ECCLESIA
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αθήνα, 12 Φεβρουαρίου 2003


Μέ ἀφορμή τήν ἐπίδοση τῶν Διοριστηρίων στά λαϊκά μέλη πού ἀπαρτίζουν τίς Ἐνοριακές Ἐπιτροπές Αἱμοδοσίας τῶν Ἱερῶν Ναῶν τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν (ἕνας ἰατρός ἀντιπρόεδρος, γραμματέας καί δύο ἀκόμη μέλη) γιά τήν νέα τριετή θητεία, πραγματοποιήθηκε τή Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου τ.ἔ. στίς 6 τό ἀπόγευμα, στόν Ἱερό Ναό Μεταμορφώσεως Σωτῆρος Πλάκας, ἡ ἐτήσια συνάντηση ἀπολογισμοῦ καί προγραμματισμοῦ τῶν ὑπευθύνων Ἱερέων αἱμοδοσίας τῶν Ἐνοριῶν τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν. Στή συνάντηση παρευρέθη ὡς ἐκπρόσωπος τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Χριστοδούλου, ὁ Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, αἰδ. πρωτοπρεσβύτερος π. Θωμᾶς Συνοδινός, καθώς καί ὁ Διευθυντής Χριστιανικῆς Ἀλληλεγγύης, αἰδ. πρωτοπρεσβύτερος π. Κωνσταντῖνος Ἀνδρουλάκης.

Κύριος ὁμιλητής τῆς γενικῆς συναντήσεως ἦταν ὁ Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς, ὁ ὁποῖος στήν ὁμιλία του μεταξύ ἄλλων, εἶπε:

"Σύμφωνα μέ ὑπολογισμούς τοῦ Συμβουλίου τῆς Εὐρώπης, ἡ χώρα μας χρειάζεται 550.000 - 600.000 μονάδες αἵματος τό χρόνο.

Μιά ἀνεπτυγμένη χώρα σάν τή δική μας, μέ τή θλιβερή πρωτοπορία στά τροχαία δυστυχήματα καί τίς τεράστιες ἀνάγκες αἵματος πού ἀπαιτοῦνται γιά τό πρόγραμμα μεταγγίσεων τῶν πασχόντων ἀπό μεσογειακή ἀναιμία, ἔχει ἕνα τρομακτικό κοινωνικό καί οἰκονομικό κόστος, ἐξ αἰτίας τῆς ὑπάρχουσας ἀνεπάρκειας αἵματος καί τῆς ἐξάρτησής μας ἀπό τόν ἐλβετικό πληθυσμό.

Θά πρέπει νά γίνει συνείδηση σέ ὅλους ὅτι γιά νά ὑπάρχει πάντοτε διαθέσιμο αἷμα πρέπει τό 10% τοῦ πληθυσμοῦ τῆς χώρας μας νά προσφέρει τουλάχιστον μιά φορά τό χρόνο αἷμα. Στά 10.000.000 πληθυσμοῦ θά ἦταν καλό 200.000 - 300.000 ἄτομα νά γίνουν συστηματικοί ἐθελοντές αἱμοδότες πού νά προσφέρουν δύο φορές τό χρόνο αἷμα ἤ νά μποροῦν νά εἰδοποιηθοῦν σέ ὥρα ἀνάγκης. Ἡ προσφορά αἵματος σέ ἔκτακτη ὥρα γιά νά σωθεῖ ἕνας συγγενής ἤ φίλος δέν λύνει τό πρόβλημα.

Σήμερα, ἡ μεσογειακή ἀναιμία δέν εἶναι πιά η νόσος χωρίς ἐλπίδα, διότι μέ τήν ἐξασφάλιση αἵματος κάθε πάσχων μπορεῖ νά ζήσει μιά φυσιολογική ζωή. Δυστυχῶς, ἡ ἔλλειψη εἶναι καθημερινό πρόβλημα. Τό αἷμα δέν μπορεῖ νά παραχθεῖ μέ κανένα τρόπο. Εἶναι μιά μορφή ζωῆς, πού προσφέρεται ἀπό τόν ὑγιῆ ἄνθρωπο στόν πάσχοντα συνάνθρωπό του.

Ἡ Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν, πού ἀριθμεῖ περίπου 1.000.000 κατοίκους, καί 144 ἐνοριακούς Ναούς, ἀπό τό ἔτος 2000 ἔχει ὀργανώσει ὑπό τήν καθοδήγηση τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου μας καί τήν ἐποπτεία τοῦ Γραφείου Αἱμοδοσίας τῆς Διευθύνσεως Χριστιανικῆς Ἀλληλεγγύης, μέ πάρα πολύ καλά ἀποτελέσματα, ἕνα πρόγραμμα ἐνοριακῆς ἐθελοντικής αἱμοδοσίας. Ἤδη, τό ἔτος πού πέρασε, ἑκατό Ἐνορίες ἀνέπτυξαν μία ἀξιόλογη δραστηριότητα, μέ πολύ καλἐς προοπτικές γιά τό ἄμεσο μέλλον, πάνω σέ αὐτόν τόν ποιμαντικό τομέα.

Αὐτό, ἀποδεικνύει ὅτι ὁ κάθε Ἱερέας μπορεῖ νά προκαλέσει μία δυναμική ἀφύπνιση συνειδήσεων τῶν ἐκκλησιαζομένων, ἐφ᾿ ὅσον ἡ λατρεία μας θεμελιώνεται στή σωτήριο μετάγγιση πού ὁ πιστός κάνει ἀπό τό Ἅγιο Ποτήριο, τό ὁποῖο, ὡς γνωστόν, περιέχει τό πανάγιο Αἷμα τοῦ Πρώτου Αἱμοδότου - Ζωοδότου Ἐσταυρωμένου Ἰησοῦ.

Ἡ ἀνταπόκριση τῶν πιστῶν εἶναι ἀξιοθαύμαστη, διότι ἡ αἱμοδοσία εἶναι κατ᾿ ἐξοχήν ὑπόθεση πίστεως καί ὄχι ἑνός φθηνοῦ ἀνθρωπισμοῦ.

Ἡ ὀργάνωση μιᾶς αἱμοδοσίας εἶναι ἁπλή, ἀφού τήν κύρια εὐθύνη ἔχει τό ἰατρικό συνεργεῖο, πού πραγματοποιεῖ τήν αἱμοληψία.

Ἡ οἰκονομική ἐπιβάρυνση εἶναι πολύ μικρή, συγκριτικά μέ τό ἀνυπολόγιστης ἀξίας προϊόν πού προσφέρει. Τά ἔξοδα περιορίζονται, κυρίως, σέ θέματα προβολῆς - διαφημίσεως τῆς ἐξόρμησης.

Ἡ προσφορά τῆς Ἐκκλησίας θά εἶναι ἀνυπολόγιστης ἀξίας, ἐάν ἡ Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν, ἀλλά καί ὅλες οἱ Ἱερές Μητροπόλεις, συμβάλλουν ἀποτελεσματικά στήν κάλυψη τῶν ἐθνικῶν ἀναγκῶν σέ αἷμα.

Πολλοί ἰσχυρίζονται, συνέχισε ὁ ἄγιος Πρωτοσύγκελλος, πώς ἡ αἱμοδοσία εἶναι δεῖγμα φιλανθρωπίας. Στήν Ἐκκλησία μας, ὅμως, ἡ αἱμοδοσία εἶναι καρπός φιλοθεῒας. Ζοῦμε ὡς πιστοί, στό βαθμό πού μετέχουμε στό μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Δέν μποροῦμε, λοιπόν, ἀπό τή μία πλευρά νά παίρνουμε μέσα μας τήν ὄντως Ζωή, τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ καί ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, νά κλείνουμε τά αὐτιά μας στόν πόνο καί τήν ὀδύνη τοῦ πάσχοντος ἀδελφοῦ μας, ὁ ὁποῖος περιμένει λίγες σταγόνες αἵματος γιά νά κερδίσει τή μάχη μέ τό θάνατο. Ἡ αἱμοδοσία εἶναι ἀπόδειξη αὐθεντικῆς ἀγάπης καί ἀληθινῆς συμμετοχῆς στήν θυσία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Εἶναι πολύ συγκινητικό καί συνάμα ἐνθαρρυντικό τό γεγονός, νά βλέπει κανείς δεκάδες ἑκατοντάδες νέους σέ ἡλικία ἀνθρώπους, πολλοί ἀπό τούς ὁποίους δέν ἔχουν ἰδιαίτερες σχέσεις μέ τήν Ἐκκλησία, νά ἀπόδέχονται τήν προτροπή τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου μας καί τῶν κατ' Ἐνορίαν Ἱερέων καί νά συμμετέχουν ἐνεργά σ᾿ αὐτή τή "σταυροφορία ἀγάπης" τῆς Ἐκκλησίας μας. Αὐτό σημαίνει, πώς οἱ νέοι θέλουν τήν Ἐκκλησία κοντά τους, ὄχι μέ ἕνα "νέο" πρόσωπο, ἀλλά μέ τό ἀληθινό της πρόσωπο: αὐτό τῆς ἀλήθειας καί ὄχι τῶν φθηνῶν ἐντυπώσεων, τοῦ ἤθους καί ὄχι τῆς γραφικότητος, τῆς ἁπλότητος καί ὄχι τῆς ἁπλοϊκότητος.

Τό Γραφεῖο Αἱμοδοσίας τῆς Ἱερᾶς Ὰρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν μέ τήν ἔμπνευση καί καθοδήγηση τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου μας, ἔχει θέσει δύο στόχους: α) Νά δημιουργηθεῖ σέ κάθε Ἐνορία τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἐνοριακή Τράπεζα Αἵματος, ἡ ὁποία θά εἶναι σέ θέση νά καλύπτει κατά τό δυνατόν τίς ἀνάγκες σέ αἷμα τῶν ἐνοριτῶν της καί β) Νά προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια σέ πανελλήνια ἐκκλησιαστική κλίμακα, προκειμένου σέ κάθε Ἱερά Μητρόπολη νά δημιουργηθοῦν παρόμοιες προσπάθειες, οἱ ὁποῖες εἶναι ἀπολύτως βέβαιο πώς θά ἐπιλύσουν σέ πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τό πρόβλημα ἐλλείψεως αἵματος, πού ἀντιμετωπίζει ἡ Πατρίδα μας.

Ὴ Ἐκκλησία καί μέ τόν τρόπο αὐτό, ἀποδεικνύει πώς δέν μένει μακριά ἀπό τόν ἄνθρωπο καί τά καθημερινά προβλήματά του. Ἀγωνίζεται ἀθόρυβα, ἀλλά οὐσιαστικά. Δέν ἐπιζητεῖ τήν ρηχή δημοσιότητα. Προσπαθεῖ, ὄχι ἁπλῶς νά σταθεῖ δίπλα στόν ἄνθρωπο, ἀλλά νά ἑνωθεῖ μαζί του, ὥστε ὁ ἄνθρωπος νά γίνει μία νέα ἐν Χριστῷ ὕπαρξη.

Ὅσον ἀφορᾶ στά ἀποτελέσματα τῶν ἐνοριακῶν αἱμοληψιῶν γιά τό ἔτος 2002, στό χῶρο τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν μπορῶ νά πῶ, ἀνέφερε ὁ ὁμιλητής, πῶς ἦσαν πολύ ἱκανοποιητικά. Ὁ συνολικός ἀριθμός μονάδων αἵματος, οἱ ὁποῖες συγκεντρώθηκαν ἀπό τίς 163 αἱμοληψίες, πού πραγματοποιήθηκαν σέ 100 Ἐνορίες, ἔφθασε τίς πέντε χιλιάδες πεντακόσιες ὀγδόντα ἕξι (5.586). Ὁ ἀντίστοιχος ἀριθμός μονάδων αἵματος τοῦ ἔτους 2001 ἦταν 5.256".

Στό σημεῖο αὐτό, ἐδόθη ὁ λόγος στούς παρισταμένους Ἱερεῖς, ὑπευθύνους τῶν ἐνοριακῶν αἱμοδοσιῶν. Ἀκολούθησε ἕνας ἐποικοδομητικός διάλογος, πού περιελάμβανε πολύ χρήσιμες ἀπόψεις, τίς ὁποῖες διετύπωσαν οἱ Ἱερεῖς σχετικά μέ τή βελτίωση τῶν ἐνοριακῶν αἱμοδοσιῶν καί τή μεγαλύτερη συμμετοχή αἱμοδοτῶν.

Ἡ γενική συνάντηση ὁλοκληρώθηκε μέ τήν ἐξαγωγή τῶν συμπερασμάτων, πού ἔκανε ὁ ἅγιος Πρωτοσύγκελλος, π. Θωμᾶς Συνοδινός καί τά ὁποῖα εἶναι:

  1. "Παρά τίς ἀπαισιόδοξες ἀπόψεις, πού ἀκούστηκαν ἀπό διαφόρους φορεῖς σέ ἐπίσημα αἱμοδοτικά συνέδρια καί ἡμερίδες, πού πραγματοποιήθηκαν κατά τό ἔτος 2002 καί προέβλεπαν ὅτι ὁ συνολικός ἀριθμός μονάδων αἵματος καί τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν θά μειώνεται, ὅπως συμβαίνει καί μέ τίς ἄλλες αἱμοδοτικές κινήσεις (λόγῳ αὐξήσεως τῶν νεανικῶν ἀσθενειῶν, διαδόσεως ἐξαρτησιογόνων οὐσιῶν, ἀδιαφορίας κλπ.), ἡ Ἀρχιεπισκοπή, ὄχι μόνο διέψευσε τίς ἀπόψεις αὐτές, ἀλλά καί αὔξησε τό συνολικό ἀριθμό μονάδων αἵματος κατά 330 μονάδες, γεγονός πού ἀποδεικνύει ὅτι οἱ αἱμοδότες μας ἀνταποκρίνονται μέ ἰδιαίτερη ἐμπιστοσύνη στήν πρόσκληση τῆς Ἐκκλησίας καί μάλιστα οἱ νέοι, ἡλικίας ἀπό 20 ἕως 35 ἐτῶν, πού καλύπτουν ποσοστό 40 ἕως 45% τοῦ συνόλου τῶν αἱμοδοτῶν.

  2. Γιά ἐκείνους πού γνωρίζουν ἀπό παρόμοιες αἱμοδοτικές προσπάθειες, τά δύο δυσκολώτερα προβλήματα, πού καλοῦνται νά λύσουν οἱ ὑπεύθυνοι τῶν αἱμοδοτικῶν φορέων εἶναι ἀφ᾽ ἑνός, ἡ σταθεροποίηση τοῦ ἀριθμοῦ μονάδων αἵματος, πού συγκεντρώνονται κατ᾿ ἔτος καί ἀφ᾽ ἑτέρου, ἡ ἀναπλήρωση τῶν αἱμοδοτῶν πού ἀποσύρονται, εἴτε λόγῳ ἡλικίας, εἴτε λόγῳ προβλημάτων ὑγείας. Στό χῶρο μας, χάρη στήν ἀνύστακτη φροντίδα τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου μας γιά τή μεγάλη αὐτή πνευματική καί κοινωνική προσπάθεια καί στή φιλότιμη προσπάθεια ὅλων τῶν Ἱερέων μας, τά δύο αὐτά προβλήματα ἔχουν λυθεῖ μέ τόν καλύτερο τρόπο, ὅπως ἄλλωστε ἀποδεικνύουν καί τά σχετικά ἀποτελέσματα.

  3. Σέ ὅλους τούς αἱμοδοτικούς φορεῖς, ὅπως Δημόσιες Ὑπηρεσίες, Στρατός, κλπ. οἱ αἱμοδότες προσέρχονται, σύν τοῖς ἄλλοις καί λόγῳ δελεαστικῶν κινήτρων (π.χ. ἄδεια ἀπό τήν ἐργασία). Τό ἀντίθετο ἀκριβῶς, συμβαίνει μέ τούς αἱμοδότες τῶν Ἐνοριῶν μας, οἱ ὁποῖοι προσέρχονται μέ μοναδικό κίνητρο τήν ἀγάπη τους στόν πρῶτο Αἱμοδότη Χριστό. Τά ἀπό ἄμβωνος συνθήματα, "στά ἴχνη τοῦ πρώτου Αἱμοδότου" καί "ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι ἡ σωτηριώδης μετάγγιση", ἀποδεικνύεται πώς ἔχουν ἐνεργοποιήσει πάρα πολλούς πιστούς γιά νά συμμετάσχουν στίς κατά τόπους ἐνοριακές αἱμοδοσίες.

Βέβαια, παρά τά θετικά ἀποτελέσματα καί τοῦ παρελθόντος ἔτους, εἶναι δυνατόν ἡ Ἀρχιεπισκοπή νά αὐξήσει ἀκόμη περισσότερο τήν ἐτήσια συνολική προσφορά σέ μονάδες αἵματος, ἐάν:

α) Ὅλες οἱ ἐνορίες τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς ἀρχίσουν, ἔστω καί μέ ἐλάχιστο ἀριθμό αἱμοδοτῶν στήν ἀρχή, νά πραγματοποιοῦν αἱμοδοσίες, καί

β) Οἱ ἐνορίες, πού πραγματοποίησαν μία αἱμοδοσία, προγραμματίσουν γιά τό τρέχον ἔτος καί δεύτερη, ὅπως ἔχει συστήσει δι᾿ ἐγκυκλίου ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπός μας."


ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ
Γραφείο Αἱμοδοσίας