ΑΡΧΕΙΟ ΔΕΛΤΙΩΝ


Δελτία Τύπου της Ιεράς Συνόδου

Προηγούμενη σελίδα | Εκτύπωση


Άρχισαν οι εργασίες του ΙΑ΄ Πανελλήνιου Λειτουργικού Συμποσίου
(20/10/2009).

Το ΙΑ΄ Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, το οποίο διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, άρχισε σήμερα τις εργασίες του, οι οποίες θα διαρκέσουν από 19ης έως την 21ης Οκτωβρίου 2009, στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, στα Μελισσιάτικα Νέας Ιωνίας Βόλου.

Γενικό θέμα του Συμποσίου, το οποίο έχει θέσει υπό την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, είναι: "Λειτουργική Αγωγή. «Μυσταγωγών Σου Κύριε τούς μαθητάς, εδίδασκες λέγων»".

Μετά την Ακολουθία του Αγιασμού, τους Συνέδρους καλωσόρισε ο φιλοξενών το Συμπόσιο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος. Μήνυμα απέστειλε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, το οποίο ανέγνωσε ο Εκπρόσωπος αυτού Πανιερώτατος Μητροπολίτης Βελεστίνου κ. Δαμασκηνός. Στη συνέχεια χαιρέτισαν τους συνέδρους ο Νομάρχης Μαγνησίας κ. Απόστολος Παπατόλιας, ο Δήμαρχος Βόλου κ. Αλέξανδρος Βούλγαρης και ο Δήμαρχος Νέας Ιωνίας κ. Παύλος Μαβίδης. Τέλος ο Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής Σεβασμιώτατος Mητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ προσεφώνησε τους Συνέδρους του Συμποσίου.

Μετά το διάλειμμα, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρία στην οποία προήδρευσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος και ομίλησαν οι παρακάτω με τα εξής θέματα:

Ο πρώτος Εισηγητής Ελλογιμώτατος κ. Ευάγγελος Θεοδώρου, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ανέπτυξε το θέμα: «Έννοια και Ιστορία της Λειτουργικής αγωγής». Ο κ. Θεοδώρου τόνισε μεταξύ των άλλων τα εξής:

"Ανάγκη υπάρχει για συμμετοχή του λαου στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας και συνειδητοποίηση ότι κάθε πιστός μετέχει στη ζωή του Χριστού, αρχής γενομένης από την ημέρα της Βαπτίσεως του. Υποχρέωση του κλήρου είναι να κατανοήσει την αξία της κατήχησης στη λατρεία και τις ωφέλειες που πηγάζουν από την ουσιαστική συμμετοχή των πιστών σ' αυτήν. Χρέος όλων είναι η αξιοποίηση της εκκλησιαστικής ζωής και η επίγνωση της θεοφάνειας και της χριστοφάνειας μέσα στα λειτουργικά δρώμενα. Στη λατρεία αποκαλύπτεται ο Ενσαρκωμένος Λόγος του Θεού, τα πάντα παροντοποιούνται, το γεγονός της σωτηρίας του ανθρώπου και η Βασιλεία του Θεού βιώνονται ως ένα διαρκές παρόν. Ο Χριστός διδάσκει, θαυματουργεί, σταυρώνεται και ανίσταται για τη σωτηρία του κόσμου. Έτσι πραγματώνεται ο σκοπός για τον οποίο υπάρχει η λειτουργική ζωή, όπως τον ορίζει ο Αγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος, όταν λέγει " Χριστώ συνταφήναι με δει, Χριστώ συναναστήναι με, συγκληρονόμοι Αυτώ γενέσθαι."

Ιδιαίτερα τονίσθηκε από τον εισηγητή το νόημα των συμβόλων της θείας λατρείας, μέσω των οποίων βιώνεται αισθητώς το μυστήριο της θείας οικονομίας ο δε άνθρωπος με ενάργεια κατανοεί ότι τα τελούμενα δεν είναι φολκλορισμοί ή μαγικές τελετουργίες αλλά ότι σ' αυτά ο Θεός κατέρχεται στον άνθρωπο και ο άνθρωπος ανέρχεται στο Θεό."

Ο δεύτερος εισηγητής Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος ανέπτυξε το θέμα: «Παράγοντες λειτουργικής αγωγής (κ.λπ.)». Συγκεκριμένα ανέφερε ότι η Ενορία, το Σχολείο, η οικογένεια δεν αποτελούν αυτονόητα θετικά στοιχεία στη καλλιέργεια της λειτουργικής αγωγής αλλά ο ρόλος τους εξαρτάται από τη βούλησή τους για μία συνειδητή εκκλησιαστική ζωή. Στη συνέχεια έκανε αναφορά και αντιπαραβολή του θετικού ρόλου και των ουσιαστικών προϋποθέσεων που δημιουργούν οι τρεις αυτοί κοινωνικοί θεσμοί σε σχέση με το εν πολλοίς, αρνητικό ή αδιάφορο κλίμα της σύγχρονης κοινωνίας. Με βάση τη σύγκριση αυτή ο Σεβασμιώτατος ομιλητής κατέληξε στις παρακάτω θέσεις: 1. Οι Ναοί είναι κατεξοχήν χώροι της λειτουργικής αγωγής των πιστών. Ειδικότερα στη νέα γενιά πρέπει να δοθούν ευκαιρίες ούτως ώστε να έλθει σε επίγνωση του τι γίνεται στο Ναό, γιατί γίνεται και πώς πρέπει να συμμετέχει στα γενόμενα. 2. η λατρεία να γίνει και πάλι το κέντρο της ζωής των πιστών. Σ' αυτό συμβάλλει καταλυτικά η οικογένεια η οποία μπορεί να καλλιεργήσει τα λειτουργικά βιώματα. Η λειτουργική αγωγή είναι βίωμα που αρχίζει μέσα από την εμπειρία της κοινής εκκλησιαστικής ζωής των μελών της οικογένειας. 3. Κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία των ποιμένων της Εκκλησίας με τούς αρμόδιους εκπαιδευτικούς φορείς, ώστε μέσα στα πλαίσια της διακριτών ρόλων και της αμοιβαίας εμπιστοσύνης να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες και προϋποθέσεις για να ξαναβρεί η λειτουργική αγωγή τη θέση της στο σύγχρονο σχολείο.

Ακολούθησε συζήτηση επί των Εισηγήσεων μεταξύ των Συνέδρων και Εισηγητών και μετά το πέρας της Συνεδρίας προσεφέρθη δείπνον και ετελέσθη η Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου.


Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου