Κεντρική σελίδα Επιτροπής


Σχόλιο για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών μέσων στην Κατήχηση και το μάθημα των Θρησκευτικών με αφορμή το «CD–ROM της Ε΄και Στ΄ Δημοτικού»

Στέφανου Χρ. Κουμαρόπουλου
Δρ. Θεολογίας-Καθηγητή Δ/θμιας Εκπ/σης
Υπευθύνου Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων

Περίληψη

Το Λογισμικό-CD-ROM για το οποίο θα κάνω λόγο έχει τεθεί από το Φθινόπωρο του 2007 ήδη στην υπηρεσία της Εκπαιδευτικής κοινότητας και συγκεκριμένα στην ηλεκτρονική Διεύθυνση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου:

http://pi-schools.sch.gr/logismika1/dimotiko/ Συγκεκριμένα με τον αριθμό:
14. Εκπαιδευτικό Λογισμικό (CD-ROM) Θρησκευτικά Ε' & ΣΤ' Δημοτικού
Η συγγραφική Ομάδα (η ομάδα δημιουργίας λογισμικού όπως λέγεται) αποτελούνταν: από τον γράφοντα, ο οποίος ήταν και ο συντονιστής της ομάδος, τον Ι. Φριλίγκο (Δρ. Θεολογίας, Καθηγητή Δ/θμιας Εκπ/σης), τον Αθ. Αντωνίου, (Master Θεολογίας) και τον Ι. Ψαριώτη (Δάσκαλο, Master Θεολογίας). Η μουσική επένδυση είναι μια ευγενική προσφορά του Μουσικοσυνθέτη κ. Σταμάτη Σπανουδάκη ενώ στους βυζαντινούς ύμνους είχαμε τη συνδρομή του Συλλόγου Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως. Η τεχνική Ομάδα που υλοποίησε το όλο εγχείρημα ήταν η Parallax Design του Στ. Στασινόπουλου ενώ Ανάδοχος του όλου έργου ήταν τα Ελληνικά Γράμματα.

Το όλο εγχείρημα ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2003, οπότε η ομάδα μας με άλλες 4 ομάδες υπέβαλαν ένα δείγμα (Demo) το οποίο κατόπιν διαγωνισμού έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία και έτσι κληθήκαμε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να υλοποιήσουμε το εγχείρημα.

Το εκπαιδευτικό αυτό λογισμικό δεν έχει γίνει, απλώς για να δείξει κάποιες εικόνες και ακούσματα, αλλά να μεταφέρει το μήνυμα της Ορθόδοξης Χριστιανικής μας Πίστης, που είναι κατ’ ουσίαν μια πρόταση ζωής. Παρουσιάσαμε με εύληπτο τρόπο κάποιες από τις βασικές αλήθειες της Ορθοδοξίας, που δίνουν ελπίδα, νόημα και περιεχόμενο στη ζωή μας. Η προσπάθεια μας στράφηκε στο να χρησιμοποιήσουμε τη διαδραστικότητα, την αυτενέργεια και τη συνάφεια με την καθημερινή ζωή για να φέρουμε τα «Θρησκευτικά» πιο κοντά στο μαθητή των 10-12 χρόνων.

Τα περιεχόμενα του συγκεκριμένου λογισμικού είναι αυτά του Αναλυτικού Προγράμματος Θρησκευτικών της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού και έχει γίνει σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Φ.Ε.Κ. 303, 13/3/2003, τεύχος δεύτερο). Σκοπός του δεν είναι, σε καμία περίπτωση, να αντικαταστήσει το σχολικό βιβλίο, αλλά να το εμπλουτίσει, να διευρύνει τους διδακτικούς του στόχους και παράλληλα να δημιουργήσει ένα περιβάλλον μάθησης ευχάριστο και δημιουργικό για τους μικρούς μαθητές και να συνεπικουρήσει τον παιδαγωγό στο δύσκολο έργο του για ουσιαστική και βιωματική διδασκαλία.

Ενδεικτικά θα σας παρουσιάσω το περιεχόμενο 3 ενοτήτων (Αγωνιστές και μάρτυρες, Δημιουργώντας έναν όμορφο κόσμο, Ζώντας μαζί την αλήθεια) για να δώσω κάποιες ιδέες για την πιθανή αξιοποίησή του καθώς και ερεθίσματα για τη δημιουργία αντίστοιχων CD ROM για την Κατήχηση και διαποίμανση της Νεότητας.

Το λογισμικό αυτό θα μπορούσε πολύ αποτελεσματικά να χρησιμοποιηθεί και για το σκοπό αυτό, αφού οι ενότητες του έχουν ομολογιακό χαρακτήρα και θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως υλικό στην Κατήχηση των παιδιών και των νέων ηλικίας 9-15 ετών. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι το λογισμικό και το διαδικτυακό παιχνίδι είναι από τα αντικείμενα που έλκουν τη νεότητα και επομένως μία σύγχρονη ποιμαντική θα πρέπει με μέτρο και σύνεση να χρησιμοποιήσει και αυτό το μέσον για να απευθύνει το μήνυμά της σε αυτές τις ηλικίες.


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Στ. Κουμαρόπουλου

• Το λογισμικό και το διαδικτυακό παιχνίδι είναι από τα αντικείμενα που έλκουν τη νεότητα και επομένως μία σύγχρονη ποιμαντική θα πρέπει με μέτρο και σύνεση να χρησιμοποιήσει και αυτό το μέσον για να απευθύνει το μήνυμά της σε αυτές τις ηλικίες.

• Χρειάζεται παράλληλα με τα πολύ ενδιαφέροντα βιβλία να δημιουργηθούν και αντίστοιχα CD ROM για την Κατήχηση και διαποίμανση της Νεότητας, τα οποία θα διατίθενται και δωρεάν από το διαδίκτυο.

• Χρειάζεται προσοχή ώστε να μην ωθήσουμε άθελα μας τους νέους στην εξάρτηση από το διαδίκτυο και τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας.

• Το μέσον του υπολογιστή και οι δυνατότητες του δεν πρέπει με κανένα τρόπο να απορροφήσουν τον ποιμένα και τον λαϊκό ποιμαντικό συνεργάτη στο να παραμελήσει τη διαπροσωπική σχέση με το νέο.


Κεντρική σελίδα Επιτροπής