικὸν Ἀναλόγιον, [329 – 332].
16. Ὁδηγίες ὑποβολῆς ἐπιστημονικῶν ἐργασιῶν πρὸς τοὺς συγγραφεῖς, [333 – 335].


Τεύχος 4

1. Προλογικό, [5 – 6]
2. Theodoros Alexopoulos, Die Paradoxie vom Sehen im Nichtsehen. Eine vergleichende Untersuchung zu Gregor von Nyssa Dionysios Areopagites und Plotin, [7 - 29]
3. Σταμάτη Σπύρου - Καλλιόπης Δ. Σπινέλλη, Θεραπευτικὴ καὶ μοναστικὴ κοινότητα: βιώματα ἔνταξης μελῶν σὲ δύο διαφορετικὰ κοινοτικὰ πλαίσια, [31 – 61]
4. Γεωργίου Παν. Κουντούρη, Ἡ ἐκκλησιαστικὴ πολιτικὴ τῶν Βυζαντινῶν στοὺς χρόνους τοῦ Μεγάλου Φωτίου καὶ ὁ ἐκχριστιανισμὸς τῶν Ρώσων τοῦ Κιέβου, [63 – 77]
5. F. Srdjian Simić, Cultural History of Islam in the Balkans, [79 – 101]
6. Ἔρικ Σεργίου, Ἄγνωστες πτυχὲς τοῦ ἀρχιεπισκοπικοῦ ζητήματος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, [103 – 128]
7. Νίκου Φ. Τόμπρου, Παρόδιοι σταθμοὶ καὶ μοναστηριακὰ σύνολα στὸν Μοριὰ τὴν Ὀθωμανικὴ περίοδο: Χῶροι φιλοξενίας καὶ προστασίας τῶν ταξιδιωτῶν, [129 -162]
8. Γεωργίου Ἀγ. Σίσκου, Ἡ ἑρμηνεία τῶν πατερικῶν διατυπώσεων γιὰ τὴν Ἀγία Τριάδα στὴ δυτικὴ χριστιανοσύνη: Τὸ παράδειγμα τῆς ὀντολογίας τῆς σχέσης, [163 – 208]
9. Constantinos Goulas, Byzantine Policy in the North Adriatic Sea in the VIIIth Century, [209 – 220]

Ἰδιόμελα

10. π. John H. Erickson, Ἡ χρονικὴ διάσταση τῆς διάκρισης: Ἱστορία καὶ Μνήμη, [221 – 246]

In memoriam

11. Σταύρου Γιαγκάζογλου, Μνήμη Καθηγητῆ Εὐαγγέλου Θεοδώρου (1921-2018), [247 – 251]
12. Θεολογικὰ Χρονικὰ , [253 -265].
13. Περιοδικὰ Ἀνάλεκτα, [267 – 272].
14. Βιβλιοστάσιον, [273 -282].
15. Ἐπιστημονικὸν Ἀναλόγιον, [283 – 285]
16. Ὁδηγίες ὑποβολῆς ἐπιστημονικῶν ἐργασιῶν πρὸς τοὺς συγγραφεῖς, [286 – 288].