ΑΡΧΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ


ΕΙΔΗΣΕΙΣ


Το παρελθόν συναντά το παρόν στο Ζάππειο Μέγαρο


Ο εμβληματικός χώρος του Ζαππείου, το νεοκλασικό μέγαρο που συνδέει τη νεότερη ιστορία του τόπου με τις ρίζες του, φιλοξενεί μια έκθεση φωτογραφίας που απηχεί το πνεύμα αυτό. Στην ενότητα που φέρει τον τίτλο «Αρχαίον –Νέον», η Ζέττα Αντσακλή αποτύπωσε στο φακό της σπουδαίους αρχαιολογικούς χώρους υπό το φως της νύχτας και, με την αρωγή της ψηφιακής τεχνολογίας, ενέταξε στις φωτογραφίες της σχηματισμούς από νέον.

Η Ολυμπία, οι Δελφοί, η Δήλος και η Επίδαυρος, τα μνημεία που διαμόρφωσαν την αισθητική του δυτικού κόσμου, αποδίδονται εκ νέου από τη δημιουργό μέσα από ένα φως «μυσταγωγικό».Το φως του έναστρου ουρανού στον αρχαιολογικό χώρο «αντικαθίσταται» από το λευκό φως του νέον, εκτυφλωτικό, τεχνικό και γραμμικό, σε αντιπαράθεση με την πατίνα του χρόνου του αρχαίου μαρμάρου.

«Με ενδιαφέρει να απεικονίσω τη συνομιλία του παλιού με το καινούριο και να αναδείξω πώς το νέο – το οποίο εκφράζουν οι γλυπτικές δημιουργίες – δανείζεται από τη σοφία του παρελθόντος», εξηγεί η φωτογράφος για το πρωτότυπο εγχείρημα, με το οποίo καταπιάστηκε την τελευταία τριετία. Η Ζέττα Αντσακλή ψηλαφεί την ελληνική πολιτισμική κληρονομία, επανακατασκευάζει φωτογραφικές απεικονίσεις αρχαίων ελληνικών χώρων, αναζητώντας μια προσωπική ερμηνεία της αισθητικής του αρχικού έργου. Και τα δίπολα που δημιουργεί η Αντσακλή ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το φως και το σκοτάδι, το διαχρονικό μάρμαρο και το σύγχρονο και χρηστικό νέον συνυπάρχουν, αλλά και συνομιλούν με ισότιμους όρους μέσα στο ίδιο, μεγάλης κλίμακας κάδρο (110x150 εκ.).

«Ήθελα τα έργα μου να γίνουν αφορμή ώστε ο θεατής να στρέψει το βλέμμα του στην πλούσια πολιτιστική μας κληρονομιά, η οποία αν και βρίσκεται δίπλα μας, την προσπερνάμε παρασυρμένοι από τα ζητήματα της καθημερινότητας. Στόχος μου είναι να προσφέρω μια διαφορετική οπτική προσέγγιση για τα μνημεία μας» υπογραμμίζει η φωτογράφος, που επιχειρεί να επαναφέρει την κληρονομιά αυτή έξω από την τουριστική όψη των καρτ-ποστάλ.

Στον διάλογο τον οποίο εγκαθιστά η φωτογράφος έχει ιδιαίτερη σημασία το φωτογραφικό αντικείμενο, δηλαδή οι αρχαίοι τόποι· αλλά και η στιγμή της φωτογράφισης, το σούρουπο, η μετάβαση από την ημέρα στην νύχτα. Κατ’επέκταση, η φωτογραφία της Αντσακλή γίνεται ο συμβολικός χώρος αυτού του συγκερασμού, της αέναης κίνησης από το παρελθόν στο παρόν.

Η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ Ιστορίας της Τέχνης, Τατιάνα Σπινάρη –Πολλάλη, επισημαίνει στο επεξηγηματικό κείμενο της έκθεσης: «Η Ζέττα Αντσακλή αποζητά το πνευματικό ή το υπερβατικό στοιχείο. Αντιλαμβάνεται τη διαδικασία της φωτογραφίας με σχεδόν μυστικιστικούς όρους. Οι φωτογραφίες της απομακρύνονται από το αρχαιολογικό τοπίο–ντοκουμέντο και συναντούν εννοιολογικούς τόπους, οι οποίοι προσκαλούν τον θεατή σε μια ανάγνωση με πολλά επίπεδα ερμηνείας».

Η έκθεση στο Ζάππειο Μέγαρο θα παραμείνει ανοιχτή, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό ως το ερχόμενο Σάββατο (16/6). Μέρος των εσόδων θα διατεθούν για τους σκοπούς του Συλλόγου Φίλων Παιδιών με Καρκίνο- Ελπίδα.

Μαθήτρια του Πλάτωνα Ριβέλλη και του Ανδρέα Σμαραγδή, η Αντσακλή έχει παρουσιάσει δουλειά της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.Έργα της ανήκουν σε συλλογές του υπουργείου Εξωτερικών, του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος κ.α. Το έναυσμά της ήταν η αγάπη για τους χώρους αυτούς και η επιθυμία της να ξαναδούμε την πολιτιστική μας κληρονομιά με νέο βλέμμα.