ΑΡΧΕΙΟ ΔΕΛΤΙΩΝ


Δελτία Τύπου της Ιεράς Συνόδου

Προηγούμενη σελίδα | Εκτύπωση


Εορταστικές εκδηλώσεις στη μνήμη του ιερού Φωτίου
(6/2/2007).

Με μεγαλοπρέπεια και εκκλησιαστική λαμπρότητα τελέσθηκαν και εφέτος οι εορτές στη μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Φωτίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως του Μεγάλου, Προστάτου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Σήμερα, Τρίτη 6 Φεβρουαρίου, στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Πεντέλης, τελέσθηκε ο Όρθρος και Θεία Λειτουργία, Ιερουργούντος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου μετά δύο Συνοδικών Μητροπολιτών, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαγκαδά κ. Σπυρίδωνος και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Παροναξίας κ. Αμβροσίου.

Παρέστησαν οι εκπρόσωποι: α) του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αθήνα, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αξώμης κ. Πέτρος και β) του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Γεράσων κ. Θεοφάνης. Οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Λαγκαδά κ. Σπυρίδων, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Προκόπιος, Μεγάρων και Σαλαμίνος κ. Βαρθολομαίος, Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, Σταγών και Μετεώρων κ. Σεραφείμ, Παροναξίας κ. Αμβρόσιος, Περιστερίου κ. Χρυσόστομος, Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, Δράμας κ. Παύλος, Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, Καισαριανής Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Κυθήρων κ. Σεραφείμ, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, Αχελώου κ. Ευθύμιος οι Θεοφιλέστατοι Επίσκοποι Θερμοπυλών κ. Ιωάννης και Βελεστίνου κ. Δαμασκηνός, ο Αρχιγραμματεύων της Ιεράς Συνόδου κ. Κύριλλος Μισιακούλης.

Μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος που ευρίσκεται στο χώρο της Ιεράς Μονής Πεντέλης, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη, κατά την ημέρα αυτή, σύσκεψη των μελών της Ιεράς Συνόδου με τους Καθηγητές και τους λοιπούς διδάσκοντες στις Θεολογικές Σχολές των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Της Συσκέψεως προΐστατο ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλος.

Θέμα της εφετινής συσκέψεως ήταν: «Τί εστίν έργον άρχοντος: 'Επισημάνσεις διαχρονικής αξίας από τον Ιερό Φώτιο, στην επιστολή του Προς Μιχαήλ, τον άρχοντα Βουλγαρίας περί των όρων και προϋποθέσεων του άρχειν». Εισηγητής ήταν ο Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Κωνσταντίνος Κορναράκης. Ο Εισηγητής λαμβάνοντας αφορμή από την επιστολή που είχε αποστείλει ο Ιερός Φώτιος προς τον Μιχαήλ τον Άρχοντα Βουλγαρίας περί των όρων και προϋποθέσεων του άρχειν υποστήριξε ότι « η θεολογία της επιστολής στρέφεται γύρω από τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρχειν. Σε αυτήν αναπτύσσεται η διδασκαλία περί των καθηκόντων του ηγεμόνος έναντι της Εκκλησίας, του λαού του αλλά και του εαυτού». Ακόμα ο κ. Κορναράκης αναφέρθηκε στις προϋποθέσεις, τα καθήκοντα και τις αρχές οι οποίες πρέπει να διακατέχουν την προσωπικότητα του Κυβερνήτη - ηγεμόνος. Στο αρνητικό αρχέτυπο του κοινωνικού και πολιτειακού βίου του ηγεμόνος καθώς επίσης στη λειτουργία του προσωπείου ως αφετηρία δυσλειτουργίας του άρχειν και την παθογένεια της ασκήσεως εξουσίας ως έκφραση παθογένειας του πνευματικού βίου του ηγεμόνος λέγοντας ότι: «Κατά τον Ιερό Φώτιο, το πρόβλημα της περί του εαυτού του αληθούς συνειδήσεως του ηγεμόνος εξαρτάται από την ποιότητα του πνευματικού του βίου ο οποίος είναι ευνόητο ότι λόγω του χαρακτήρος της θέσεώς του συναρτάται αμέσως προς την εύρυθμη λειτουργία της πολιτείας και των διανθρώπινων σχέσεων… Η επισήμανση του ιερού πατρός ως αιτίας διαμορφώσεως του προσωπείου της σχέσεως μεταξύ "είναι" και "πράττειν", δεν είναι άσχετη προς τις παρατηρήσεις του περί των αιτίων της διαμορφώσεως του εμπαθούς βίου του ηγεμόνος και τις αρνητικές επιπτώσεις αυτού ως προς την ιδεατή έκφραση του άρχειν».

Σε άλλο σημείο υπογράμμισε: «Εξάλλου, ιδιαιτέρας σημασίας είναι οι παρατηρήσεις του ιερού πατρός περί της λειτουργίας του κράτους που προνοεί για τον υπήκοο. Υπάρχουν άρχοντες, οι οποίοι θεωρούν ότι ευεργετώντας εφάπαξ ή κατ’ ολίγον τους υπηκόους τους επέτυχαν ισοβίως της ευγνωμοσύνης τους. Ωστόσο η επακολουθούσα αδιαφορία τους αδρανοποιεί τις σχέσεις των υπηκόων με τον άρχοντα. Εδώ ο Ιερός Φώτιος ασχολείται κυρίως με την εικόνα του ηγεμόνος ως "ψευδούς λυτρωτού"».

Στην συνέχεια ο κ. Κορναράκης, αφού αναφέρθηκε στο πολιτειακό και θεολογικό πλαίσιο της επιστολής του Ιερού Φωτίου επεσήμανε ότι: «Ευθύνη του ηγεμόνος είναι όχι μόνον η φροντίδα του εαυτού του αλλά και η καθοδήγηση των υπηκόων του προς τη θεολογία… Κριτήριο αληθούς ηγεμονίας είναι το θυσιαστικό φρόνιμα που διακρίνει κάθε πτυχή του ιδιωτικού αλλά κυρίως του δημόσιου βίου του… Η βασική ιδέα του Ιερού Φώτιου περί των όρων και προϋποθέσεων του άρχειν όπως αναλύεται στην επιστολιμαία αυτή πραγματεία θα ήταν δυνατόν να συνοψισθεί στην διατύπωσή του ότι «νόμος των ανθρώπων ο των αρχόντων τρόπος» υπό την έννοια ότι στην θέση αυτή συναντώνται η αντίληψη περί του ηγεμόνα ως θυσιαστικού προτύπου υπέρ του λαού του και η βεβαιότητα της ανταποκρίσεως του λαού του στη θυσία αυτή ως «σφοδρά επιθυμία» να υποταχθεί στο αρχέτυπο της αρετής».

Παρεμβάσεις έκαναν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Λαγκαδά κ. Σπυρίδων, Γεράσων κ. Θεοφάνης, Ζακύνθου κ. Χρυ-σόστομος, Δράμας κ. Παύλος, Περιστερίου κ. Χρυσόστομος, καθώς και οι κ.κ. Μαρίνος Αναστάσιος, Θεοδώρου Ευάγγελος, ο Κοσμήτωρ π. Γεώργιος Μεταλληνός, Νικολαϊδης Απόστολος, Βασιλόπουλος, Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, Αγγελόπουλος Αθανάσιος, Νιάρχος Κωνσταντίνος, Μποζίνης, Λιάλιου Δέσποινα. Στη συνέχεια ο Εισηγητής Καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Κορναράκης απάντησε στα ερωτήματα που ετέθησαν.

Ο Μακαριώτατος έκλεισε την όλη εκδήλωση αφού ευχαρίστησε τόσο τον Εισηγητή όσο και τους συνέδρους και κατέληξε με τα εξής: «…ελέχθη εδώ ότι θα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και ο ρεαλισμός επιβάλλει να αναγνωρίσουμε ότι οι πολιτειοκρατικές θέσεις της πολιτειολογίας τουλάχιστον εις την σύγχρονη έκφρασή τους είναι κυρίαρχες σχέσεις σε ότι αφορά τις σχέσεις μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας σε όλη την Ευρώπη (…) Πρέπει να γνωρίζουμε ότι εδώ στην Ελλάδα το σύστημα των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας θεσμοποιείται στο ισχύον Σύνταγμα, το οποίο αρχικά εψηφίσθη από την συνταγματική συνέλευση της Βουλής το 1975. Στο Σύνταγμα, στο άρθρο 3 διακηρύσσεται μεν ότι η Εκκλησία της Ελλάδος είναι υποχρεωμένη να τηρεί τους Ιερούς Κανόνας και τις Ιερές Παραδόσεις, ωστόσο όμως διοικείται κατά την εσωτερική ζωή και τάξη της επί τη βάσει Νόμου ο οποίος λέγεται Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος. Το κείμενο αυτό είναι νόμος του Κράτους ψηφίζεται όχι από την Εκκλησία, αλλά από την Πολιτεία, την Βουλή των Ελλήνων. Επομένως από το 1975 τουλάχιστον, διότι διά πρώτην φορά στο Σύνταγμα αυτό ετέθη η πράξις αυτή, έχουμε πολιτειοκρατία στην Εκκλησία της Ελλάδος είτε θέλουμε να το παραδεχθούμε είτε όχι.
Εάν επομένως κανείς ξεκινήσει από αυτή τη βάση, βεβαίως παραδεχόμαστε τους λεγόμενους διακριτούς ρόλους της Εκκλησίας και της Πολιτείας, αλλά αυτά που συμβαίνουν εδώ στην Ελλάδα με βάση το Σύνταγμα και στη συνέχεια τον Καταστατικό μας Χάρτη, που κατ’ επιταγή του Συντάγματος ψηφίσθηκε το 1977, δεν είναι τα ίδια τα οποία ισχύαν, όπως επίσης δεν είναι τα ίδια με αυτά, τα οποία περιελάμβαναν οι νομοκανονικές συλλογές του Βυζαντίου… Αυτή είναι η ρεαλιστική αντιμετώπιση του ζητήματος και εγώ είμαι μαζί με εκείνους που διακηρύσσουν την προτεραιότητα των Ιερών Κανόνων και των Ιερών Αποστολικών Παραδόσεων εις την διοίκηση της Εκκλησίας. Αλλά είμαι και ρεαλιστής και βλέπω ότι, αν πάμε κόντρα στους νόμους τότε οι νόμοι θα ακυρώνουν όλες τις πράξεις μας. Και είναι αυτό ένα θέμα το οποίο δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας, αν θέλουμε πραγματικά να είμεθα ρεαλιστές, και να γνωρίζουμε ότι υπάρχει η κρατική εξουσία, η οποία μπορεί προς στιγμή να μην κάνει εμφανή την δύναμή της, αλλά σε περίπτωση συγκρούσεως μπορεί πράγματι να την παρουσιάσει…

Λαμβάνοντας αφορμή από τον Εισηγητή ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε στην ηθική και πνευματική υπόσταση του κάθε πνευματικού ηγέτη είτε αυτός είναι κληρικός είτε λαϊκός λέγοντας ότι: «Το πρώτο σημείο το οποίο τονίστηκε εδώ, χρησιμοποιώντας την έκφραση του Έρικ Φρομ, σύγχρονου Γερμανού Φιλοσόφου, ο οποίος χρησιμοποίησε την έννοια του «είναι και έχειν», είναι το ότι το "είναι" υπερέχει του "έχειν" ηθικά και πνευματικά. Τώρα κατά κόσμον υπερέχει το "έχειν" του "είναι"... Αλλά ο Ιερός Φώτιος για τους ποιμένες, για τους ηγέτες, για τους πνευματικούς ανθρώπους έχει πρώτα το "είναι" και στην συνέχεια έχει το "έχειν".
Δεύτερο στη συνέχεια είναι μια άλλη αξιωματική διάκριση του Ιερού Φωτίου σε ότι αφορά το ήθος των ανθρώπων της εξουσίας… Ο τρόπος της ζωής και της συμπεριφοράς του ηγέτη είναι αυτός ο οποίος επηρεάζει την ζωή και τον τρόπο των ανθρώπων τους οποίους είτε διοικεί είτε καθοδηγεί…
Το τρίτο πράγμα το οποίο τόνισε ο Ιερός Φώτιος είναι η αυτοκριτική, την οποία πρέπει να κάνει ανά πάσα στιγμή ο κάθε ηγέτης. Έτσι ώστε μέσω αυτής να οδηγείται στην αυθεντικότητα.
Τέταρτο το θυσιαστικό πρότυπο, η αγάπη και η ανεκτικότητα θα πρέπει να είναι τα στοιχειά του κάθε ηγέτη…
Ένα πέμπτο θέμα είναι ότι, πολλές φορές οι ηγέτες θιγόμεθα από αυτά τα οποία μας λένε διάφοροι και προτιμούμε να σιωπούμε, και σιωπούμε όχι διότι δεν ξέρουμε τι να πούμε, αλλά διότι εκείνο το οποίο πρυτανεύει μέσα μας είναι το καλώς νοούμενο συμφέρον της Εκκλησίας, αν είμεθα κληρικοί και των πνευματικών μας παιδιών, του λαού μας δηλαδή, ο οποίος σκανδαλίζεται οσάκις βλέπει οι ποιμένες του να φιλονικούν μεταξύ τους η να ανταλλάσουν ύβρεις… Άρα η αγάπη και η ανεκτικότητα μπορεί πάντα να επιφέρει καλύτερο αποτέλεσμα στις σχέσεις μας. Η ταπεινή αγάπη έχει ενίοτε μεγαλύτερη ισχύ και μεγαλύτερη δύναμη από την πιο ισχυρή και φοβερή βία.
Έκτον, ο ιερός Φώτιος συνιστά στον ηγέτη να έχει παρρησία αλλά μετά αρετής. Όχι απλώς να ελέγχει τον έναν και τον άλλον έχοντας για τον εαυτό του επιφυλάξει την ιδιότητα του κριτή πάσης της οικουμένης. Αλλά και όταν μετά παρρησίας θα εκφράζει την άποψη του –δεν πρέπει να διακατέχεται από αλαζονικό ύφος –να συνδυάζεται με την αρετή. Από αυτό το φρόνιμα οφείλει να χαρακτηρίζεται ο κάθε ηγέτης, αν θέλει πραγματικά να αποδώσει και να μπορεί να ελέγχει, όταν πρέπει να ελέγχει ή να θεραπεύει όταν μπορεί να θεραπεύσει - οι κάθε μεταρρυθμίσεις που μπορεί να ονειρεύεται και να θέλει ένα καλός πνευματικός ηγέτης να επιφέρει στον χώρο του, πρέπει πάντοτε να συνδιάζεται μετά διακριτικότητος.
Τέλος η πολιτική σκέψη του Ιερού Φωτίου έχει αποδειχθεί ότι είναι χρήσιμη και στις μέρες μας και χρήσιμη και για κάθε έναν από εμάς, ο οποίος ασκεί έργο ηγέτου».

Χθες, Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου, τελέσθηκε Πανηγυρικός Εσπερινός στον Καθεδρικό Ναό Αθηνών, στον οποίο χοροστάτησε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλος με τη συμμετοχή των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών - Μελών της Ιεράς Συνόδου.

Τον Πανηγυρικό της ημέρας εξεφώνησε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Προκόπιος Πετρίδης, Συνεργάτης της Συνοδικής Επιτροπής επί των Διορθοδόξων και των Διαχριστιανικών Σχέσεων, ο οποίος στην ομιλία του, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Εν εκ των κυριωτέρων γνωρισμάτων της προσωπικότητος του ιερού Φωτίου τυγχάνει και η υπ’ αυτού εκφρασθείσα ενθέρμως γνώμη περί της ενότητος εν τη ποικιλομορφία. Εμφορούμενος υπό του δημοκρατικού πνεύματος της Ορθοδοξίας εθεώρη φυσικόν, η λατρεία να χρησιμοποιή όλας τας τοπικάς μητρικάς γλώσσας, άλλα σχήματα και ανομοίους τύπους γραμμάτων και « απήχησιν και σημασίαν φωνής ετεροειδή τε και αλλοτριωτάτην». Ο ιερός Φώτιος υπήρξε φωτισμένος και πρωτοπορειακός σκαπανεύς του ιδεώδους αυτού. Ηγωνίσθη δια μίαν ενιαίαν πίστιν, ήτις δεν θα εξαφανίζη την ποικιλομορφίαν των ιδιαιτεροτήτων των διαφόρων λαών. Ωργάνωσεν ορθοδόξους ιεραποστολάς προς μετάδοσιν του φωτός του Χριστού εις τας σλαβικάς και εις πολλάς άλλας χώρας και ενεθάρρυνεν την διάδοσιν του οικουμενικού και δημοκρατικού πνεύματος της Ορθοδοξίας, το οποίον συνδυάζει την ενότητα του περιεχομένου της πίστεως μετά της ποικιλομορφίας των τοπικών, εθνικών ταυτοτήτων και πολιτιστικών παραδόσεων. Οι Έλληνες Θεσσαλονικείς ιεραπόστολοι των Σλαβων, άγιοι Κυριλλος και Μεθόδιος, εις το ιεραποστολικόν έργον αυτών, ενεσάρκωσαν το υπό του Μεγάλου Φωτίου προβαλλόμενον ορθόδοξον τούτο ιδεώδες, κατά το οποίον φυσικόν και επιβεβλημένον τυγχάνει η χρήσις εις την λατρείαν του Θεού όλων των τοπικών μητρικών γλωσσών». Σε άλλο σημείο του λόγου του ο π. Προκόπιος παρετήρησε: «Ταύτα αναφέρομεν καθ' ότι και η ημετέρα Αγιωτάτη Εκκλησία της Ελλάδος ακολουθούσα τα ιερά ίχνη του Μεγάλου τούτου Πατρός και κατά το παρελθόν αλλά κυρίως κατά τα τελευταία δέκα έτη ουχί μόνον κατά θεωρίαν αλλά και εν τη πράξει ηγωνίσθη και αγωνίζεται υπέρ της ενότητος των Ορθοδόξων, υποδεχθείσα εις τούς κόλπους αυτής χιλιάδας ανθρώπων χριστιανών ορθοδόξων, ως οικονομικών προσφύγων, προερχομένων εξ άλλων γειτονικών χωρών και αδελφών Εκκλησιών, σεβομένη την ιδιαιτερότητα αυτών, την γλώσσαν και τας εκκλησιαστικάς και πατρώας αυτών πολιτιστικάς και εθνικάς παραδόσεις, παραχωρήσασα το δικαίωμα της τελέσεως της θείας λατρείας και εις άλλας γλώσσας, μη αποβλέπουσα εις την αφομοίωσιν αυτών αλλ' εις τον σεβασμόν του ιδεώδους της ενότητος εν τη ποικιλομορφία».

Τέλος, ο ομιλιτής υπογράμμισε ότι: «Ζώμεν εις μίαν εποχήν εις την οποίαν η Ορθόδοξος Εκκλησία μας δεν είναι πλέον απομονωμένη εις την Ανατολήν, άγνωστος και παρεξηγημένη υπό της χριστιανικής Δύσεως. Σημερον η Ορθόδοξος Εκκλησία μας έχει ενεργόν παρουσίαν, φωνήν και λόγον. Ολόκληρος δε η χριστιανική Οικουμένη αναμένει, ίνα ίδη την συμβολήν και το έργον αυτής εις την αντιμετώπισιν των πολλών και ποικίλων προβλημάτων του σημερινού κόσμου, ιδιαιτέρως εις την Ηνωμένην Ευρώπην, ένθα προστίθενται και νέαι χώραι, ο λαός των οποίων κατά παράδοσιν ανήκει εις την Ορθοδοξίαν». «Κυρία προϋπόθεσις δια να ανταποκριθώμεν και προσανατολισθώμεν ορθώς εις την μεγάλην αυτήν κλήσιν και αποστολήν είναι η ακριβής και ορθή κατανόησις του τί είναι η Ορθοδοξία».

Σύμφωνα με σχετική απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου κατά τη διάρκεια του Εσπερινού τιμήθηκαν με την απονομή του παρασήμου της Εκκλησίας (Χρυσού Σταυρού του Αποστόλου Παύλου) οι κάτωθι Κληρικοί, Καθηγητές Πανεπιστημίου των δύο Θεολογικών Σχολών της Χώρας και Ιεροψάλτες:
1. Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Νεκτάριος Μαρμαρινός, της Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου.
2. Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Γεώργιος Τσακίρογλου, της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας.
3. Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Ιγνάτιος Πούτος, Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Τρίκκης και Σταγών.
4. Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Κωνσταντίνος Σακαρίδης, Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου.
5. Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Διονύσιος Πιλότος, Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας.
6. Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Αρσένιος Κομπούγιας, της Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου.
7. Ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Παναγιώτης Αγγελόπουλος, της Ιεράς Μητροπόλεως Περιστέριου.
8. Ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος, της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
9. Ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Βασίλειος Διαμάντης, της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
10. Ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Κωσταντίνος Γκέλης, της Ιεράς Μητροπόλεως Νικαίας.
11. Ο Ελλογιμώτατος κ. Νικόλαος Ξυπνητός, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
12. Ο Ελλογιμώτατος κ. Κωνσταντίνος Βλάχος, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
13. Ο Ελλογιμώτατος κ. Νικόλαος Παπαδόπουλος, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
14. Ο Ελλογιμώτατος κ. Παναγιώτης Μπούμης, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
15. Ο Ελλογιμώτατος κ. Αλέξανδρος Σταυρόπουλος, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
16. Ο Ελλογιμώτατος κ. Κωνσταντίνος Χαραλαμπίδης, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης .
17. Ο Ελλογιμώτατος κ. Βενιζέλος Χριστοφορίδης, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης .
18. Ο Ελλογιμώτατος κ. Δημήτριος Τσάμης, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης .
19. Ο Ελλογιμώτατος κ. Γεώργιος Στογιόγλου, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
20. Ο Ελλογιμώτατος κ. Ευθύμιος Τσιγαρίδας, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης .
21. Ο Μουσικολογιώτατος κ. Δημήτριος Νεραντζής, Συνταξιούχος Καθηγητής Μουσικής, Ιεροψάλτης.

Τέλος, ανακοινώνεται ότι αρχίζουν αύριο, Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2007, και θα συνεχισθούν ως και την Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου, οι εργασίες της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου για το μήνα αυτό.

*Στην Αίθουσα Τύπου της Ιεράς Συνόδου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αχελώου κ. Ευθύμιος και ο Καθηγητής Αντισεισμικής Τεχνολογίας Ε.Μ.Π. κ. Παναγιώτης Καρύδης, Μέλη της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Οικολογίας, θα παρουσιάσουν αύριο Τετάρτη, 7 Φεβρουαρίου 2007 και ώρα 13.30, στους Εκκλησιαστικούς Συντάκτες το εκδοθέν φυλλάδιο «Προστασία των Ιερών Ναών και του Εκκλησιάσματος πριν κατά και μετά το Σεισμό».

Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου.